جمعه ۲۹ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۲
کد خبر: 65295

سالیسیلات‌ها، با وجود شباهت به عناصر فعال آسپرین (استیل سالیسیلیک اسید) کاملا شبیه این عنصر عمل نمی‌کنند. سالیسیلات‌های موجود در داروی آسپرین، باعث بروز‌ هایپوگلیسمی‌ (افت قند خون) می‌شوند. ...

سلامت نیوز: اسید سالیسیلیک اقتباس شده از واژه لاتین سالیکس، ماده‌ای است که از پوسته درخت بید به دست می‌آید.

نوعی بتاهیدروکسی‌اسید(BHA) با فرمول (C6 H4 (OH است. این اسید آلی بلور مانند، بی‌‌رنگ بوده و به طور گسترده‌ای در سنتز مواد آلی به کار گرفته می‌شود.  همچنین به عنوان یک هورمون گیاهی فتولیک از آن یاد شده که در رشد و نمو گیاه، فتوسنتز، تعرق، جذب یون و انتقال مواد نقش به سزایی را ایفا می‌نماید. بطورطبیعی در بسیاری از گیاهان و میوه‌ها یافت می‌شود و بصورت تجارتی نیز تهیه می‌‌شود. در صنعت داروسازی از آن برای تهیه پمادهای ویژه از بین بردن زگیل، میخچه و یا بعضی اشکال درماتیت (التهاب پوست) استفاده شده و به‌عنوان یک ماده نگهدارنده و قارچ‌کش کاربرد دارد.
 
مواد غذایی حاوی سالیسیلات
مواد غذایی حاوی سالیسیلات عبارتند از: بادام، سیب، زردآلو، کشمش، هلو، آلو، آلو بخارا، پرتقال، توت، توت‌فرنگی،گیلاس، خرمای خشك، تمشك، گوجه‌فرنگی، خیار، فلفل‌دلمه، قارچ، سیر، ریشه شیرین‌بیان و ادویه‌هایی مثل آویشن، دارچین، پودر كاری، فلفل و زردچوبه.
 
فواید استفاده از سالیسیلات‌ها
سالیسیلات‌ها، با وجود شباهت به عناصر فعال آسپرین (استیل سالیسیلیک اسید) کاملا شبیه این عنصر عمل نمی‌کنند. سالیسیلات‌های موجود در داروی آسپرین، باعث بروز‌ هایپوگلیسمی‌ (افت قند خون) می‌شوند. به همین دلیل در بیماران دیابتی، در مصرف این داروها باید احتیاط شود. با توجه به فواید آسپرین، بحثی كه مطرح می‌شود این است كه اگر غذاهایی وجود داشته كه ماده موثره آسپرین را داشته باشند، یعنی املاح سالیسیلات در آنها وجود داشته باشد، آیا قادر به ایجاد همان تاثیرات هستند؟جواب مثبت می‌باشد. نكته قابل توجه اینكه در اشخاص حساس به آسپرین استفاده دراز مدت از این مواد غذایی بدون ایجاد حساسیت، همان فواید آسپرین را دارد. از طرفی مصرف این منابع به دلیل همراه بودن با ویتامین C منجر به كاهش دفع سالیسیلات‌ها نیز خواهد شد.
 
سایر فواید
 از دیگر فواید املاح سالیسیلات می‌توان به رقیق كردن خون، ضد التهاب بودن و کاهش درد اشاره کرد، بنابراین می‌توان به هنگام احساس سردرد از انواع میوه‌های یاد شده استفاده نمود، زیرا سرشار از املاح سالیسیلات هستند.
 برخی میوه‌‌ها مانند انار بعلت دارا بودن فرم طبیعی آسپرین (سالیسیلات) در کاهش حملات قلبی مفیدند.
 مصرف مواد غذایی حاوی این اسید آلی، می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش دهد.
مضرات
علی‌رغم وجود اثرات سودمند مصرف سالیسیلات‌ها، مواردی پیرامون مضرات استفاده از این اسیدآلی نیز عنوان شده است.
 در سال‌های 1970 دكتر بنجامین فینگولد، مسئول و سپس رئیس بازنشسته دپارتمان آلرژی در بیمارستان بنیاد كایزر و گروه پزشكی پایدار سان‌فرانسیسكو گزارش كردند كه ارتباطی بین تغذیه و تعدادی از بیماری‌های جسمانی و آلرژیك از جمله بیش‌فعالی وجود دارد. غذاهایی كه در رژیم فینگولد منع شدند، شامل: رنگ‌های مصنوعی، طعم‌دهنده‌های مصنوعی و بعضی مواد شیمیایی طبیعی مثل سالیسیلات‌ها كه در غذاها وجود دارند، بود، بنابراین لازم است مواد حاوی سالیسیلات از رژیم‌های غذایی کودکان بیش‌فعال تا حد ممکن کاسته و گاهی اوقات حذف شود.
مصرف زیاد این مواد آلی می‌تواند در ایجاد استرس نقش داشته باشد، بنابراین برای غلبه بر اضطراب، پیشنهاد می‌شود از مصرف مواد غذایی حاوی سالیسیلات اجتناب گردد.
منبع:‌دنیای تغذیه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha