رئیس سازمان صدا و سیما گفت: با وجود محدودیتهای موجود به علت كثرث و كیفیت بالای برنامه‌های پزشكی و سلامت صدا و سیما شبكه‌های ماهواره‌ای به هیچوجه نتوانسته‌اند رقیب جدی صدا و سیما باشند.

شبكه‌های ماهواره‌ای در حوزه سلامت توان رقابت با صدا و سیما را ندارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، عزت الله ضرغامی شب گذشته در مراسم روز پزشك در سالن همایشهای بین‌المللی صدا و سیما افزود: آگاهی رسانی در مورد مسائل مربوط به پزشكی و سلامت جزء اولویتهای اصلی صدا و سیماست و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد كه این برنامه‌ها دومین یا سومین عناوین برنامه‌های مورد درخواست مخاطبان صدا و سیماست.
وی افزود: صدا و سیما در مجموع هر هفته بیش از 500 ساعت برنامه در شبكه های ملی، استانی و فراملی در حوزه سلامت و پزشكی بخش می‌كند كه و به خصوص با فعالیت 12 ساعته رادیو سلامت حجم این برنامه ها بسیار بیشتر شده است كه البته به زودی با 24 ساعته شدن این رادیو شاهد افزایش 100 درصد برنامه های آن خواهیم بود.
وی ادامه داد: برای تولید این برنامه ساعتها كار تحقیقاتی انجام می‌شود و تلاش می‌شود ضمن بیان این مطالب به زبان عامه فهم با شاخص ترین و برجسته ترین متخصصان هر حوزه گفت و گو شود و البته برای بهبود این كار به همكاری سازمان نظام پزشكی نیازمندیم و از پزشكان می‌خواهیم به ما ایده بدهند.
ضرغامی گفت: كیفیت و كمیت برنامه های سلامت صدا و سیما به حدی است كه حتی شبكه های ماهواره ای فارسی زبان نیز با وجود اینكه بسیاری از محدودیتهای ما را ندارند طبق آمار و اطلاعات مستند به هیچوجه نتوانسته‌اند رقیب جدی صدا و سیما در حوزه سلامت باشند چون ظرفیت عظیم و توانمندی بالایی در این حوزه در كشور ما وجود دارد.
رئیس سازمان صدا و سیما افزود: علاوه بر گفت و گوهای پزشكی سلامت در بسیاری از سریالها و برنامه‌های پربیننده صدا و سیما مسائل پزشكی از جدی ترین سوژه هاست و در بسیاری از برنامه های نمایشی، برنامه های زنده و حتی اخبار سیاسی مسائل سلامت مورد توجه است.
وی گفت: سریال دكتر قریب نیز كه مجموعه‌ای پر ارزش و پر هزینه بود با همین محوریت و برای شرح زندگی این پزشك متعهد ساخته شده است كه تا چند هفته آینده آماده پخش می‌شود، مجموعه های دیگری نیز از جمله یكی از سریالهای ماه رمضان با موضوع مربوط به سلامت ساخته شده است و البته سریالهای دیگر نیز از جمله سریال نرگس كه پر بییننده‌ترین سریال سال گذشته بود به این موضوع توجه داشت.
ضرغامی افزود: با این حال همواره گروههای منحرفی وجود دارند كه تلاش می‌كنند جایگاه پزشكان را خدشه دار كنند كه اخیرا" بحث انرژی درمانگرهای كاذب یكی از آنهاست كه مستندات علمی ندارد و می‌رفت كه اپیدمی جامعه شود كه خوشبختانه در این زمینه نیز با برنامه سازی مناسب ابعاد این شیادی روشن شد و تاثیر گذاری فوق العاده‌ای داشت.البته در این مسیر ممكن است افرادی به دنبال لطمه زدن به صدا و سیما هم باشند اما چون نیاز كشور است ما وارد این حوزه شدیم.
وی گفت: گاهی برخی شبكه های ماهواره ای كه كرمها و داروهای قلابی تبلیغ می‌كنند پس از آنكه ما ابعاد مخرب این تبلیغات را آشكار می‌كنیم مراجعه می‌كنند و پیشنهاد می‌كنند كه به ازای دریافت پول ما این برنامه ها را بخش نكنیم و دوستان ما به شوخی به آنها می گویند كه این مبلغ كم است اگر بیشترش كنید شاید با هم صحبت كنیم اما در واقع ما به هیچوجه سلامت مردم را به پول نمی‌فروشیم.
رئیس سازمان صدا و سیما ادامه داد: در مورد تبلیغات برخی مواد مانند پفك و چیپس ما به هیچوجه مایل به تبلیغ نیستیم اما به هر حال نیاز به درآمد حاصل از این آگهی ها در ساعات طلایی ما را وادار به جذب این آگهی ها می‌كند، سال گذشته حدود 100 میلیارد تومان از محل آگهی ها درآمد داشتیم و امسال نیز پیش بینی این است كه این درآمد به حدود 130 میلیارد تومان برسد البته درخواست ما از مجلس این بود كه با اختصاص بودجه ما را از جذب این آگهی ها بی نیاز كند همان طور كه مایل به تبلیغ بانكهایی كه ربا را تبلیغ می‌كنند نیستیم.
ضرغامی اضافه كرد: از سال گذشته برنامه های مختلفی به خصوص برای آگاه سازی مردم در مورد بیماری ایدز، یا مواد مخدر جدید مانند كرك در سیما پخش شد كه موافقان و مخالفانی داشت اما پس از پخش این برنامه ها واقعا تاثیرگذاری شگرف این برنامه ها در رسانه ملی كه دانشگاه عمومی كشور است محرز شد و قطعا تاثیر گذاری این برنامه‌ها از بسیاری از سمینارهای علمی كشور بیشتر است.
وی گفت: نگاه ما به مسائل اجتماعی و سلامت مثل واكسیناسیون است كه اول ممكن است اندكی تب یا درد را به همراه داشته باشد اما بعداً آثار مثبت و حیات بخش آن معلوم می‌شود.
در این مراسم غلامعلی حداد عادل طی سخنانی به شرح مصوبات مجلس در حوزه سلامت پرداخت، علی اكبر ولایتی نیز طی سخنانی در مورد تاریخچه فعالیتهای ابوعلی سینا به عنوان مقتدای پزشكی ایران پرداخت و شهاب الدین صدر نیز در سخنانی به حساسیت حرفه پزشكی و لزوم رعایت اخلاق حرفه‌ای توسط پزشكان اشاره كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha