شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۵
کد خبر: 65396
سلامت نیوز : رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: در برخی کشورها که طرح پزشک خانواده اجرا می شود پرستاران در سیستم سلامت خود تحت عنوان های مختلفی چون پرستار دهکده، پرستار محله، پرستار بهداشت جامعه، بهداشت کار کارخانه و واحدهای صنعتی فعالیت می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ سید یعقوب جعفری اظهار کرد: در هر کشوری توسعه پایدار مدیون نیروی انسانی توانمند آن است و در این میان حفظ سلامت مردم جزو وظایف حاکمیتی هر کشور است که باید متولی گری آن را دولت به عهده بگیرد.

وی ادامه داد: بر اساس آمار و ارقام بودجه های کشورها درمی یابیم که به تناسب حداقل 5 تا 20 درصد تولید ناخالص ملی هر کشور در امر بهداشت و درمان (حفظ سلامت مردم) هزینه می شود.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری افزود: یکی از برنامه های اجرایی کشورها در بخش سلامت از جمله در کشورهای پیشرفته و بعضاً در حال توسعه اجرای طرح پزشک خانواده است و با نگاه کلی به این طرح متوجه می شویم مجریان طرح در نظر داشته و دارند که به طور کلی بتوانند در درجه نخست و با اولویت، خدمات بهداشتی پایه و اولیه را به مردم ارائه و از بروز بسیاری از بیماریها پیشگیری و از مراجعه غیرضرور به حوزه درمان جلوگیری کنند و در نتیجه این سیاستها هزینه حفظ سلامت را هم برای مردم و کشور کاهش دهند.

جعفری گفت: با این تعریف مشخص می شود طرح پزشک خانواده پیش از اینکه به بحث درمان و بستری و ارائه خدمات پاراکلینیکی بعضاً غیرضرور و هزینه بر بپردازد به بهداشت و پیشگیری و برخورداری آحاد ملت توجه اساسی دارد.

وی ادامه داد: حال با این توصیف می خواهیم بگوییم چه کسانی از گروه پزشکی می توانند این خدمات پایه و اولیه را به مردم ارائه کنند و سئوال اینجاست که آیا این طرح متکی به فرد است و صرفا ویزیت پزشک و مراجعه به پزشک خانواده کافی است. اگر چنین است آیا در همه نقاط کشور از جمله روستاهای دورافتاده امکان دسترسی به پزشک خانواده وجود دارد.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری افزود: قطعاً با شرایط موجود پاسخ منفی است و با نگاه به اجرای ارائه خدمات توسط بهورزان که واقعاً انقلابی در کشور ایجاد کردند متوجه می شویم که برای پیشگیری و مراقبت اولیه و پایه همیشه به پزشک نیاز نیست.

جعفری یادآور شد: چه بسا سطوح پایین تر گروه پزشکی می توانند با هزینه کمتر خدمات مناسب تر را  ارائه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha