سلامت نیوز:‌یکی از علل اصلی گرفتگی طولانی مدت صدا سرطان حنجره می باشد.

دکتر علیرضا جعفری، متخصص گوش، حلق و بینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: سرطان حنجره یکی از سرطان های ناحیه سر و گردن است که بیشتر در آقایان دیده می شود، این نوع سرطان تقریبا به ازای هر 8 مرد یک زن درگیر سرطان حنجره می شود.

وی افزود: سیگار یکی عوامل مستعد کننده سرطان حنجره است و از علائم سرطان حنجره خشونت صدا یا تغییر حالت صدا است اگر این تغییرات صدا مدت یک ماه طول کشید و بیمار گرفتگی صدایش بیشتر شد باید به یک پزشک معالج رجوع کند بسته به اینکه سرطان حنجره در چه مرحله ای است که درمان برایش صورت بگیرد.

جعفری در ادامه افزود: در مراحل اولیه سرطان حنجره عمل جراحی یا رادیوتراپی به تنهایی موثر هستند اما در مراحل پیشرفته سرطان حتما باید جراحی شود یا رادیوتراپی و گاهی اوقات شیمی درمانی صورت بگیرد.

جعفری در پاسخ به اینکه این سرطان بستگی به سن نیز دارد افزود: این سرطان ممکن است در دهه 6 یا 7 زندگی دیده شود و اگر در سنین پایین دیده شد تشخیص زودتر آن خیلی مهم است.

وی اذعان داشت: در بعضی موارد این سرطان به غدد لنفاوی کردن انتشار پیدا کرده و باشد با عمل جراحی باید این غدد لنفاوی برداشته شود و درمان شود البته اگر در مراحل اولیه سرطان حنجره تشخیص داده شود به خوبی به درمان جواب می دهد و بیمار می تواند طول عمر خوب و بهتری داشته باشد.

جعفری گفت: بستگی به میزان گستردگی تومور دارد که ما باید قسمتی از حنجره را برداریم و یا همه ی حنجره را کامل برداریم، اگر همه ی حنجره را کاملا برداریم صدای بیمار کاملا از بین می رود و بیمار باید تا آخر عمر از سوراخی که جلوی گردن او ایجاد شده باید نفس بکشد و برای کسانی که کاملا حنجره آنها برداشته می شود باید یک دستگاه تولید صدا و یا ویبراتور تهیه کنند اما دیگر آن دستگاه نمی تواند طبیعتأ صدای طبیعی را ایجاد کند.

جعفری در پایان گفت: این بیماری دارو و یا درمان خاصی ندارد و یا گاهی اوقات با عمل جراحی یا پرتو درمانی یا شیمی درمانی بهبود یابد و عوامل پیشگیری آن ترک سیگار برای افراد سیگاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha