سلامت نیوز :   مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با انتشار گزارشی از وضعیت گونه‌های گیاهی مقاوم به آلودگی اعلام کرد: درخت توت و درخت چنار دو گونه مقاوم به آلودگی هستند که در کاهش آلودگی هوای تهران نیز بسیار موثرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ در این گزارش نزدیکی یا دوری از مراکز آلودگی و تجمع آلاینده‌ها در یک منطقه و نیز وجود یا نبود پوشش گیاهی مناسب در آن منطقه به عنوان دو عامل موثر در میزان آلودگی هوا اعلام شده است.

بر اساس این گزارش با اشاره به این که چنار و توت به عنوان دو گونه گیاهی بومی نقش پر رنگی در هویت به سیمای شهری تهران ایفاء کرده‌اند، بر جذب ذرات سرب که به صورت غبار در هوا پراکنده‌اند توسط روزنه‌های برگ درختان تأکید شده است.

این گزارش می‌افزاید در شرایطی که آلودگی هوا به یکی از مشکلات جدی تهران و سایر کلان شهرهای کشور تبدیل شده و پدیده‌هایی مانند ریزگردها یا گرد و غبارها و اینورژن یا وارونگی دما به تشدید آن دامن زده، پوشش گیاهی یکی از مهم‌ترین راهکارهای مواجهه با این مشکل است.

در پایان این گزارش آمده است آلودگی هوای تهران به نقطه‌ای رسیده که به جز ساکنان این کلان شهر، تنها معدودی از گونه‌های جانوری و گیاهی طاقت این آلودگی را دارند که البته توت و چنار از جمله این گونه‌های زیستی به شمار می‌آیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha