دلیل افزایش تعداد این بیماران مشخص نیست ولی احتمالا افزایش روش‌های تشخیصی و مراجعه بیماران در بالا رفتن آمار مبتلایان به این بیماری موثر بوده است.

تخمین وجود بیش از 80 هزار بیمار «ام‌اس» در کشور

سلامت نیوز :  رییس انجمن مغز و اعصاب ایران گفت: تعداد بیماران مبتلا به «ام اس» از 14 سال پیش و در هنگام تاسیس انجمن «ام اس» ایران افزایش یافته، به حدی که تاکنون حدود 20 هزار بیمار شناخته شده‌اند و تخمین زده می‌شود که بیش از 80 هزار بیمار «ام اسی» در کشور وجود داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر مسعود نبوی در همایش حمایت از بیماران «MS»، اظهار کرد: 14 سال پیش برای تاسیس انجمن «MS» حدود، 550 بیمار شناسایی شد و در آن زمان تخمین زده می‌شد که 7 تا 10 هزار بیمار مبتلا به «MS» در کشور وجود داشته باشد.

وی با اشاره به افزایش آمار بیماران مبتلا به «MS» در سال‌های گذشته، افزود: دلیل افزایش تعداد این بیماران مشخص نیست ولی احتمالا افزایش روش‌های تشخیصی و مراجعه بیماران در بالا رفتن آمار مبتلایان به این بیماری موثر بوده است.

نبوی ادامه داد: در گذشته داروی چندانی برای بیماران «MS» وجود نداشت ولی در حال حاضر همه انواع داروهای اینترفرون که داروهای خط اول درمان «MS» هستند در ایران وجود دارد و بیمه‌ها نیز آنها را پوشش می‌دهند.

رییس انجمن مغر و اعصاب ایران گفت: «MS» نوعی بیماری است که بر اثر تغییر در سیستم ایمنی، میلین سلول‌های عصبی تخریب شده و بیماری ایجاد می‌شود. بعضی متخصصان عقیده دارند که شاید مشکل سیستم ایمنی به دلیل بیماری دیگری نیز به وجود بیاید. یکی از این بیماری‌ها تنگی عروق است که موجب پس زدن خون شده و سیستم ایمنی فعال شده و بیماری ایجاد می‌شود.

وی افزود: ارتباط بین تنگ شدن عروق و بیماری«MS» بارها توسط کشورهای مختلف از جمله ایران بررسی شده که نتایج متفاوتی داشته است. در آخرین مطالعه که در کشور ایتالیا انجام شده است، تنگی عروق 460 بیمار رفع شده ولی پس از شش ماه در بیماری «MS» بهبودی مشاهده نشده است و بنابراین بیماران با توجه به اثبات نشدن این رابطه نباید از این گونه درمان‌ها استفاده کنند.

نبوی عنوان کرد: در زمینه درمان «MS» به وسیله سلول‌های بنیادی نیز تبلیغات زیادی شنیده می‌شود. این درمان در حال بررسی است و کارآیی آن هنوز اثبات نشده است و در حال حاضر اگر درمانی وجود داشته باشد به وسیله جراحی است و هنوز هیچ داروی خوراکی حاوی سلول‌های بنیادی وجود ندارد و چنین تبلیغاتی کذب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha