سلامت نیوز : تشکیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان در سال جاری یکی از مهمترین اقدامات انجام شده از سوی مسئولان وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و بخش بیمه‌ای بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ اگر چه تشکیل این سازمان بر اساس زمانبندی تعریف شده پیش نرفت، اما با تلاش عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی سازمان بیمه سلامت در نیمه دوم سال 91 تشکیل شد.

سازمان بیمه سلامت ایرانیان با سرپرستی سید عبدالله عمادی، معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی کار خود را آغاز کرد و عمادی در تاریخ 29 شهریور 91 با حکم وزیر، به عنوان سرپرست سازمان سلامت منصوب و رسماً فعالیت خود را در این سازمان شروع کرد.

بر اساس ماده 38، برنامه پنجم توسعه تمام سازمان‌های بیمه‌گر موظف هستند در سایه یک سازمان بیمه‌ای تحت عنوان سازمان بیمه سلامت قرار گیرند تا خدمات ارائه شده در حوزه بیمه‌ای تجمیع شده و در یک راستا قرار گیرد.

شاید یکی از علت‌های که منجر شد تا سازمان سلامت با یک وقفه طولانی راه‌اندازی شود تصویب اساسنامه از سوی دولت و تأیید آن توسط شورای محترم نگهبان بود.

در اساسنامه سازمان بیمه سلامت به تجمیع بیمه‌ها و تشکیل یک سازمان واحد اشاره شده است که با گذشت بیش از 4 ماه عملاً هیچ اتفاق خاصی در این خصوص نیفتاده است.

سازمان تأمین اجتماعی که یکی از مهمترین سازمان‌های بیمه‌گر در کشور محسوب می‌شود از همان ابتدا و صراحتاً اعلام کرده که بر اساس قوانین موجود، زیر مجموعه سازمان سلامت قرار نمی‌گیرد.

در همین زمینه سرپرست سازمان بیمه سلامت اعلام کرد: سازمان تامین اجتماعی در زمینه ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان سازمان موفق عمل کرده است و به همین دلیل با تشکیل سازمان بیمه سلامت تغییری در ساختار سازمان تامین اجتماعی ایجاد نمی‌شود و تنها به تدریج بخش درمان غیرمستقیم این سازمان به سازمان بیمه سلامت می‌پیوندد.

عمادی اضافه کرد: به جز سازمان تأمین اجتماعی حدود 17 سازمان بیمه‌گر نیز وجود دارند که به طور کامل بخش درمان آن تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار خواهند گرفت.

با تشکیل سازمان بیمه سلامت ایرانیان، مسئولان این سازمان تلاش کردند تا با برگزاری جلسات متعدد، سیاست‌های اصلی سازمان را تبیین کنند که در همین راستا نخستین اجلاس سراسری مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت ایرانیان در تاریخ 22 مهر 91 در سالن کنفرانس سازمان بیمه سلامت برگزار شد.

در این جلسه که تمامی مدیران سازمان بیمه سلامت در کشور حضور داشتند، عمادی سرپرست سازمان سلامت خاطر نشان کرد: تمامی صندوق‌های بیمه‌ای از جمله صندوق تامین اجتماعی زیرمجموعه سازمان بیمه سلامت قرار می‌گیرند و استثنایی در این بخش وجود ندارد.

وی با اشاره به وضعیت ساختاری و تشکیلاتی بیمه سلامت اظهار داشت: هر زمانی که بخواهد یک اتفاق جدیدی در یک جامعه و کشور بیفتد ابتدا باید نام سازمان و ساختمان مورد نظر پیش‌بینی شود و بعد از آن به سراغ محتوا و اساسنامه رفت.

عمادی تصریح کرد: ساختار و اساسنامه سازمان بیمه سلامت یک پروسه کامل است که در آینده نزدیک تمامی سازمان‌های بیمه‌گر زیرمجموعه سازمان بیمه سلامت قرار خواهند گرفت.

سرپرست سازمان بیمه سلامت ایرانیان خاطرنشان کرد: سازوکارهای لازم برای ساختار سازمان بیمه سلامت پیش‌بینی شده است که شرایط برای تشکیل سازمان مطلوب است.

وی با اشاره به ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه، گفت:‌با همکاری صندوق‌ها و سایر سازمان‌ها و با هماهنگی که صورت می‌پذیرد کار تجمیع بیمه‌ها شروع خواهد شد.

وی از ابلاغ اساسنامه سازمان بیمه سلامت با امضای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به 17 صندوق بیمه‌ای در کشور اشاره کرد و افزود: در این دستورالعمل قید شده است که هر صندوق بیمه‌ای یک نماینده تام‌الاختیار جهت عضویت در کارگروه اجرایی ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه معرفی کنند.

سرپرست سازمان بیمه سلامت ایرانیان خاطرنشان کرد: تمامی صندوق‌های بیمه‌ای به جز صندوق نیروهای مسلح زیرمجموعه سازمان بیمه سلامت قرار خواهند گرفت و استثنایی دراین زمینه وجود ندارد.

وی ادامه داد:‌اعضای هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت شامل سه نفر، حسن زاده، هداوند، ابوالحسنی هستند ضمن اینکه در ساختار تشکیلاتی سازمان بیمه سلامت جایگاهی برای قائم‌مقام سازمان سلامت پیش بینی نشده است.

روند تشکیل  و راه اندازی سازمان بیمه سلامت ایرانیان به گونه‌ای شد که سیدشهاب‌الدین صدر ، رئیس کل سازمان نظام پزشکی تشکیل سازمان بیمه سلامت را در حد تغییر تابلو دانست و گفت: در تشکیل سازمان بیمه سلامت باید حداقل 13 سازمان بیمه‌گر ادغام شوند.

صدر خاطر نشان کرد: تشکیل سازمان بیمه سلامت یکی از اتفاقات خوب در قانون برنامه پنجم توسعه است و در قانون برنامه از جایگاه رفیعی برخوردار است.

وی ادامه داد: همانطور که در قانون برنامه پنجم توسعه تاکید شده، تمام صندوق‌های بیمه‌ای باید در بیمه خدمات درمانی ادغام و سازمان بیمه سلامت تشکیل ‌شود. اما اتفاقی که اکنون افتاده تنها تابلوی سازمان بیمه خدمات درمانی پایین آورده شده و به جای آن نوشته‌ شده سازمان بیمه سلامت. هر چند این تغییر نام و تابلو برای آغاز کار خوب است اما نباید هر کدام از صندوق‌های بیمه‌ای بگویند ما مستثنی هستیم و بروند برای خود کار دیگری انجام دهند.

صدر تاکید کرد: در تشکیل سازمان بیمه سلامت باید حداقل  13 سازمان بیمه‌ای که در قانون شمرده شده، ادغام شوند. ضمن آن که تکلیف تامین اجتماعی هم باید روشن شود؛ این موضوع متن قانون است. اگر این اتفاق نیفتد و برخی بیمه‌ها خود را از ادغام مستثنی تلقی کنند به معنی آن است که همان سازمان بیمه خدمات درمانی با همان ناکارآمدی قبلی تنها با یک تغییر نام باقی خواهد ماند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی افزود: سازمان بیمه سلامت می‌تواند یکی از سازمان‌های موثر کشور باشد؛ به شرط آن که در جایگاه خود قرار گیرد. باید آن 13 صندوق بیمه‌گری که در اختیار وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف است در سازمان بیمه سلامت ادغام شوند و بر اساس متن قانون اعتبارات، نیروی انسانی و تمام سیستم‌شان منتقل شود.

صدر با تاکید بر آن که سازمان تامین اجتماعی برای ادغام در سازمان بیمه سلامت باید طبق قانون عمل کند، افزود: بخش عمده‌ای از سازمان تامین اجتماعی نیز باید به سازمان بیمه سلامت منتقل شود و باید سرانه‌ مربوطه نیز در حساب سازمان بیمه سلامت قرار گیرد. قانون برنامه اشاره‌ای به عدم ادغام تامین اجتماعی ندارد. بخش درمان مستقیم و غیرمستقیم این سازمان تفکیک شده و مشخص است که کدام قسمت باید ادغام شود. تنها مراکز بهداشتی - درمانی ملکی تامین اجتماعی باید در اختیارش باقی بماند و ارایه خدمت این سازمان باید طبق قراردادی باشد که با سازمان بیمه سلامت منعقد می‌کند.

به گزارش فارس این پایان ماجرا نبود و هم اکنون داروخانه‌ها نیز از روند خدمات دهی سازمان بیمه سلامت گلایه ‌دارند به طوری که رهبر مژدهی آذر، رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با فارس تأکید کرد:داروخانه‌ها با بیمه سلامت قرارداد نبندند.

رهبر مژدهی آذر افزود: بخشی از بدهی را بیمه‌ها داده‌اند اما طبق آمارها ماهانه 13 میلیارد تومان به داروخانه‌های تهران بدهکارند.

وی با بیان اینکه مذاکرات بسیاری برای حل این بدهی‌ها انجام شده ادامه داد: مشکلی که هم اکنون وجود دارد قرارداد داروخانه‌ها با بیمه سلامت است. به داروخانه‌ها گفته‌ایم قرارداد نبندند.چرا که به مواد قرارداد معترض هستیم.

مژدهی آذر گفت: در این قرارداد نحوه پرداختها تضمین نشده است به همکاران اعلام کرده‌ایم که اگر بروند و قرارداد ببندند عواقب کار پای خودشان است.ما توان این را نداریم علاوه بر بدهی های قبلی، پرداختی داشته باشیم.

رئیس انجمن داروسازان ایران تصریح کرد: اگر داروخانه‌ها با سازمان بیمه سلامت قرارداد ببندند، 100درصد بدهکار خواهند شد در حال حاضر درصدی از هزینه های‌ دارو را بیمه‌ها می‌پردازند اما با قرارداد بیمه سلامت ایرانیان این درصد هم پرداخت نخواهد شد.راه حل این است که قانون در کشور اجرا شود.به گفته خود مسئولان قانون دور زده می شود.

وی گفت: سازمانهای بیمه گر از قدرت سوء استفاده می‌کنند و قانون را دور می‌زنند.در حالی که اگر قانون اجرا شود بیمه سلامت به نفع مردم و همه خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha