پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۸
کد خبر: 65279

سلامت نیوز : علی اکبر سیاری با تاکید بر اینکه حساسیت غذایی از جمله عواملی است که سلامت کودکان را به مخاطره می‌اندازد گفت: در واقع حساسیت نوعی واکنش سیستم ایمنی بدن در مواجهه با برخی مواد غذایی است که توسط فرد دریافت می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: بیش از 170 ماده غذایی منجر به واکنش سیستم ایمنی بدن می‌شوند که شایع‌ترین آنها لبنیات گاوی به‌ویژه شیر، تخم مرغ، بادام، بادام زمینی، ماهی، گندم و سویا است که 90 درصد موارد حساسیت غذایی در کودکان را تشکیل می‌دهد. حال ممکن است در اکثر موارد کودکان به یک ماده و گاهی به چند ماده غذایی حساسیت داشته باشند.

مدیر گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بین 200 تا 500 میلیون نفر در جهان از حساسیت غذایی رنج می‌برند اظهار داشت: 7 تا 8 درصد از این آمار را کودکان تشکیل می‌دهند و زودرس ترین و شایع‌ترین علت آن حساسیت به پروتئین شیر گاو است.

وی ادامه داد: حساسیت غذایی در پوست، دستگاه گوارش، دستگاه تنفسی، قلب و عروق و  چشم باعث تظاهرات بالینی و آسیب مخاطی می‌شود.

سیاری با اشاره به اینکه حساسیت غذایی در پوست به صورت  کهیر، اگزما، آنژیوادم و راش‌های جلدی تظاهر می‌کند، گفت: بروز تظاهرات پوستی در مصرف شیر، تخم مرغ، مغزها، کیوی، گندم، سویا، ماهی، توت فرنگی، گزش حشرات، عفونت‌های باکتریال و قارچی و انگلی و حساسیت بر اثر مصرف دارو و تزریق فرآورده‌های خونی شایع‌تر است.

وی افزود: اما خطرناک‌ترین تظاهرات بالینی حساسیت‌های غذایی تظاهرات عمومی به صورت خارش اطراف دهان، ضعف، ترس، برافروختگی، خارش پوستی، سرفه، گرفتگی گلو، عطسه، خس خس سینه، تهوع، دل درد، استفراغ، از دست دادن هوشیاری، شوک و مرگ ناگهانی است. 

رئیس هشتمین کنگره سلامت ، تغذیه و آلرژی غذایی  کودکان با بیان اینکه معمولا شروع علائم از چند دقیقه تا دو ساعت پس از تماس با ماده آلرژیک اتفاق می‌افتد گفت: این حساسیت یکی از اورژانس‌های پزشکی کودکان است و والدین و مربیان مهدها و مدارس باید اطلاعات لازم را از نظر پیشگیری و اقدامات درمانی آموزش دیده باشند و همیشه باید آمپول «اپی‌نفرین» همراه بیمار باشد.

وی حذف ماده غذایی حساسیت‌زا را تنها راه درمان عنوان کرد و گفت: تشخیص و درمان حساسیت با توجه به حرکت به سمت صنعتی شدن مشکل شده است. 

هشتمین کنگره سلامت، تغذیه و آلرژی غذایی کودکان از 4 تا 6 بهمن در انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور برگزار می‌شود که در بردارنده دو محور اساسی «تغذیه و آلرژی غذایی» و «اصول تغذیه سالم در کودکان» خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha