سلامت نیوز :  رییس انجمن فوق تخصصی عفونی کودکان با اشاره به اینکه مصرف زیاد سیگار و یا قرار گرفتن در معرض دود آن، از جمله عوامل مستعد کننده ابتلا به سینوزیت هستند، توصیه کرد:‌ کودکان مبتلا از قرار گرفتن در هوای سرد و هرگونه دود که سینوس‌ها را تحریک می‌کند اجتناب کنند، دستورات پزشک را به طور دقیق اجرا کرده و استراحت کافی داشته باشند.

دکتر محمدرضا بلورساز در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه سینوزیت به علت التهاب و تورم سینوس‌ها به وجود می‌آید، عنوان کرد: در مجموع در بدن هر انسان دو سینوس فکی (Maxillary) واقع در داخل هریک از استخوان‌های گونه، دو سینوس‌ پیشانی (Frontal) واقع در بالای چشم‌ها، چهار سینوس غربالی شکل (Ethmoid) درست پشت پل بینی و بین چشم‌ها و دو سینوس شب‌پره‌ای (Sphenoid) پشت سینوس‌های غربالی در ناحیه فوقانی بینی و پشت چشم‌ها دارد.

این فوق تخصص عفونی کودکان افزود: سینوس‌ها از بدو تولد تا چهارسالگی بتدریج رشد می‌کنند و عفونت آنها که به مثابه فیلترهایی برای بدن عمل می‌کنند، باعث ایجاد گرفتاری‌هایی برای بیمار می‌شود.

بلورساز با بیان اینکه علائمی که سینوزیت ایجاد می‌کند در سنین مختلف، متفاوت است، گفت: به عنوان مثال اگر یک نوزاد شیرخوار، سینوزیت اتموئید بگیرد، دچار علامتهایی چون تورم و التهاب چشمی، بی اشتهایی، سردرد و تب می‌شود و در موارد شدید عفونت، چشم را هم درگیر می‌کند. اتموئیدیت یک اورژانس پزشکی است و مراجعه سریع پزشک را می‌طلبد.

وی اضافه کرد: سینوزیت ماکسیلاری (سینوزیت فکی) و فرونتال (سینوزیت پیشانی) هم علائم دیگری دارند که اگر حاد باشد با سردرد، بی اشتهایی، استفراغ و تب و لرز همراه می‌شود.

دبیر انجمن پزشکان کودکان ایران با بیان اینکه در موارد حاد و شدید سینوزیت درمان سرپایی جوابگو نیست و بایستی بیمار را سریعا بستری کرد، گفت: گاهی اوقات سینوزیت علائمی شبیه به مننژیت دارد.

بلورساز با تاکید براینکه اگر سردرد، گرفتگی بینی، ترشحات سبزرنگ یا چرکی از بینی و سرفه بیش از سه هفته به طول بیانجامد بیمار بایستی از نظر سینوزیت مزمن بررسی شود، تصریح کرد:‌ تشخیص سینوزیت از طریق تظاهرات بالینی، انجام رادیوگرافی و در صورت لزوم سی تی اسکن از سینوس‌ها امکان پذیر است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره عوامل ابتلا به سینوزیت نیز گفت:‌ ناهنجاری‌هایی که در بینی هست نظیر پولیپ، انحراف تیغه بینی، عفونت در دندان، گوش درد چرکی، سرماخوردگی مداوم، زمینه آلرژی، عدم تزریق واکسن‌های لازم چون آنفلوآنزا، پنوموکوک و هموفیلوس، مصرف زیاد سیگار یا قرار گرفتن در معرض دود آن، نقص یا ضعف سیستم ایمنی و سوء تغذیه از جمله عوامل مستعدکننده ابتلا به سینوزیت هستند.

بلورساز توصیه اکید کرد که افراد مبتلا از قرار گرفتن در هوای سرد و هرگونه دود که سینوس‌ها را تحریک می کند اجتناب کنند، دستورات پزشک را به طور دقیق اجرا کرده و استراحت کافی داشته باشند و تزریق واکسن‌های لازم را فراموش نکنند.

رییس انجمن فوق تخصصی عفونی کودکان در پایان گفت: ‌اگر سینوزیت به شکل قاطع درمان نشود، تا آخر عمر در بدن بیمار باقی می‌ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha