سلامت نیوز:‌ یک متخصص گوارش و کبد گفت: باکتری معده در معده تولید نمی‎‌شود، بلکه این باکتری از بیرون وارد بدن می‌شود.

دکتر مرتضی نظریان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به عامل انتقال باکتری به معده، تصریح کرد: باکتری معده کودک از طریق والدین منتقل می‌شود و در معده باقی می‎ماند و در بزرگسالی در برخی از افراد خود را نشان می‎‌دهد.

وی اظهار کرد: وجود باکتری معده زیاد نگران کننده نیست و نباید این موضوع بزرگ جلوه داده شود.

این متخصص گوارش و کبد با بیان اینکه دیگر راه‎های انتقال باکتری معده هنوز شناخته نشده است، افزود: باکتری معده همیشه مضر و نگران کننده نیست.

نظریان با بیان اینکه برای تشخیص باکتری باید ناراحتی‎های گوارشی وجود داشته باشد، گفت: پزشک متخصص باید از طریق انجام تست‌های آزمایشگاهی وجود باکتری در معده و ارتباط بین ناراحتی معده و باکتری را تشخیص دهد.

وی با اشاره به اینکه 80 تا 90 درصد افرادی که دارای باکتری معده هستند مشکل خاصی ندارند، ابراز کرد: تنها 10 تا 15 درصد افرادی که در معده آنها باکتری وجود دارد نیاز به درمان دارند.

این متخصص گوارش و کبد، یادآور شد: نیازی نیست که افراد از وجود باکتری در معده خود اطمینان حاصل کنند.

نظریان با اشاره به ریشه‎کن کردن باکتری معده، تاکید کرد: بیمار باید به مدت 2 هفته طبق دستور پزشک از آنتی‌بیوتیک‎های قوی استفاده کند تا باکتری ریشه‎‌کن شود.

وی ادامه داد: بستگی به نوع بیماری ایجاد شده در بیمار، رژیم غذایی خاصی توصیه می‎شود.

این متخصص گوارش و کبد، شیوع باکتری معده را با آلودگی‎های وضعیت بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی فرد در ارتباط دانست و اظهار کرد: امکانات بهداشتی، آب گرم، سیستم آب بهداشتی و فاضلاب شهری و خانگی، جمعیت زیاد خانواده و رعایت بهداشت عمومی با میزان آلودگی ارتباط دارد.

نظریان در توصیه به بیمارانی که معده آنها دارای باکتری است، تاکید کرد: باکتری معده نگران کننده نیست و چنانچه بیمار دچار مشکل شد باید به پزشک متخصص مراجعه کرده و وجود باکتری بررسی و درمان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha