سلامت نیوز:‌ تحقیقات نشان داده که کمبود روی می تواند عامل موثری در ایجاد ابتلا به دیابت باشد که در حال حاضر هم بسیاری از مردم کشور ما دچار کمبود روی هستند و همین امر می تواند زمینه را برای ایجاد دیابت و شیوع آن فراهم کند.

عبداللهی، مسئول دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: کمبود ریز مغذی ها در کشور یکی از مشکلات عمده تغذیه ای در جهان است به طوریکه کمبود ید موجب تولد 18 میلیون کودک در جهان با صدمه مغزی می شود همچنین کمبود آهن با مرگ 60 هزار مادر و کمبود فولات با تولد 30 هزار کودک که دچار نقص لوله عصبی همراه است.

وی ادامه داد: پیامد های بهداشتی کمبود ریز مغذی ها شامل افزایش مرگ و میر مادران ، پایین آمدن ایمنی بدن و افزایش ابتلا به عفونت و افزایش نیاز به مراقبت و تولد کودکان کم وزن و به لحاظ اقتصادی موجب کاهش اقتصاد ملی و افزایش هزینه های بهداشتی و درمانی می شود.

عبداللهی با تاکید بر این که طبق آمار سازمان جهانی وزارت بهداشت کم خونی فقر آهن در 20 درصد مردان و 50 درصد زنان می تواند قدرت تولید کشور را 10 درصد کاهش دهد اظهار داشت: شیوع کم خونی در کشور در تمام گروه های سنی وجود دارد همچنین بر اساس اطلاعات تغذیه ای 70 تا 80 درصد جمعیت بزرگسال کشور دچار کمبود ویتامین D هستند.

وی ادامه داد: تحقیقات نشان داده که کمبود روی می تواند عامل موثری در ایجاد ابتلا به دیابت باشد که در حال حاضر هم بسیاری از مردم کشور ما دچار کمبود روی هستند و همین امر می تواند زمینه را برای ایجاد دیابت و شیوع آن فراهم کند.

وی گفت: همچنین تحقیقات نشان داده که کمبود ویتامین D عامل 29 درصد مرگ و میر های ناشی از سرطان در مردان بوده و ارتباط قوی بین کمبود ویتامین D و سرطان سینه ، کولون و پروستات وجود دارد.

وی به عوامل محیطی اشاره و تصریح کرد: عوامل محیطی با ترکیبات سرطان زا علت ایجاد 1 تا 4 درصد سرطان ها هستند .

تماس با ترکیبات محیطی و مصرف مواد غذایی حاوی فلزات سنگین می تواند در ایجاد سرطان دخیل باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha