سلامت نیوز: یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به آلودگی هوا در کلان شهرها، گفت:در شهرهای بزرگ به سبب افزایش آلاینده‌ها، شاهد افزایش چندین درصدی حساسیت‌ و آلرژی‌ها در افراد هستیم، که این میزان در شهر‌های بزرگ ۲۵ درصد و در شهر‌های کوچک ۱۰ درصد است.

عبدالرحمان رستمیان در گفت وگو با پانا در خصوص افزایش آلرژی ها بر اثر آلودگی هوا هشدار داد و گفت: عدم سرمایه‌گذاری به صورت متوازن در همه نقاط کشور باعث افزایش سیر مهاجرت به سوی کلانشهر‌ها شده و این  بی‌توجهی به مسائلی نظیر گسترش متناسب وسایل حمل ونقل عمومی، باعث پیدایش معضلاتی نظیر افزایش آلودگی‌ها و آلایندگی‌های زیست محیطی شده است و اکنون نشسته ایم و فقط نظاره گر این وضعیت هستیم.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در حل معضلاتی همچون آلودگی هوا باید نگاهی جامع‌نگر و ریشه‌ای به مسائل شود و در واقع بستر‌ها و زیرساخت‌های لازم برای جلوگیری ازخطرات زیست محیطی ناشی از آلودگی هوا مهیا شود.

رستمیان با بیان اینکه به طور میانگین هر فرد روزانه تقریبا ۱۵ کیلوگرم هوا تنفس می‌کند، افزود: این حجم از هوای مورداستفاده اگر با عناصرآلوده کننده‌ای همچون سرب، کربن،  نیترات و فلزات همراه باشد، تنفس را دچار محدودیت‌هایی می‌کند که این مسئله در افرادی که محدودیت تنفسی دارند نظیر بیماران، سالمندان و کودکان، بسیار می‌تواند زیان آور باشد.

وی افزایش حساسیت و آلرژی‌ها در سطح کلانشهر‌ها را از دیگر عوامل ناشی از آلودگی هوا برشمرد و یادآور شد: در شهرهای بزرگ به سبب افزایش آلاینده‌ها، شاهد افزایش چندین درصدی حساسیت‌  و آلرژی‌ها در افراد هستیم، که این میزان در شهر‌های بزرگ ۲۵ درصد و در شهر‌های  کوچک ۱۰ درصد است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با انتقاد از توسعه نامتقارن در کشور، افزود: ما در کشور مناطقی را داریم که شاخص توسعه در آن‌ها بیش از ۳ درصد بوده اما در مقابل مناطقی وجود دارند که این شاخص در مورد آنها بسیار پایین‌تر است.

وی  تصریح کرد: یکی از راه‌هایی که می‌تواند به توسعه یافتگی در همه نقاط کشور کمک شایان‌توجهی داشته باشد، سیاست‌گذاری‌ها و تصویب قوانین در این حوزه است که می‌تواند سرمایه‌گذاری و گسترش امکانات را در سراسر کشور توسعه دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha