بلوغ زودرس و به دنبال آن آسیب‌های اجتماعی ناشی از بلوغ زودرس در جامعه افزایش پیدا کرده است که اعتیاد و گرایش نوجوان به سمت روابط غیر اخلاقی با جنس مخالف از مهم‌ترین آسیب‌های ناشی از بلوغ زودرس محسوب می‌شود.

اعتیاد، روابط نامشروع و بلوغ زودرس حاصل تنزل بنیان خانواده‌
سلامت نیوز : یک آسیب‌شناس گفت: خانواده مهم‌ترین رکن در کنترل بلوغ زودرس کودکان تلقی می‌شود و هرچه این کانون مهم تنزل پیدا کند بلوغ زودرس و به دنبال آن آسیب‌های اجتماعی ناشی از بلوغ زودرس در جامعه افزایش پیدا می‌کند که اعتیاد و گرایش نوجوان به سمت روابط غیر اخلاقی با جنس مخالف از مهم‌ترین آسیب‌های ناشی از بلوغ زودرس محسوب می‌شود.

مجید ابهری در گفت‌و‌گو با ایلنا در رابطه با افزایش بلوغ زودرس در کودکان، گفت: بلوغ زودرس یکی از مشکلاتی است که در تمام دوران‌ها وجود دارد ولی متاسفانه در کودکان دهه ۷۰ و دهه ۸۰ افزایش پیدا کرده است و این در حالی است که اگر به این بلوغ پیش از سن مناسب توجه نشود آسیب‌های اجتماعی جبران ناپذیری را در جامعه به بار می‌آورد.

این آسیب‌شناس ضمن تاکید بر نقش عوامل محیطی و اجتماعی بر افزایش بلوغ زودرس گفت: عواملی همچون غذاهای آماده و پرانرژی، بازیهای رایانه‌ای و همبازیان کودکان در بلوغ زودرس کودکان بسیار پر اهمیت است و بر تاخیر یا تقدم بلوغ کودکان تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد: متاسفانه در دهه‌های اخیر توجه پدران و مادران به تغذیه کودکان کاهش پیدا کرده است و هیچ برنامه‌ای در زمینه برنامه غذایی کودکان ندارند و در بسیاری از خانواده دیده می‌شود که غذاهای پر انرژی و پروتئینی بیش از حد نیاز مصرف می‌شود که این دسته از موادغذایی باعث می‌شود کودکان زود‌تر از نظر جنسی و جسمی بالغ شوند.

ابهری با بیان اینکه عوامل متعددی همچون عوامل روانی در بلوغ زودرس کودکان موثر است، ‌اظهار کرد: افزایش خشونت در خانواده، بازی‌های خشن رایانه‌ای، ‌ بالارفتن هیجان‌ها در سطح جامعه و خانواده و همچنین تماشای برنامهٔ نامناسب و غیر اخلاقی در رسانه‌ها و به ویژه ماهواره باعث می‌شود که سطح هیجان کودک افزایش پیدا کند و این افزایش در ‌‌نهایت تاثیر مستقیم بر بخش روانی کودک می‌گذارد و این تاثیر بلوغ پیش‌رس را در کودکان به دنبال دارد.

این آسیب‌شناس ادامه داد: در بسیاری از خانواده‌ها بدون توجه به حضور فرزند خردسال در جمع خانواده والدین رفتارهای نامناسبی را انجام می‌دهند و یا به تماشای برنامه‌هایی می‌پردازند که شاید غیر اخلاقی نباشد ولی برای کودک مناسب نیست.

ابهری در رابطه با نقش فیلم‌های نامناسب و غیر اخلاقی در کودکان تاکید کرد: زمانی که یک کودک به تماشای یک برنامه غیر اخلاقی می‌پردازد غدد جنسی وی تحریک می‌شود و این تحریک باعث می‌شود که کودکان ۲ تا ۵ سال زود‌تر به بلوغ برسند.

این آسیب‌شناس ضمن تاکید بر مشخص بودن نشانه‌های بلوغ زودرس در کودکان، افزود: نشانه‌های بلوغ پیش‌رس در دختران و پسران را می‌توان از رشد اندام جنسی تشخیص داد و این نشانه‌ها می‌تواند راه درمان بلوغ زودرس کودکان، را تسهیل کند.

ابهری ادامه داد: خوشبختانه وجود نشانه‌های بارز باعث می‌شود که والدین در‌‌ همان ابتدا از ابتلا کودکان به بلوغ زودرس آگاه شوند و می‌توانند کودک را جهت درمان و جلوگیری از بروز آسیب‌های روانی ناشی از بلوغ پیش‌رس به نزد پزشک متخصص ارجاع دهند.

این آسیب‌شناس با بیان اینکه باید رفتار و نشانه‌های بلوغ در کودکان توسط والدین کنترل شود، گفت: والدین موظف هستند که با ایجاد فضای امن و آرام مسائل مربوط به بلوغ را با مشورت پزشک متخصص و به صورت دوستانه با کودک خود مطرح کنند و هرگز نباید تصور کنند که صحبت کردن در این زمینه یک رفتار غیر اخلاقی و نامناسب است چرا که اگر کودک از شرایط بلوغ و بحران‌های دوران بلوغ آگاه شود درگیر مسائل و تنش‌های این دوران نمی‌شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که کودکان نسبت به وضعیت دنیای اطراف خود کنجکاو هستند زمانی که پیش از سن و سال موعد به بلوغ می‌رسند درگیر سوالات متعددی می‌شوند در نتیجه والدین باید تا حد امکان، پاسخگو سوالات فرزندان خود باشند و آنان را به درستی راهنمایی کنند و والدین به یاد داشته باشند که اگر فضای خانواده را برای کودکان صمیمی و دوستانه حفظ کنند کودکان به سمت خانه و خانواده گرایش پیدا می‌کنند.

ابهری در رابطه با عوارض نبود فضای امن و پاسخگو در خانه و خانواده، گفت: زمانی که والدین نتوانند با فرزند خود رابطه صمیمی و دوستانه داشته باشند در نتیجه کودک به خاطر کنجکاو بودن و پیدا کردن پاسخ سوالات خود به سمت گروه همسالان و هم‌بازیان خارج از خانه خود گرایش پیدا می‌کنند و از کسانی که بدون تردید تجربه و علم کافی در زمینه بلوغ و رفتارهای اجتماعی ندارند، پیروی می‌کنند.

این آسیب‌شناس نقش جامعه و خانواده را در درمان آسیب‌ها ناشی از بلوغ زودرس بسیار پررنگ برشمرد و اظهار کرد: مشکلات و آسیب‌های ناشی از بلوغ زودرس در کودکان از زمانی آغاز می‌شود که کودک از طرف خانواده مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد و برای پیدا کردن جواب سوالات خود به سمت جامعه گرایش پیدا می‌کند.

ابهری مهم‌ترین عامل افزایش بلوغ زودرس را افول خانواده‌ها و عدم توجه به کنترل انرژی کودکان برشمرد و گفت: خانواده مهم‌ترین رکن در کنترل بلوغ زودرس کودکان تلقی می‌شود و هرچه این کانون مهم تنزل پیدا کند بلوغ زودرس و به دنبال آن آسیب‌های اجتماعی ناشی از بلوغ زودرس در جامعه افزایش پیدا می‌کند که اعتیاد و گرایش نوجوان به سمت روابط غیر اخلاقی با جنس مخالف از مهم‌ترین آسیب‌های ناشی از بلوغ زودرس محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه باید خانواده‌ها نوع سرگرمی و گروه دوستان فرزند خود را کنترل کنند، خاطرنشان کرد: اگر خانواده‌ها در این امر کوتاهی کنند، در ‌‌نهایت کودکان در روابط خود با افراد جامعه دچار سردرگمی و در ‌‌نهایت به سمت روابط غیر اخلاقی با جنس مخالف و حتی هم جنس بازی می‌شوند.

ابهری در رابطه با نقش اجتماع در بلوغ زودرس کودکان، تصریح کرد: زمانی که به پوشش مردان، پسران، زنان و دختران در جامعه توجه نشود، برخی از پوشش‌های خارج از عرف باعث تحریک غدد جنسی و تحرکات روانی کودکان می‌شود که این تحرکات در پسرانی که زود‌تر به بلوغ رسیده‌اند به مراتب بیشتر است و این اتفاق بستر بسیاری از انحرافات و آسیب‌ها تلقی می‌شود.

این آسیب‌شناس رسانه ملی و مراکز آموزشی را در قبال آموزش پیشگیری از رفتارهای ناهنجار مربوط به بلوغ زودرس مسئول دانست و افزود: باید مراکز آموزش همچون مدارس، دانشگاه‌ها و تلوزیون به عنوان رسانه ملی با پرداختن به مسائل و آموزش‌های دوران بلوغ کودکان، نوجوانان و جوانان را از بحران‌های دوران بلوغ و چگونگی برخودر با این معضلات آگاه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha