سلامت نیوز :  یک جراح و متخصص چشم پزشکی گفت: افراد میانسالی که هنگام مطالعه از عینک استفاده می‌کردند، در صورت بهتر شدن دید چشمی بدون عینک نباید تصور کنند که دید چشمی شان بهبود یافته بلکه بهتر شدن دید ممکن است ناشی از ابتلا به آب مروارید باشد.

دکتر مهرداد مهرآزما در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه انحراف چشم در کودکان در صورت عدم درمان به هنگام موجب ایجاد تنبلی چشم (Amblyopia) می‌شود، گفت: در صورت وجود انحراف در یک چشم به دلیل اینکه مغز عادت دارد از چشم سالم برای دید استفاده کند، چشم دارای انحراف به تدریج دید خود را از دست می‌دهد و تصویر چشم منحرف به دلیل وضوح کمتر از مغز حذف می شود.

این فوق تخصص جراحی شبکیه و لیزیک با تاکید بر لزوم مراجعه زودهنگام کودکان به چشم پزشک در صورت وجود مشکل در دید گفت: در مواردی که انحراف چشم کودکان با بستن چشم آسیب دیده برطرف نشود باید بر اساس تصمیم پزشک هر چه سریعتر نسبت به انجام عمل جراحی اقدام نموده تا با اصلاح کارکرد عضلات اطراف چشم مشکل انحراف چشم برطرف شود.

وی با تاکید بر اینکه مصرف ویتامین A طبیعی جهت حفظ سلامت چشم ضرورت دارد، یادآور شد: برخلاف تصور عامه‌ی مردم که هویج را منبع غنی از ویتامین A می دانند، رژیم غذایی مناسب حاوی ویتامین A می‌تواند نیاز بدن به این ویتامین را مرتفع کند.

عضو آکادمی شبکیه اروپا با اشاره به باور عموم مردم که افراد دچار ضعف بینایی نباید نوشته‌های ریز را مطالعه کنند، گفت: برخلاف باور عموم مطالعه نوشته‌های ریز در افرادی که دچار ضعف چشم هستند موجب تشدید این عارضه نمی‌شود.

دکتر مهرآزما با بیان اینکه استفاده از عینک موجب وابستگی به عینک نمی‌شود، گفت: عینک برای اصلاح تاری دید است و تا زمانی که دید با استفاده از عینک بهتر و با وضوح بیشتر است باید از عینک استفاده شود، ولی عدم استفاده از آن در افرادی که به عینک نیاز دارند آسیبی به سیستم بینایی وارد نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه کشور ما از پیشگامان پیوند قرنیه در جهان است، یادآور شد: برخی این عمل را معادل پیوند کل چشم می‌دانند، در حالی که پیوند کامل چشم در جهان میسر نشده زیرا چشم توسط عصب بینایی به مغز مرتبط است و چون عصب بینایی متشکل از میلیون‌ها رشته‌ی عصبی است، اتصال این رشته‌ها به یکدیگر تاکنون مقدور نیست.

وی با تاکید بر اینکه بهتر شدن دید میانسالان بدون استفاده از عینک به علت ابتلا به کاتاراکت (آب مروارید) است، گفت: افراد میانسالی که هنگام مطالعه از عینک استفاده می‌کردند، در صورت بهتر شدن دید چشمی بدون عینک نباید تصور کنند که دید چشمی شان بهبود یافته بلکه بهتر شدن دید ممکن است ناشی از ابتلا به آب مروارید باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در برخی از انواع آب مروارید در مراحل اولیه ابتلا، افزایش قطر قدامی خلفی عدسی موجب تسهیل در مطالعه شده که به این حالت دید ثانویه اطلاق می شود که موقتی بوده و با پیشرفت کاتاراکت دید نزدیک هم مانند دید دور مختل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha