پنجشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6527

به گفته دانشمندان، شیوع یک بیماری مرگبار عفونی در دنیای مجازی به کسب شواهد و کشفیات در باره بیماری های واگیردار در دنیای واقعی کمک می کند.

مدل سازی بیماری عفونی در دنیای مجازی


  
 به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی، دانشمندان دو دانشگاه آمریکایی، در یک آزمایش اینترنتی تلاش کردند با انتشار ویروس یک بیماری مجازی موسوم به "خون آلوده" در بازی های جنگی کامپیوتری و آلوده کردن هزاران جنگجوی این بازی ها، نتایج این آزمایش را بررسی کنند.

این دانشمندان بیماری مجازی"خون آلوده" را به گونه ای غیر قابل کنترل در بازیها شیوع دادند و منتظر شدند تا ببینند افرادی که به عنوان کاربران کامپیوتر، کنترل رفتار شخصیت های آلوده به بیماری در این بازی ها را در دست دارند، چه رفتارهایی بروز می دهند.

بازیکنان دنیای مجازی تهدید بیماری را جدی گرفتند و واکنشهای مختلفی در این باره از خود بروز دادند؛ واکنشهایی شبیه آنچه در جهان واقعی اتفاق می افتد.

برخی با از خود گذشتگی به کمک سایر شخصیتهای آلوده شتافتند و خطر ابتلا به این بیماری را به جان خریدند.

برخی هم از شهرهای آلوده فرار کردند تا خودشان را نجات بدهند. برخی دیگر هم که خود بیمار شده بودند، به عمد تلاش کردند دیگران را مبتلا کنند.

این تجربه به پژوهشگران کمک کرد سرنخ هایی را درباره چگونگی رفتار مردم در چنین موقعیت هایی در زندگی واقعی به دست بیاورند.

پروفسور نینا ففرمن، محقق دانشگاه تافتز آمریکا، گفت از آنجا که رفتار مردم تاثیر مهمی بر چگونگی و میزان گسترش بیماری ها دارد، دنیای مجازی فرصت خوبی برای تحقیق و بررسی در این باره در اختیار محققان قرار می دهد.

شایع کردن بیماری های عفونی، برای مطالعه نتایج آن در زندگی حقیقی، کاری غیر انسانی و غیر اخلاقی است اما مدلهای کامپیوتری به محققان فرصت می دهد بدون محدودیتهای اینچنینی به تحقیقات بپردازند.

گری اسمیت، استاد دانشگاه پنسیلوانیا که در زمینه مدل سازی بیماریهای واگیردار عفونی کار کرده، در این مورد که مدل مجازی تا چه حد می تواند نشان دهنده زندگی و رفتار حقیقی انسانها باشد دچار تردید است.

با این حال پروفسور اسمیت می گوید اینگونه طرح ها فرصت هایی منحصر به فرد برای مطالعات رفتاری انسانها بدست می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha