سلامت نیوز : رییس اداره امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان از انتخاب آزمایشگاه مرجع این دانشگاه به عنوان آزمایشگاه مرجع منطقه‌ای آنفلوانزا خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر احمد میمندی با اعلام این خبر اظهار کرد: آزمایشگاه مرجع دانشگاه کرمان یکی از 9 آزمایشگاه مرجع منطقه‌ای در کل کشور به شمار می رود.

وی ادامه داد: در راستای شرح وظایف تعیین شده از سوی آزمایشگاه مرجع سلامت مبنی بر توانمند سازی جهت انجام آزمایش های ملکولی بویژه بیماری‌هایی با قابلیت ایجاد اپیدمی و با همکاری وزارت مطبوع و حمایت های مسئولان دانشگاه، آزمایشگاه مرجع منطقه‌ای آنفلوانزا در دانشگاه علوم پزشکی کرمان ایجاد شد.

رییس اداره امور آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: از ابتدای دی ماه سال جاری بعد از تایید صلاحیت آزمایشگاه تشخیص ملکولی آنفلوانزا توسط ممیزین اعزامی از وزارت مطبوع و اعلام رسمی، آزمایشگاه مرجع دانشگاه کرمان به عنوان آزمایشگاه مرجع منطقه ای آنفلوانزا جهت بررسی نمونه های مشکوک به آنفلوانزای دانشگاه های کرمان، یزد، رفسنجان، جیرفت و بم شروع به فعالیت کرد.

وی خاطرنشان کرد: این آزمایشگاه اکنون در حال انجام آزمایش‌های آنفلوانزا از نوع انسانی و حیوانی است.

رییس اداره امور آزمایشگاه های دانشگاه علوم پزشکی کرمان در ادامه گفت: این نمونه‌ها از پایگاه‌های دیده ور تحت پوشش این دانشگاه و از بیمارستان‌ها ارسال می شوند و خوشبختانه با وجود امکانات و تجهیزات به روز موجود در این آزمایشگاه و همچنین پرسنل آموزش دیده، امکان تشخیص قطعی آنفلوانزا در کمتر از 24 ساعت میسر شده است.

میمندی بیان کرد: گزارش سریعی که پس از تشخیص به مبادی ذی ربط ارائه می شود، منجر به اقدام درمانی به موقع و همچنین مداخلات بهداشتی لازم برای جلوگیری از طغیان اپیدمی آنفلوانزا در جامعه بویژه در مناطق پرجمعیت است.

میمندی خاطرنشان کرد: پیش از این بخش ویروس شناسی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان این کار را انجام می داد که بر اساس سیاست وزارت بهداشت انجام این نوع آزمایش ها بر عهده آزمایشگاه های مرجع گذاشته شده است.

وی گفت: به دلیل اینکه بیماری آنفلوانزا قابلیت ایجاد همه گیری و سرعت انتشار بالایی دارد و شیوع آن غیر قابل پیش بینی است و می تواند باعث مخاطرات جدی در بیماران قلبی، دیابتی، کلیوی، افراد مسن و کودکان و همیچنین افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند، شود تشخیص سریع آنفلوانزا از این نظر اهمیت دارد.

رییس اداره امور آزمایشگاه های دانشگاه علوم پزشکی کرمان همچنین از دیگر فعالیت های انجام شده در آزمایشگاه مرجع دانشگاه علوم پزشکی کرمان را نصب یک دستگاه فلوسایتومترعنوان کرد و گفت: این دستگاه با تلاش حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه تهیه و انجام آزمایش های CD4 برای بیماران مبتلا به بیماری ایدز میسر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha