شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 65372

بهانه‌تراشی‌ متهمان آلودگی هوا همچنان ادامه دارد. به نظر می‌رسد كه متولیان تولید سوخت و خودرو برای فرار از وظایف قانونی خود نه‌فقط تمایل به رویارویی با كارشناسان محیط‌زیست و مردم برای پاسخگویی به كارشكنی‌های خود ندارند بلكه با سنگر گرفتن در پشت یكدیگر و اجرای طرح‌های نمادین در حمایت از محیط‌زیست سعی دارند تا از زیر بار تكالیف قانونی فرار كنند.

هشدار درباره تبعات بنزین بی‌کیفیت
سلامت نیوز : بهانه‌تراشی‌ متهمان آلودگی هوا همچنان ادامه دارد. به‌رغم آنكه كارشناسان محیط‌زیست خودروها و تولید سوخت بی‌كیفیت را 2 عامل اصلی در افزایش آلودگی هوا در كلانشهرها می‌دانند اما به نظر می‌رسد كه متولیان تولید سوخت و خودرو برای فرار از وظایف قانونی خود نه‌فقط تمایل به رویارویی با كارشناسان محیط‌زیست و مردم برای پاسخگویی به كارشكنی‌های خود ندارند بلكه با سنگر گرفتن در پشت یكدیگر و اجرای طرح‌های نمادین در حمایت از محیط‌زیست سعی دارند تا از زیر بار تكالیف قانونی فرار كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ كارشناسان معتقدند كه نامه خودروسازان به وزیر صنایع برای به تاخیر انداختن تولید خودرو داخلی با كیفیت یورو4 و منوط كردن اجرای این طرح به تولید سوخت با‌كیفیت تخلف آشكاری است كه نمی‌توان به سادگی از كنار آن گذشت. به گونه‌ای كه اخیراً احمد نعمت بخش، رئیس انجمن خودروسازان اعلام كرده كه تولید بنزین 35درصد متانول خطر كوری،‌آسیب‌های كلیوی و... به همراه دارد. او در این باره می‌گوید: «در یكی از سایت‌های خبری دیدم كه وزارت نفت به‌دنبال تولید بنزین با 35درصد متانول است ،بنابر این با توجه به خطراتی كه تولید این نوع بنزین دارد، نامه‌ای به آقای علی محمد شاعری قائم‌مقام رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نوشته و هشدار لازم را دادم.وحید نوروزی، مشاور محیط‌زیست معاون حمل‌و‌نقل و ترافیك شهردار تهران با دعوت از خودروسازان برای حضور در مناظره‌ای در خصوص نقش آنها در آلودگی هوای تهران می‌گوید: «در حالی که همه به سمت بنزین مصرفی به عنوان علت اصلی آلودگی هوای تهران در چند سال اخیر نشانه رفته‌اند ، خودروسازان پشت جایگاه های بنزین سنگر گرفته‌اند.»

وحید نوروزی اعتقاد دارد كه بی‌توجهی به تعویض مبدل‌های کاتالیستی خودروها از سوی خودروسازان تنها یکی از تخلفات خودروسازان است. او در این باره می‌گوید: «در چند ماه اخیر که خودروهای آلاینده به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل تشدید آلودگی هوا مطرح شده، خودروسازان با آرامش کامل در هیچ مناظره‌ای نمی‌آیند و در هیچ رسانه‌ای حضور نمی‌یابند و سیاست سکوت را پیش گرفته‌اند.» پنهان شدن خودروسازان برای جلوگیری از هرگونه مواجهه مستقیم با كارشناسان محیط‌زیست و نمایندگان مجلس باعث شد تا طرح تحقیق و تفحص نمایندگان مردم از خودروسازان بار دیگر در مجلس هشتم مطرح شود. نمایندگان مجلس می‌گویند چگونه ممكن است كه در عرض چند ماه قیمت یك خودرو میلیون‌ها تومان بالا رود اما وضع كیفیت خودروها اصلا تغییری نكند؟ به همین علت است كه نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه و عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس، وزیر صنایع و معادن را در افزایش این تخلفات مقصر می‌داند.

تولید نشدن سوخت باكیفیت بهانه‌ جدید خودروسازان از تولید خودروهای باكیفیت در كشور است. به همین علت است كه انجمن خودروسازان در نامه‌ای به وزیر صنعت با یادآوری توزیع نشدن سراسری سوخت با استاندارد یورو 4 ، تعویق در الزام خودروسازان به تولید خودروهای یورو 4 را خواستار شد.

به‌رغم آنكه طبق مصوبه هیات وزیران در تاریخ 16 اسفند‌سال گذشته، خودروسازان موظف شدند از ابتدای‌سال 92 خودروهای مجهز به استاندارد یورو 4 را تولید و عرضه کنند. همچنین براساس بند 7 این مصوبه، وزارت نفت مکلف است از ابتدای امسال سوخت با استاندارد یورو 4 را در کشور توزیع کند. براساس تبصره 2 بند 7 مصوبه‌سال گذشته هیات وزیران، وزارت نفت مکلف به تأمین و توزیع ماده AdBlue جهت کاهش آلایندگی خودروها شده است که این ماده به ازای هر 100 لیتر گازوئیل در خودروهای دیزلی با استاندارد یورو 4 حدود 5 لیتر مصرف می‌شود. این در حالی است که طبق مصوبه‌های قبلی که در دولت خاتمی و احمدی‌نژاد صادر شده است وزارت نفت مکلف به عرضه سوخت با استاندارد یورو 4، شش ماه پیش از تولید خودروهای با این استاندارد شده است.

احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در این باره بیان كرده است: با توجه به صحبت‌های ضیغمی، معاون وزیر نفت مبنی بر اینکه تا پایان برنامه پنجم امکان تأمین 80 درصد سوخت با استاندارد یورو 4 فراهم است و علاوه بر این، به دلیل اتصال شبکه‌ها بنزین یورو 2 و یورو 4 با یکدیگر مخلوط خواهد شد، نامه‌ای به وزیر صنعت نوشتیم و از وی خواستیم تا تولید خودروهای با استاندارد یورو 4 را به تعویق بیندازند. او اعتقاد دارد كه در صورت تولید خودروهای با استاندارد یورو 4 و استفاده از بنزین با استاندارد یورو 2 در این خودروها، آسیب زیادی به موتور آنها وارد خواهد شد.نعمت‌بخش با بیان اینکه از وزیر صنعت خواسته‌ایم تا موضوع تعویق در تولید خودروهای با استاندارد یورو 4 را در کارگروه حمایت از تولید مطرح و مصوب کند، می‌گوید: «هزینه تبدیل کامیون‌های دیزلی از استاندارد یورو 2 به یورو 4 بین 3 تا 7 هزار یورو است که این مسئله قیمت تمام شده تولید خودرو و در نتیجه هزینه حمل و نقل را در کشور افزایش می‌دهد. به همین علت در نامه به وزیر صنعت پیشنهادهایی مانند خروج خودروهای فرسوده را برای کاهش آلایندگی خودروها مطرح کرده‌ایم که براساس آن به جای صرف هزینه هزار و 50 میلیارد تومانی بابت کاهش آلایندگی 1.5 میلیون دستگاه خودرو، با یک هجدهم این هزینه امکان کاهش همین میزان آلایندگی وجود دارد.»

در‌حالی خودروسازان توزیع نشدن سوخت‌های تولیدی با استاندارد یورو4 را بهانه‌ای برای عمل نكردن به تعهدات قانونی خود برای تولید خودروهای باكیفیت قرار داده‌اند اما جلیل‌سالاری، معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با رد این ادعای خودروسازان پرده از بخش دیگری از تخلفات این صنف برمی‌دارد. او در ابتدا در دفاع از عملكرد سازمان خود در تولید سوخت باكیفیت بیان می‌كند: «با سرمایه‌گذاری 16 میلیارد دلاری روزانه 18 میلیون لیتر گازوئیل و 9 میلیون لیتر بنزین مطابق با استاندارد‌های اروپا در کشور تولید می‌شود، اما متاسفانه تاکنون خودروسازان برای تولید خودرو دیزلی پایه سبک و یورو 4 هیچ تلاشی نکرده‌اند.» به گفته‌سالاری شرکت ملی پالایش و پخش ضمن تامین نیاز کشور روزانه موظف به انتقال 250 میلیون لیتر فرآورده نفتی است كه با توجه به نیاز کشور این شرکت به‌دنبال ارتقای کیفیت فرآورده‌های نفتی براساس استاندارد‌های روز جهان است.»

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در عین حال به این مسئله اشاره می‌كند كه به موازات سرمایه‌گذاری برای افزایش کیفیت فرآورده‌های تولیدی در پالایشگاه‌های کشور، وزارت نفت با خودروسازان برای ساخت خودرو دیزلی پایه سبک اقدامات پژوهشی انجام داده است به‌طوری که تاکنون این وزارت‌خانه 20 هزار میلیارد تومان به صنایع خودرو‌سازی در این باره کمک کرده است. اما سوالی كه مطرح می‌شود، این است كه با وجود كمك 20 هزار میلیاردی دولت به صنایع خودروسازی برای تولید خودرو با كیفیت چرا خودروسازان برای امتناع از اجرای قانون نامه‌ای به وزیر صنایع مبنی بر به تعویق انداختن تولید خودروهایی با كیفیت یورو 4 و 5 نوشته‌اند؟ به عبارت دیگر اگر صنایع خودروسازی اكنون توان ساخت خودروهای استاندارد را آن هم به دلیل توزیع نامناسب سوخت با كیفیت ندارند، پس كمك 20 هزار میلیارد دلاری دولت به این بخش در كجا هزینه شده است؟ مشاور معاون شهردار تهران اعتقاد دارد كه خودروسازان از حمایتی که از تولید ملی می‌شود، سوءاستفاده می‌کنند. نوروزی در این باره می‌گوید: «بر‌اساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت،‌سالانه 4500‌نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند که عامل 70 تا 80 درصد مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا خودروها و سوخت غیر استاندارد است.»

هرچند شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران سعی دارد خود را از دایره متهمان اصلی افزایش آلودگی هوا آن هم به علت تولید سوخت با كیفیت یورو4 مبرا كند، اما سوزاندن روزانه 60 میلیون لیتر مازوت در صنایع کشور که از اصلی‌ترین عوامل تولید ذرات معلق و دلایل آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرهای کشور است را نمی‌توانند پنهان كنند. آنطور كه مشاور محیط‌زیست معاون حمل‌و‌نقل و ترافیك شهردار تهران توضیح می‌دهد؛ گازوئیل استاندارد در دنیا 10 قسمت در میلیون گوگرد دارد اما مازوت ما 30 هزار قسمت در میلیون یعنی 3 هزار برابر استاندارد جهانی گوگرد دارد. این درحالی است كه بیشتر نیروگاه‌های برق كشور با قطع سوخت گاز در فصل سرما از سوی وزارت نفت اقدام به استفاده از سوخت مازوت برای تبدیل این سوخت فسیلی به برق می‌كنند.

در كنار این كار دولت در جایگزینی سوخت مازوت به جای سوخت گاز در پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های برق، اما نامشخص بودن وضعیت تولید و توزیع سوخت باكیفیت موارد دیگری است كه در این میان ابهاماتی را ایجاد كرده است. این در‌حالی است كه شركت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در واكنش به صحبت‌های اخیر یوسف رشیدی، مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران مبنی بر اینكه براساس ادعاهای مسئولان وزارت نفت در مورد توزیع بنزین با استانداردهای یورو4 در جایگاه‌های سوخت تهران؛ لطفا نشانی جایگاه‌هایی که بنزین یورو 4 در آنها توزیع می‌شود را اعلام کنید تا آنها را تست کنیم! با ارسال جوابیه‌ای مطرح می‌كند: «اکنون سوخت یورو 4 در پالایشگاه شهید تندگویان تهران و پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند تولید می شود. دو پالایشگاه مذکور عمده سوخت مصرفی در شهر تهران را تامین می کنند.در خصوص توزیع سوخت یورو 4 با توجه به ضرورت تعیین سازو کار دقیق جهت تعیین قیمت و همچنین تولید خودروهای متناسب با این سوخت، این شرکت منتظر تصمیمات دستگاه‌های ذی ربط بوده و به محض اعلام جزئیات آماده توزیع سراسری سوخت تولیدی با استاندارد یورو 4 است.» در واقع این جوابیه مشخص می‌كند كه تاكنون سوخت باكیفیت یورو4 تاكنون در تهران توزیع نشده و توزیع آن منوط به ابلاغ از سوی مسئولان دولتی است، در نتیجه می‌توان گفت كه این قصه سر دراز دارد.

گویا انتقادهای كارشناسان محیط‌زیست درخصوص كیفیت پایین بنزین تولید داخل مسئولان شركت ملی صنایع پتروشیمی را وادار به پاسخگویی كرده‌ است چرا كه رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در مورد صحبت‌هایی که درباره پایین بودن کیفیت بنزین تولیدی پتروشیمی مطرح می‌شود،‌ عنوان می‌كند: «پشت این حرف‌ها و صحبت‌ها که پشت سر پتروشیمی گفته می‌شود استدلال علمی وجود ندارد و شاید اغراض سیاسی در بین باشد.» محمد زیار اعتقاد دارد به جای اینکه از تلاشگران صنعت پتروشیمی که کشور را از تبعات تحریم بنزین نجات دادند تشکر شود، به آنها حمله می‌شود. او با تاکید بر وجود مراجع رسمی اظهارنظر در مورد بنزین تولیدی پتروشیمی توضیح می‌دهد: «بنزین‌های تولیدی در پتروشیمی که به صورت اکتان افزا استفاده می‌شوند را در آزمایشگاه‌های بسیار مدرنی که صنعت پتروشیمی دارد آزمایش می‌کنیم.

این در حالی است كه آزمایش‌های علمی آزمایشگاهی به هیچ عنوان صحبت‌هایی که در مورد بنزین تولیدی پتروشیمی گفته می‌شود را اثبات نمی‌کند.» زیار ادعا می‌كند: «اگر عزیزان نگرانی دارند فقط کافی است بگویند چرا پایتخت‌های برخی از کشورهای اروپایی مثل یونان و ... که از بنزین تولیدی پتروشیمی استفاده نمی‌کنند، آلوده است حتی 10 شهر در دنیا که تحریم نیستند و از بهترین‌ بنزین‌های دنیا استفاده می‌کنند، هوای آلوده‌تری نسبت به هوای تهران دارند.» به اعتقاد این مسئول در شركت ملی صنایع پتروشیمی آلودگی کلانشهرها، امر جدیدی نیست؛ قبل از اینکه پتروشیمی محصولات خود را به پالایش و پخش بدهد و قبل از تحریم ایران در حوزه بنزین، باز هم شرکت پالایش و پخش بنزین از کشورهای اروپایی می‌خرید و کاری که اکنون می‌کند را پیش از این هم انجام می‌داد.

رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر اینکه هنگامی که بنزین از اروپا خریداری می‌شد نیز با مشکل آلودگی شهرها مواجه بودیم، بیان می‌كند: «این آلودگی ناشی از افزایش ماشین‌های جدید به سیستم حمل و نقل کشور به صورت روز افزون است و اثر آن هم در ترافیک‌ها دیده می‌شود.»زیار با تاکید بر اینکه برای مردم ملموس است که ترافیک امروز تهران نسبت به 5-6 سال پیش بیشتر شده است، به همان میزان، افزایش ترافیک و آلودگی نیز بیشتر می‌شود. او حتی خطاب به مردم کشور تاکید می‌كند: «آلودگی هوا خواست کشور ایران نیست؛ شاید انتظار می‌رفت که اکنون گفته شود تهران آلوده‌ترین شهر جهان است در حالی که در ردیف 10 شهر اول آلودگی جهان نیز نیست.»

اما نكته قابل توجه صحبت‌های رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، توضیحاتی است كه او درباره كیفیت بنزین تولید داخل می‌دهد و با اشاره به اینکه در پتروشیمی دو ماده بنزین تیرولیز و پلات فرمیت تولید می‌شود، می‌گوید: «درصدی از بنزین با کیفیت پایین را به بنزین تیرولیز اضافه می‌کنند تا کیفیت آن به حد استاندارد برسد. بنزین تیرولیز تولیدی پتروشیمی کیفیتی بالاتر از حد استانداردهای رایج دارد بنابراین اجازه می‌دهد بنزین با کیفیت پایین‌تر در پالایشگاه‌های کشور به آن افزوده و در بازار عرضه شود. بنابراین از این بابت هیچ مشکلی نداریم.»

آمارهای تلفات ناشی از خودروها و سوخت بی‌كیفیت تنها منوط به مرگ و میر 4500 تهرانی براثر آلودگی هوا نمی‌شود و باید به این میزان آمار كشته شدن‌سالانه 20 هزار ایرانی را بر اثر تصادفات رانندگی که خودروهای نا ایمن نقش مهمی در آن ایفا می کنند نیز افزود. این در‌حالی است كه به اعتقاد كارشناسان محیط‌زیست اصرار خودروسازان به ادامه تولید برخی خودروها که حتما استاندارد یورو 2 را نمی توانند بگذرانند، به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

وحید نوروزی با اعلام اینکه آلایندگی بنزین سوپر از بنزین عادی کمتر است اما موضوع این است که تکنولوژی بسیاری از خودروهای داخل آنقدر پایین است که بنزین سوپر به درد آنها نمی خورد، تاكید می‌كند: «این در حالی است که برخی خودروهای خارجی آنقدر تکنولوژی بالایی دارند که تنفس مقابل اگزوز آنها از تنفس در روزهایی که هوای تهران نا‌سالم است، ‌سالم‌تر است.»مشاور معاون شهردار تهران سوخت و خودرو را دو کفه ترازوی آلودگی هوا می‌داند و می‌گوید: «داستان سوخت و خودروهای ما مانند حکایت مرغ و تخم‌مرغ شده، چون مسئولان سوخت می گویند خودرو استاندارد تولید کنند تا ما سوخت متناسب با آن ارائه کنیم و در مقابل خودروسازان می‌گویند سوخت استاندارد تولید کنند تا ما خودرو متناسب با آن عرضه کنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha