قوانین گمرکی و جلوگیرنده برای توزیع داروهای قاچاق تنها توانسته یک درصد از کل کالاهای قاچاق را در زمینه دارو کاهش دهد‌.

تجارت داروی تقلبی از تجارت کوکائین سود آورتر است
سلامت نیوز:

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، همایش مبارزه با قاچاق دارو صبح امروز پنچ شنبه ۲۸ دی ماه، با حضور مسئولان وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو، اعضا هیات مدیره سازمان نظام پزشکی ایران، اعضا هیات مدیره و روسای انجمن‌های علمی و صنفی پزشکی، اعضا هیات مدیره و روسای انجمن داروسازان ایران و تهران، روسای بیمارستان های خصوصی و دولتی تهران، داروخانه‌های زنجیره‌ای ۱۳ آبان، داروخانه‌های زنجیره‌ای هلال احمر و ۲۹ فروردین و اعضای هیات علمی دانشکده‌های داروسازی تهران و شهید بهشتی، پزشکان و داروسازان تهران، شرکت‌های دارویی داخلی و شرکت‌های پخش دارویی برگزار شد.

در این همایش که به میزبانی شرکت دارویی سانوفی برگزار شد، دکتر سید حیدر محمدی؛ رئیس بازرسی ویژه سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، دکتر پرویزی؛ مدیرکل روابط عمومی معاونت غذا و دارو، دکتر دیناروند؛ رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر نیک نژاد؛ معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی حضور داشتند.

تجارت داروی تقلبی از تجارت کوکائین سود آور تر است

نیما برارجانیان؛ مدیرعامل شرکت سانوفی با بیان اینکه براساس آمار سازمان بهداشت جهانی ۷۰ درصد چرخه داروهای تقلبی در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد گفت‌: این چرخه عظیم، سودی را به جیب سودجویان سرازیر می‌کند که تنها ده درصد آن مبلغی معادل ۷۵ میلیارد یورویی است که برابر با کل درآمد قاچاق کوکائین در دنیاست‌.

وی ادامه داد‌: یک فرد خلاف کار می‌تواند با یک سرمایه اولیه حدود هزار یورو سودی نزدیک به ۲۰ هزار یورو را عاید خود کند که همین امر موجب می‌شود تا سود سرشاری در این تجارت کثیف باشد‌.

وی خاطرنشان کرد‌: قوانین گمرکی و جلوگیرنده برای توزیع داروهای قاچاق تنها توانسته یک درصد از کل کالاهای قاچاق را در زمینه دارو کاهش دهد‌.

برارجانیان خاطرنشان کرد‌: در ۱۰ سال گذشته ۸۰ هزار بیمار سرطانی از داروهای شرکت سانوفی برای معالجه درمانی‌های خود به روش‌های پیشرفته و به روز دنیا استفاده کردند‌.

چین، هند و پاکستان در صدر تولیدکنندگان داروی تقلبی

دومینک ولوش مسئول امنیت آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه شرکت سانوفی نیز در ادامه این همایش با بیان اینکه روند رشد داروهای تقلبی از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱ روند افزایشی داشته اظهار داشت‌: در حال حاضر تکنیک‌های بسته بندی‌های داروهای تقلبی تا حد زیادی پیشرفت داشته به طوری که تشخیص اصل و مشابه تقلبی آن بسیار سخت و تنها از عهده متخصصان بر می‌آید‌.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد داروهای تلقبی قرص و کپسول و ۱۲ درصد به صورت تزریق است گفت: البته این براساس آمار توقیفی کالاهای قاچاق در گمرکات کشورهای مختلف به دست آمده است.

ولوش ادامه داد‌: با وجود اینکه آمار دقیقی در مورد قاچاق دارو در قاره آفریقا وجود ندارد ولی آنچه مشخص است بالا‌ترین آمار مصرف در این کشور‌ها و در این قاره رخ می‌دهد‌.

به گفته وی عمده‌ترین داروهای تقلبی به ترتیب در کشورهای چین، هند، پاراگوئه و سنگاپور وجود دارند و رتبه بندی کشورهای سازنده نیز از نظر افزایش تولید به ترتیب در اختیار چین، هند و پاکستان است.

مسئول امنیت آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه شرکت سانوفی اضافه کرد: ۴۷ درصد دارو‌های تقلبی دنیا در قاره آسیا، ۳۱ درصد در اروپا و ۱۵ درصد در ایالات متحده آمریکا و بقیه در سایر قاره‌ها مصرف می‌شود‌.

ولوش با بیان اینکه ۸۰ درصد داروهای توقیفی در گمرک کشورها تقلبی است اظهار داشت‌: دو درصد از داروهای توقیفی نیز به داروهای سرقتی و ۱۷ درصد نیز آنهایی است که به صورت تجاری به فروش می‌رسد‌.

به گفته وی بسیار کم اتفاق می‌افتد که یک کشور هم تولید کننده هم بسته بندی کننده و هم توزیع کننده داروهای تقلبی باشد و این مراحل معمولا در سه کشور جداگانه اتفاق می‌افتد‌. ‌ورودی داروهای تقلبی به ایران نیز از سوریه به ترکیه و از ترکیه به ایران است.

حداقل ۷ درصد داروهای دنیا تقلبی است

محمد آنفولوس رایزن گمرکات فرانسه در ایران نیز به عنوان دیگر سخنران این همایش با بیان اینکه حداقل ۷ درصد داروها در دنیا تقلبی است خاطرنشان کرد‌: این میزان، خیلی بالا است و حتی در کشورهای توسعه یافته نیز در شبکه توزیع رسمی با وجود اینکه قوانین سخت گیرانه‌ای داروهای تقلبی وجود دارد.

وی ادامه داد‌: ۲۵ درصد این دارو‌ها در کشورهای فقیر به دلیل ارزان بودن مصرف دارد و پیش از ۵۰ درصد این میزان نیز در آفریقا استفاده می‌شود‌.

آنفولوس با بیان اینکه از هر دو نفری که داروی تقلبی مصرف می‌کنند یکی می‌میرد خاطرنشان کرد‌: ترکیبات سمی و مسموم کننده و حتی مرگ موش و ترکیبات ارگانو فسفاته در داروهای تقلبی وجود دارد زیرا بسیاری از تولید کنندگان این دارو از روند تولید دارو‌ها و مواد تشکیل دهنده آن اطلاعی ندارند‌.

وی با بیان اینکه با ابتکارات و نوآوری‌ها شرکت‌های داروسازی و سرمایه گذاران می‌توانند جلوی داروهای تقلبی را بگیرند اظهار داشت‌: ‌ میلیارد‌ها دلار در سال توسط شرکت‌های داروسازی سرمایه‌گذاری می‌شود تا داروهای تقلبی کشف و جلوی مرگ و میر‌ها گرفته شود‌. ‌بخشی از مبارزه با بیماری‌ها، مبارزه با قاچاق دارو است‌.

آنفولوس خاطرنشان کرد‌: قانون‌گذاری در زمینه داروهای تقلبی باید به طور خاص مورد توجه باشد زیرا جریمه و کیفرها برای تجارت داروی تقلبی به تنهایی کافی نیست زیرا این کار یک جنایت است‌.

به گفته وی با بکارگیری قوانین سخت گیرانه می‌توان حلقه را بر دور تولید کنندگان داروی تقلبی تنگ‌تر کرد‌.

وی در مورد قوانین گمرکی کشور فرانسه نیز گفت‌: نگهداری داروهای تقلبی در منزل در فرانسه سه سال زندان دارد و اگر این جرایم سازمان یافته شده باشد حداقل ۱۰ سال زندان در انتظار مجرمان خواهد بود‌. همچنین توقیف و مصادره وسایل حمل و نقل این دارو‌ها حتی اگر هواپیما و کشتی باشد از جمله جرائم تولید داروهای تقلبی است.

رایزن گمرکات فرانسه در ایران خاطرنشان کرد‌: در حال حاضر جرایم تولید و توزیع داروی قاچاق تا پنج برابر ارزش کالا در نظر گرفته می‌شود همچنین چنانچه یک فرد به عنوان داروساز خود را جا بزند دو سال زندان و ۳۰ هزار یورو جریمه در انتظار اوست.

به گفته وی چین و هند مبدا تولید داروهای تقلبی هستند که از آنجا به اروپا و از اروپا به سایر کشور‌ها همچون آمریکای لاتین صادر می‌شود‌. ‌در اروپا نیز روسیه و اوکراین تولید کنندگان اصلی داروهای تقلبی هستند‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha