سلامت نیوز:‌مطالعات اخیر نشان می دهند که افراد HIV مثبت مبتلا به سل، 5 تا 7 برابر بیشتر از افراد HIV منفی در معرض ابتلا به سل فعال هستند.

علی اکبر مرادی، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:  سل از جمله بزرگ ترین و مهم ترین مسائل و مشکلات بهداشتی و درمان در جهان است و هزینه های جانی و مالی زیادی را بر جوامع تحمیل می کند.

وی گفت: متاسفانه با شیوع برخی از بیماری های مزمن، زمینه ای و نوپدید، خطرات ناشی از سل نیز در برخی از مناطق جهان بیشتر شده است.

مرادی با بیان اینکه ایدز از جمله بیماری هایی است که همزمانی آن با سل، مشکلات زیادی را به وجود آورده است اظهار داشت: بیماری ایدز و عفونت HIV با ضعیف کردن سیستم ایمنی بدن در فعال کردن سل نهفته به سال فعال نقش دارد.

وی تاکید کرد: مطالعات اخیر نشان می دهند که افراد HIV مثبت مبتلا به سل، 5 تا 7 برابر بیشتر از افراد HIV منفی در معرض ابتلا به سل فعال هستند.

مرادی یادآور شد: علاوه بر عفونت HIV، بیماری های دیگری مانند دیابت ، نارسایی های مزمن کلیوی، برخی از انواع سرطان ها، سندرم های سوء جذب مزمن و سابقه قبلی ابتلا به سل نیز در فعال کردن یک سل نهفته به سل فعال دارند.

وی خاطر نشان کرد: مصرف برخی از داروها به ویژه کورتون ها و دارو های سرکوب کننده سیستم ایمنی و اعتیاد به مواد مخدر به ویژه اعتیاد تزریقی نیز خطر ابتلا به سل فعال را افزایش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha