سلامت نیوز:‌ یک فوق تخصص عفونی کودکان ضمن توصیه به اینکه بهتر است پیشانی کودک مبتلا به سینوزیت را به هنگام سرماخوردگی با شال گردن و کلاه بپوشانند، گفت: همچنین لازم است در هوای آلوده هم به علت تاثیری که آلاینده در تشدید حساسیت و آلرژی دارد، تردد کمتری داشته باشند.

دکتر اکبر کوشانفر در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بیماری سینوزیت در کودکان توضیح داد: سینوس‌ها حفره‌هایی در قسمت قدامی، پیشانی و گونه‌ها هستند که به تدریج در دوران کودکی تشکیل می‌شوند و وجود آنها برای حفاظت از اندام‌های داخلی ضروری است.

وی افزود: چنانچه کودکی به سرماخوردگی مبتلا شود ویروس ها از مجاری و حفره هایی که به سینوس‌ها راه دارد وارد شده و ایجاد عفونت می‌کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه چون مجاری بین بینی و حفره‌ها در کودکان باریک است، کودکان به دنبال بروز عفونت‌های مختلف دچار سینوزیت می‌شوند، گفت: این بیماری به ویژه بعد از چهار سالگی شایع است.

کوشانفر درباره علائم این بیماری اظهار کرد: افزایش ترشحات بینی و ته حلق از علائم ابتلا به سینوزیت است و کودک را آزار می‌دهد.

وی افزود: سرماخوردگی که معمولا ممکن است سه تا چهار مرتبه کودکان را گرفتار خود کند، اغلب طی یک دوره چهار تا هفت روزه بهبود پیدا می‌کند، اما اگر سرفه‌ها طولانی شوند و تا یک ماه هم طول بکشند، کودک مبتلا به سینوبرونشیت شده است که از جمله علائم آن نیز ترشحات پشت حلق، درد در ناحیه پیشانی و گونه‌ها، سردرد، تب و سرفه‌های مکرر است.

کوشانفر با اشاره به اینکه راهکارهای درمانی ویژه ای برای درمان این بیماری وجود دارد، گفت: هدف عمده این راهکارهای درمانی خارج کردن ترشحات از سینوس‌هاست و تجویز آنتی بیوتیک و داروهایی که التهاب مجاری سینوس را کاهش می‌دهند می‌تواند کمک کننده باشد.

این فوق تخصص عفونی کودکان افزود:‌ همچنین ممکن است گاهی عفونت با آلرژی و حساسیت همراه شود، که در این صورت درمان عفونت و حساسیت توامان انجام می‌شود.

وی درباره علت تداوم سینوزیت تا بزرگسالی گفت: به احتمال زیاد سینوزیت دائمی نیست ولی این امکان وجود دارد که تا حدود سه سال هم ادامه پیدا کند که با به کاربستن تدابیر درمانی می‌توان از مزمن شدن بیماری جلوگیری کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در عفونت‌های مزمن و طولانی متخصصان گوش و حلق و بینی با شست و شوی سینوس ها توسط دستگاههای مخصوص در جهت کاهش تورم سینوس ها و میزان مخاط‌ ها اقدام می‌کنند به خانواده‌ها توصیه کرد:‌ اگر سرماخوردگی کودک طولانی شد، لازم است وی را به کلینیک پزشک متخصص برسانند. همچنین بهتر است پیشانی کودک مبتلا را به هنگام سرماخوردگی با شال گردن و کلاه بپوشانند و در هوای آلوده هم به علت تاثیری که آلاینده در تشدید حساسیت و آلرژی دارد، تردد کمتری داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha