پنجشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6528

کمبود ذخایر خون در تاجیکستان موجب تزریق خون آلوده اچ آی وی به بیماران شده است.

تزریق خون آلوده اچ آی وی به بیماران در تاجیکستان

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی، مسئولان مرکز مبارزه با ایدز در تاجیکستان می گویند که از اوایل سال جاری در تاجیکستان آنها 162 تن گرفتار به ویروس اچ آی وی را آشکار کرده اند و هم اکنون تعداد چنین افراد به 872 نفر رسیده که هشتاد تن از این افراد جان خود را از دست داده اند.
مطلوبه رحمان آوا، یکی از مسئولان این مرکز می گوید که از ماه فوریه سال 2006 در تاجیکستان مداوای رایگان گرفتاران ویروس ایچ آی وی راه اندازی شده و در این مدت بیست تن از مبتلایان ایدز که تحت مراقبت پزشکان قرار داشتند نیز جان خود را از دست داده اند.

خانم رحمان آوا در باره علل این امر گفت: "دلیل فوت این بیماران پزشکان نیستند، علل اصلی در آن است که آنها دیر به پزشکان مراجعه کردند و نحوه مراقبت را رعایه نکرده اند، زیرا استفاده از دارو به این بیماری باید به نحوه ای صورت بگیرد که پزشکان آن را مقرر می کنند."

از سوی دیگر خانم رحمان آوا اظهار نگرانی کرد که اخیراً در تاجیکستان تعداد زنان آبستن که مبتلا به ویروس اچ آی وی اند، افزایش یافته است.

به گفته وی تا حال 90 زن مبتلا به این بیماری در این کشور تولد کرده اند و در خون دو فرزند آنها ویروس اچ آی وی آشکار شده است.

به اعتقاد خانم رحمان آوا، اگر در گذشته ویروس اچ آی وی عمدتاً در میان افراد معتاد و خانمان مشغول به فحشا آشکار می شد، حالا این بیماری در میان مهاجران کاری نیز زیاد مشاهده می شود.

وی افزود که حالا نتایج معاینات 34 خانواده تاجیک گرفتاری زن و شوهر به ویروس ایچ آی وی را ثابت کرده است.

مطلوبه رحمان آوا از تصمیم برخی از کشورها، از جمله روسیه برای درخواست سند عدم ابتلا به بیماری ایدز از مهاجران کاری به هنگام ورود به کشور استقبال کرد.

زیرا به گفته خانم رحمان اوا، هم اکنون کلیه مهاجران کاری تاجیک که عمدتاً برای دریافت اشتغال به روسیه سفر می کنند، برای تشخیص خون خود به مراکز مبارزه با ایدز مراجعه می کنند و بدین ترتیب گرفتاران ویروس اچ آی وی سریعاً آشکار می شوند.

برای مقایسه گفته شد که اگر در سال 2006 در مجموع هشت هزار تن از اتباع تاجیک برای تشخیص خون خود به مراکز مبارزه با ایدز مراجعه کرده باشند، پس در شش ماه سال جاری این رقم بالغ بر هفت هزار نفر بوده است.

ضمناً، کارشناسان تعداد همه ساله مهاجران تاجیک را حدود یک و نیم میلیون نفر ارزیابی می کنند.

از سوی دیگر، مسئولان مرکز مبارزه با ایدز برای بار نخست اعلام کردند، از زمانی که نهادهای مبارزه با این بیماری در تاجیکستان تأسیس یافته اند، پانزده مورد ابتلا به ویروس ایچ آی وی در پی تحویل خون آلوده به بیماران آشکار شده است.

گفته می شود تشخیص ویروس ایچ آی وی در ترکیب خون واهبی (اهداکننده خون) سه ماه را در بر می گیرد و در تاجیکستان بنابر کمبود ذخایر خون نمی توان مدت سه ماه منتظر بود تا عدم آلودگی خون به این ویروس مشخص شود و چنین وضع موجب تزریق خون آلوده اچ آی وی به بیماران شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha