شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 65386
سلامت نیوز :  رئیس‌جمهور تنها یك روز پس از آنكه رئیس سازمان محیط‌زیست خواستار خروج دام‌هاو یك تنفس 10ساله برای جلوگیری از قطع بی‌رویه جنگل‌ها از مجلس شورای اسلامی‌شد، به بهارستان رفت و پیشنهاد داد تا 14میلیون هکتار جنگل را به دامداران برگردانند تا در نتیجه بیش از 14 هزار اشتغال ایجاد شود. او درحالی پیشنهاد واگذاری جنگل را به دامداران داد كه 2 دهه است كه وزارت كشاورزی طرح خروج دام از جنگل‌ها را سرلوحه تمام برنامه‌های خود قرار داده و به گفته كارشناسان، دام‌ها مهم‌ترین عامل تخریب جنگل‌ها هستند. دام‌هایی كه به گفته معاون رئیس‌جمهوری تعداد آنها در جنگل 3 برابر بیشتر از ظرفیت است و هر نهالی كه سر از زمین درمی‌آورد را بدون معطلی می‌چرند تا جنگل هرگز فرصتی برای تجدید قوا نداشته باشد. همچنین رئیس‌جمهوری درحالی خواهان ورود دام‌ها به جنگل‌ها شده كه به گفته كارشناسان، هدفمندی یارانه باعث شده هرخانوار روستایی به‌جای سوخت فسیلی، درخت‌‌های چندین هزار ساله را به عنوان سوخت استفاده كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛«هومان خاكپور» كارشناس منابع طبیعی چهارمحال‌و‌بختیاری(یكی از استان‌های زاگرس) به «تهران‌امروز» می‌گوید:«پس از سخنان رئیس‌جمهور، بسیاری از كشاورزان منطقه به این نتیجه رسیده‌اند كه اراضی ملی كه در دست كشت دارند به آنها تعلق دارد. به‌گفته او فاجعه به همین جا ختم نمی‌شود. به گفته خاكپور بین 10 تا 15درصد از اراضی ملی، دست كشاورزان منطقه است كه به‌صورت دیم در آن كشت می‌شود.»

برنامه‌ریزی‌ها برای خروج دام از جنگل‌های شمال به گفته خاكپور از دو دهه گذشته آغاز شد. از دهه 80 هم قرار شد در كنار طرح صیانت از جنگل‌های كشور بحث خروج دام از جنگل‌‌های زاگرس اجرا شود كه البته به گفته او، این برنامه هرگز به‌صورت موفق انجام نشد و همواره باعث شد تا پیكان انتقادات به سمت سازمان جنگل‌ها گرفته شود و به یكی از سوالات‌ مهم و تكراری منتقدان از مدیران دوره‌های مختلف این سازمان تبدیل شود.

كمبود بذر،آفت جنگل‌های زاگرس

علوفه برای دام‌ها كم آمده است. رئیس‌جمهور به این مسئله اعتراف می‌كندو می‌گوید:« حداقل 6 میلیون تن بلوط در جنگل تولید می شود که از بین می رود این در حالی است که کل علوفه وارداتی کشور 7میلیون تن است که سال گذشته در همین زمینه نیز دچار مشکل شدیم. برای چه باید این 6 میلیون تن بلوط از بین برود و ما هیچ استفاده‌ای از آن نبریم. بنابراین باید تصمیمات خود را عوض کنیم.» اما «هادی کیادلیری» رئیس جامعه جنگل‌بانان هم با بیان بخش دیگری از صحبت های رئیس جمهور مبنی بر استفاده از ۶ میلیون تن بذر بلوط می گوید: «تاکنون آماری درباره وجود این میزان بذر بلوط در جنگل‌های کشور نشنیده بودم اما آنچه مسلم است در همین چند سال اخیر حدود ۳۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس به‌علت کمبود بذر بلوط به دلیل آفت‌زدگی یا استفاده بیش از حد جنگل نشینان از آن دچار خشکیدگی شده‌اند.»

اگرچه اطمینان دارد چنین طرحی هرگز اجرا نمی شود اما شك هم ندارد كه در صورت اجرایی شدن ظرف دو سال تمام جنگل‌های کشور را از بین می برد.

اظهارنظر رئیس‌جمهوری همچنین باعث می‌شود تا رجایی، رئیس كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی‌بگوید: «انتظار نداریم احمدی نژاد در همه موضوعات کارشناس باشد اما انتظار داریم که ایشان درهمه موارد نظر ندهد.» این درحالی است كه حرف‌های احمدی نژاد به‌وسیله استانداران هم در استان‌ها تكرار می‌شود. به گفته خاكپور، استاندار چهارمحال و بختیاری در برنامه « ده‌گردی» خود -كه شكل كوچكی از سفرهای استانی هیات دولت است - به روستاییان اعلام كرده كه زمین‌های ملی كه در دست كاشت دارند به خود آنها تعلق دارد و كسی حق ندارد زمین‌ها را از آنها بگیرد. به گفته او حرف‌ها و تهدیدهای استانداری چهارمحال از سوی صداوسیمای منطقه هم پخش شده و باعث شده كه مردم فكر كنند كه زمین‌ها و اراضی ملی متعلق به خود آنهاست و قطعا كسانی به صرافت می‌افتند تا زمین‌های بیشتری را به زیر كشت درآورند. همچنین احمدی نژاد درحالی اعتقاد دارد كه ورود دام به جنگل 14 هزار شغل ایجاد می‌كند كه به گفته محمدی‌زاده، معاون او، اكنون 10 میلیون نفر به نوعی سوخت خود را از منابع جنگلی تهیه می‌کنند. او می‌گوید:« باید برای جایگزینی سوخت فسیلی به‌جای سوخت جنگلی چاره‌ای اندیشیده شود و این یکی از مطالبات جدی ماست که باید برنامه‌ریزی قاطعی برای آن صورت گیرد.»

كیا دلیری بخش دیگر پیامد گفته‌های رئیس‌جمهوری را هم مشخص می‌كند و می‌گوید:«ممکن است دامداران برای اینکه نور به کف جنگل برسد و علوفه تولید شود، اقدام به قطع یا سرشاخه‌زنی درختان کنند که این خود یعنی نابودی جنگل‌ها، از سوی دیگر حضور دام در جنگل با فشرده کردن خاک در اثر عبور و مرور از زادآوری طبیعی و رشد بذر درختان جنگلی جلوگیری می‌کند که با توجه به اینکه تعداد زیادی از بذرها توسط دام‌ها خورده می‌شود، بنابراین دامداران به هیچ عنوان نمی‌توانند حافظان جنگل‌ها باشند.

دام‌‌ها روزانه 14 میلیون اصله درخت می‌خورند

رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست می‌گوید:«اکنون دامی که در جنگل‌های ایران وجود دارد 3برابر ظرفیت آن است و هر نهالی که از زمین سربلند می‌کند به‌علت وجود یک چهارپا اجازه رشد نمی‌یابد.» به اعتقاد معاون رئیس‌جمهوری، دوسوم دام‌های درون جنگل‌ها باید از جنگل بیرون رفته و تبدیل به دامداری صنعتی شوند که برنامه‌ریزی وزارت کشاورزی را می‌طلبد. كیادلیری هم ورود دام به جنگل را مهم‌ترین عامل تخریب جنگل‌ها می‌داند و می‌گوید:«چنین اظهارنظر‌هایی برای سرزمین شکننده ما از نظر اکولوژیک بسیار خطرناک است و به نظر نمی رسد حتی بی‌اطلاع‌ترین افراد از منابع طبیعی با شنیدن چنین اظهاراتی برای چند ثانیه دچار شوک نشوند.»

کیادلیری با اشاره به اینکه در اکوسیستم جنگل به‌جز نهال درختان علوفه ای وجود ندارد، می‌گوید:« حضور روزانه حدود 7میلیون دام در جنگل‌های کشور در صورتی که هر دام تنها 2 اصله نهال را بخورد یعنی اینكه روزانه 14 میلیون نهال از جنگل‌های کشور از بین می‌رود.»

خاكپور هم می‌گوید:«زاگرس اكنون با 40 درصد فرسایش خاك روبه‌روست و حرف‌های رئیس‌جمهوری سرعت تخریب آنها را شدید‌تر می‌كند.» اما این پایان تلخ گفته‌های رئیس‌جمهوری نیست.

به‌گفته خاكپور، شیب تند منطقه باعث می‌شود تا خاك‌ها براثر فرسایش در سدهای منطقه از جمله سد سه و چهار كارون و 3 سد در حال ساخت خرسان رسوب كند وخسارت دیگری هم از این ناحیه به كشور وارد كند. البته سیلاب‌ها را هم نباید فراموش كرد. سیلاب‌هایی كه هم‌اینك به جان مردم شمال افتاده‌اند والبته كسی پیدا نمی‌شود تا از صاحبان ساخت‌و‌سازها و جنگل‌تراشی‌ها بپرسد كه تا چه زمانی می‌خواهید به بی‌خانمان كردن مردم منطقه پایان دهید؟

هادی کیادلیری با بیان اینکه اكنون در تمام نقاط دنیا حتی کشور هایی که از نظر جنگل غنی هستند ورود دام به جنگل را مهم‌ترین عامل تخریب معرفی می‌کنند، اظهار می کند: در ایران با توجه به وضع اکولوژیکی شکننده جنگل‌ها مجوز ورود دام به جنگل فاجعه آفرین است. به گفته او،همچنین تاکنون تمام متولیان سازمان جنگل‌ها و سازمان محیط‌زیست با توجه به آموزه های متخصصان و اساتید منابع طبیعی همواره سعی در تصویب قوانینی داشته‌اند که فشار دام را از جنگل‌های کشور که هم اکنون نیز خارج از توان و ظرفیت این عرصه هاست، کاهش دهند. رئیس كمیسیون كشاورزی هم خطاب به رئیس‌جمهور می‌گوید:« آقای احمدی نژاد، جنگل اگر جنگل باشد که کف آن علوفه نیست، نظر شما یعنی اینکه کشاورزان و مردم بروند درختان جنگل را قطع کنند تا کف آن علوفه سبز شود تا دام‌ها بروند آن را بخورند. آخراین چه نظری است که بیاییم جنگل را تبدیل به ویلا و مرتع کنیم؟»

احمدی‌نژاد در حالی می‌خواهد مشكل كمبود علوفه دام را به وسیله جنگل‌ حل كند كه بلوط‌زارهای موردنظر او خود سدی در برابر ریزگردهای كشنده هستند كه تاكنون 22 استان را وارد ماجرای بحران آلودگی كرده‌اند. هرچند ریزگردها هم خود زخمی‌دیگر به بلوط‌زارها داده‌اند و آنقدر شرایط را برای مردم این منطقه تنگ كرده‌اند كه نمایندگان آنها در مجلس دم از مهاجرت مردم استان‌های ایلام وكرمانشاه می‌زنند. كارشناسان شك ندارند كه اگر جنگل‌های ‌زاگرس نابود شوند، ریزگردها مشكلات جدی برای شهروندان ایرانی درست خواهند كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha