پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۴
سلامت نیوز : تا دیروز صحبت از بی‌پولی و اعتیاد بود، اما حالا صحبت از فساد اخلاقی است. تا دیروز به زبان آوردن واژه فساد قبح داشت، اما حالا رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های وزارت ورزش و جوانان كه حرفش حكم سند دارد و باید دست به عصا اظهارنظر كند، ملاحظات را كنار می‌گذارد و از فساد اخلاقی و رواج آن بین زوج‌های جوان حرف می‌زند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ محمدتقی حسن‌زاده از پژوهشی می‌گوید كه حقایق پنهان را آشكار كرده، زوایای پنهان طلاق‌ها را بیرون كشیده و نشان داده كه برخلاف تصور مرسوم، فقط بی‌پولی، موادمخدر، دخالت بیجای خانواده‌ها یا خامی زوج‌ها نیست كه پرونده‌ای جدید برای طلاق باز می‌كند؛ بلكه تمایل جوان‌ها به داشتن روابط بیرون از چارچوب خانواده كه او نامش را فساد اخلاقی می‌گذارد، علت اصلی وقوع بیشتر طلاق‌هاست.

گفت‌وگوی حسن‌زاده با مهر چند نكته كلیدی دیگر هم دارد. اول آنجا كه می‌گوید طلاق‌های عاطفی بین زوج‌های ایرانی روندی صعودی را آغاز كرده، دوم آن‌كه تاكید می‌كند بیشترین درخواست‌های طلاق از سوی زنان است و سوم این‌كه استان‌های تهران، خراسان رضوی و فارس در صدر جدول طلاق قرار دارد.

وقوع طلاق‌های عاطفی بین زوج‌های ایرانی؛ چه آنها كه جوانند و اول راه و چه بین آنها كه سابقه ازدواجشان به چند دهه می‌رسد، موضوعی رایج و ملموس است. این‌كه زنان نیز بیشترین درخواست‌های طلاق را دارند هم موضوعی تازه نیست، اما این‌كه او نام سه استان صدر جدول طلاق را اعلام می‌كند و همزمان از رواج طلاق به خاطر برقراری روابط موازی با زندگی زناشویی حرف می‌زند، این گمان را تقویت می‌كند كه بیشترین روابط غیراخلاقی در سه استان نام برده شده، برقرار است.

البته این موضوع جای بحث و بررسی جامعه‌شناسانه دارد و شاید بتوان این‌گونه تحلیل كرد كه مردم بومی استان لزوما به این سمت نمی‌روند، اما چون این استان‌ها وسیع و مهاجرپذیرند، به این علت بیشتر درگیر پدیده طلاق و بروز ناهنجاری‌های اخلاقی هستند.

مردان تحصیلكرده شهری در صدر

قرار نیست واژه‌های این نوشتار، گروه وسیعی از مردم را به جبهه‌گیری وادارد، چون قرار نیست در این مقوله، تر و خشك باهم سوزانده شود، اما تا آنجا كه به فردی همچون دكتر سیدمحمدصادق مهدوی، جامعه‌شناس خانواده كه نتایج پژوهش وزارت ورزش و جوانان را تا حد زیادی منطبق بر واقعیت می‌داند مربوط است، احتمال درگیر شدن مردان در روابط خارج از چارچوب خانواده بیشتر از زنان است.

او در گفت‌وگو با جام‌جم حرفش این است كه نمی‌توان همه افراد جامعه را با یك چوب زد، اما جامعه‌شناسان خانواده كه زندگی‌های زناشویی در ایران را رصد می‌كنند، به این نتیجه رسیده‌اند كه مردان بیشتر از زنان، شهری‌ها بیشتر از روستایی‌ها و تحصیلكرده‌ها بیشتر از كم‌سوادها گرفتار انحرافات اخلاقی می‌شوند.

او البته این اظهارات را با كمی احتیاط بر زبان می‌آورد، چون معتقد است این موضوع بین گروه‌های سنی مختلف، در مناطق جغرافیایی گوناگون و در طبقات اجتماعی و اقتصادی مختلف متفاوت است، اما با این حال این جامعه‌شناس معتقد است چون گرایش‌های دینی و مذهبی در برخی افراد تحصیلكرده ضعیف‌تر از سایر مردم است و كنترل‌های درونی در آنها كمتر به‌چشم می‌خورد، در حالی كه امكاناتشان بیشتر و دسترسی‌هایشان وسیع‌تر است، امكان انحرافات اخلاقی‌شان هم بیشتر است.

مهدوی، بین زنان و مردان نیز تفاوت قائل می‌شود و توضیح می‌دهد كه اگرچه در گذشته فساد بین مردان بسیار بیشتر از زنان بود، اما حالا زنان نیز درگیر این موضوع شده‌اند؛ هرچند كه هنوز فراگیری فساد بین زنان به پای مردان نمی‌رسد.

مادیات دیگر حرف اول را نمی‌زند

تا چند ماه پیش اخباری منتشر می‌شد كه نشان می‌داد بیش از نیمی از طلاق‌ها به خاطر ارضا نشدن نیازهای جنسی زوج‌ها اتفاق می‌افتد، اما حالا پژوهش وزارت ورزش و جوانان كه انحرافات اخلاقی را در صدر عوامل نشانده، نشان می‌دهد رواج فساد اخلاقی در بین زوج‌ها هم می‌تواند از ارضا نشدن نیاز جنسی تاثیر بپذیرد و هم خود عاملی برای سردی روابط جنسی باشد.

نكته قابل تامل در این میان این است كه با این‌كه هنوز هم مادیات نقش انكارناپذیری در زندگی دارد، اما جامعه به سمتی در حركت است كه عواملی دیگر، مادیات را پشت سر می‌گذارند تا آنجا كه بعید نیست روزی برسد نپرداختن نفقه، مهریه، بیكاری مرد و مناسب نبودن شغل او در مقایسه با سایر عوامل تهدیدكننده زندگی مشترك، بی‌اهمیت جلوه كند.

به همین علت است كه جامعه‌شناسان و برنامه‌ریزان حتی روان‌شناسان و رفتارشناسان باید دست به كار شوند تا دریابند تغییر ذائقه زوج‌ها بویژه جوان‌ها در زندگی زناشویی و گرایش آنها به افرادی غیر از همسرشان ریشه در چه عواملی دارد.

ماهواره و سریال‌های مثلث عشقی

آمارهای رسمی و غیررسمی نشان می‌دهد دست‌كم نیمی از مردم به شبكه‌های ماهواره‌ای دسترسی دارند، در حالی كه اغلب شبكه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان به پخش سریال‌ها و برنامه‌هایی مشغول هستند كه در این برنامه‌ها، خیانت، مثلث‌های عشقی و روابط خارج از چارچوب خانواده موضوع اصلی است.

كارشناسان مسائل خانواده بارها در این باره كه مضامین این سریال‌ها می‌تواند تابوی روابط نامشروع و پنهان در خانواده‌ها را بشكند، هشدار داده‌اند.

علاوه بر شبكه‌های ماهواره‌ای، دسترسی به انواع لوازم ارتباطی نظیر تلفن همراه و استفاده از اینترنت و دسترسی به شبكه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوك سبب شده روابط افراد گسترده و پیچیده‌تر از قبل شود. استفاده نادرست از این فضاها در قالب پیامك، گفت‌وگو در اینترنت و موارد مشابه راه‌های ارتباطی و گفت‌وگوهای غیراخلاقی را تا جایی گسترده كه كنترل‌ آنها از دست افراد خارج شده است.

با این تفاسیر، می‌توان به اهمیت هشدار كارشناسان نسبت به استفاده نابجا از این وسایل ارتباطی پی برد و شاید بتوان دلیل این‌كه فساد اخلاقی مقام نخست اختلافات خانوادگی را دارد، خوب فهمید.

شما چه فکر می‌کنید؟

براساس اعلام مرکز مطالعات و پژوهش‌های وزارت ورزش و جوانان، فساد اخلاقی از مهم‌ترین دلایل طلاق زوج‌های ایرانی محسوب می‌شود. شما چه فکر می‌کنید؟ در منطقه یا شهر محل سکونت شما هم این مساله صادق است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha