پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 65290

از مصرف این نوع سیگارها به‌علت عوارض جبران ناپذیری که در پی دارند، اجتناب کنید.

سیگار‌ الکترونیک سرطان‌زاست
سلامت نیوز : پزشکان نسبت به سرطان‌زا بودن سیگارهای الکترونیک که با هدف ترک سیگار در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ و به‌صورت غیرمجاز عرضه می‌شوند هشدار داده و از افراد سیگاری خواستند تا از مصرف این نوع سیگارها به‌علت عوارض جبران ناپذیری که در پی دارند، اجتناب کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری  ؛ سیگار الکترونیک، شبیه به‌خودکار بوده و از یک باتری، یک دستگاه بخارساز، ماده معطر و ماده گلیکول پروپلین تشکیل شده و سمی و سرطان‌زاست. در این سیگار الکترونیک کپسولی نصب شده که محتوی نیکوتین بوده و قابلیت شارژ دارد. این کپسول شبیه به فیلترهای کوچکی است و به جای اینکه نیکوتین را بسوزاند، بخار آب تولید می‌کند. پزشکان معتقدند مضرات و عوارض ناشی از این نوع سیگارها بسیار بیشتر و خطرناک‌تر از سیگار است. براین اساس افرادی که قصد ترک سیگار دارند باید از روش‌های دیگری به این منظور استفاده کنند. براساس این گزارش، سیگارهای الکترونیک در واقع ابزارهای تحویل‌دهنده نیکوتین تصفیه شده هستند.

رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات درباره این سیگارها گفت: برخلاف ادعای فروشندگان سیگارهای الکترونیک مبنی بر اینکه هیچ ماده شیمیایی در این وسیله وجود ندارد مقدار زیادی نیکوتین همراه با مواد شیمیایی ناشناخته دیگر از طریق این سیگارها وارد بدن می‌شود که هر کدام می‌تواند برای بدن مضر باشد. غلامرضا حیدری افزود: استفاده از سیگار الکترونیک باعث ایجاد التهاب در ریه‌ها و خارش، سوزش و ملتهب شدن دهان می‌شود. وی با اشاره به هشدارهای سازمان بهداشت جهانی درخصوص سیگارهای الکترونیک، تصریح کرد: این وسیله نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای داروهای ترک سیگار باشد چرا که مقدار زیادی از نیکوتین آن در دهان جذب می‌شود و به ریه‌ها نمی‌رسد، درحالی‌که به‌طور عمده درصد نیکوتین خون را به‌طور کامل بالا می‌برد.

دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات نیز گفت: مطالعات انجام‌شده در مراکز تحقیقاتی و بیمارستان‌ها روی سیگارهای الکترونیک نشان می‌دهد دود مجازی این وسیله باعث ایجاد مسمومیت‌هایی می‌شود که گاهی غیرقابل جبران است. محمدرضا مدنی اضافه کرد: عوارض استفاده از سیگار الکترونیک در بلندمدت مشخص می‌شود و شرکت‌های تولیدکننده دخانیات از آن تنها برای پایبندکردن هرچه بیشتر مشتریان به سیگار استفاده می‌کنند.

قائم‌مقام مرکز دخانیات بیمارستان مسیح دانشوری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در گفت‌وگو با ایرنا گفت: سیگارهای الکترونیک که در برخی از داروخانه‌های کشور به فروش می‌رسند، فاقد مجوز از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و سرطان‌زا هستند. هومن شریفی افزود: سیگارهای موسوم به الکترونیک که با تبلیغ ترک سیگار به فروش می‌رسند، بهداشتی نبوده و به‌مراتب خطرناک‌تر از سیگارهای معمولی هستند.

وی اضافه کرد: درحالی‌که سازمان بهداشت جهانی مجوز فروش سیگار الکترونیک را لغو کرده این سیگارها در کشور ما همچنان عرضه می‌شوند. قائم‌مقام مرکز دخانیات بیمارستان مسیح دانشوری گفت: سیگار الکترونیک از سال 2004در کشور چین عرضه اما خیلی زود در کشورهای اروپایی ازجمله انگلستان و همچنین در استرالیا و کانادا فروش آن ممنوع شد. شریفی ادامه داد: در دو سال گذشته سازمان بهداشت جهانی طی تحقیقاتی که انجام داد فروش این نوع سیگارها را ممنوع کرد.

وی اضافه کرد: سیگار الکترونیک محصولی است که به هیچ وجه جایگرین سیگار نمی‌شود چراکه این محصول هیچ‌گونه تأثیری در ترک سیگار ندارد. وی با بیان اینکه این سیگارها به هیچ‌عنوان مجوز مصرف ندارند و مورد تأیید وزارت بهداشت نیز نیستند، گفت: سیگارهای الکترونیک حاوی مواد سرطان‌زا هستند نه‌تنها به ترک سیگار کمک نمی‌کنند بلکه بسیار خطرناک نیز هستند.در همین حال مدیر نظارت بر امور دارو و مواد اعتیادآور دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مردم عرضه سیگار الکترونیک در داروخانه‌ها را با شماره‌های 88874509و 84248 داخلی 6106 و 6103 اطلاع دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha