سلامت نیوز : رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم گفت: پایگاه‌ها و تجهیزات اورژانس قم بر اساس استانداردهای زائر پذیری و جمعیت رو به افزایش این استان نیست.

محمد جواد باقری در گفتگو با مهر، با اشاره به این که قم را نباید مانند سایر استان‌ها دید، گفت: تجهیزات و پایگاه‌ها بر اساس استانداردهای زائر پذیری نیست و فقط در حد جمعیت ثابت قم است.

وی افزود: در آئین نامه اورژانس کشور جمعیت شناوری که هر شب چهارشنبه، اعیاد و مناسبت‌های خاص مانند نیمه شعبان به قم می‌آیند، در نظر گرفته نشده است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم تاکید کرد: این جمعیت شناور فوق العاده است و بار ماموریت‌های شهری و جاده‌ای اورژانس را افزایش می‌دهد.

وی اظهار داشت : بر اساس آئین نامه اورژانس کشور، به ازای هر 40 کیلومتر باید یک پایگاه اورژانس جاده‌ای وجود داشته باشد که در استان قم این میزان 34 کیلومتر است اما شرایط جغرافیایی، قم را گذرگاه 17 استان کشور کرده و با وجود بارگاه حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و سایر اماکن مذهبی و علمی یک استان زائر پذیر هم هست.

باقری افزود: با این شرایط تعداد ماموریت های اورژانس قم بالاتر از نورم کشوری است و این امکانات به طور قطع کفاف انتظارات را نمی‌دهد.

وی در مورد تعداد پرسنل و ماشین‌های اورژانس نیز گفت: حدود 250 نفر ستادی و عملیاتی مشغول فعالیت هستند که 40 درصد آنان امدادگر هستند و اورژانس قم 32 پایگاه فعال، 50 آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس دارد که 16 پایگاه، شهرقم و 16 پایگاه، جاده‌ها و شهرهای تابعه را پوشش می‌دهد که این تعداد پرسنل و آمبولانس برای جمعیت استان قم کافی است.

دو پایگاه اورژانس جاده‌ای به قم اضافه می‌شود

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم گفت: دو پایگاه اورژانس جاده‌ای در قم آماده راه اندازی است که یکی در جاده قم - اراک با محوریت فرودگاه طرلاب و دیگری در جاده قدیم قم - تهران در شهرک شکوهیه که ساختمان آن آماده است و به شرط اعتبار و تامین نیروی انسانی راه اندازی می‌شود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا با این تعداد پایگاه، پرسنل و آمبولانس برای حوادث بزرگ طبیعی و غیرطبیعی مانند زلزله یا انفجارهای بزرگ آمادگی دارید، اظهار داشت: ما نمی‌توانیم با خیال راحت بگوییم که در این نوع حوادث با همه توان پاسخگو هستیم، ظرفیت اورژانس قم محدود است.

استاندارد حضور اورژانس به محل حادثه در کشور 8 دقیقه است

باقری با اشاره به این که استاندارد حضور اورژانس به محل حادثه در کشور هشت دقیقه است، اظهار داشت: در استان قم میانگین رسیدن به محل حادثه از زمان تماس، در 80 درصد موارد شهری، هفت دقیقه و جاده ای، 15 دقیقه است که بیشترمواقع امدادگران تا 10 دقیقه به محل حادثه می‌رسند.

وی ادامه داد: این میانگین از زمان تماس است نه از زمان روی دادن حادثه زیرا بسیار پیش آمده که مردم ناراضی از دیر آمدن ماشین‌های امدادی بودند اما کسی تماس نگرفته بوده و همه فکر کردند دیگران تماس گرفته‌اند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم گفت: ما از مردم می‌خواهیم به محض اتفاق یک رویداد، سریع با مرکز فوریت های پزشکی اورژانس قم (115) تماس بگیرند و با اطلاع رسانی به موقع جلوی خسارت‌ها را بگیرند.

وی افزود: همه مردم باید آگاهی پیدا کنند و سریع تماس بگیرند زیرا فاصله طلایی دست خودشان است.

باقری در پاسخ به این که میانگین 80 درصد برای رسیدن به محل حادثه، چگونه به دست آمده، اظهار داشت: با راه اندازی " واحد کنترل کیفیت و ارزیابی عملکرد " کیفیت کار پرسنل، زمان رسیدن به صحنه، آمادگی آمبولانس، وضعیت تجهیزات، دارو، امکانات پایگاه‌ها، ارائه خدمات درمانی به بیماران و رسیدگی به شکایات مردمی به صورت مکانیره انجام می‌شود و جای شک و شبهه نیست و میانگین 80 درصد نیز به صورت نرم افزاری محاسبه شده است.

50 درصد مردم قم برای تصادفات با اورژانس تماس می‌گیرند

وی با اشاره به آمار بالای تصادفات در استان گفت: ‌50 درصد مردم برای تصادف و مابقی به منظور مشکلات داخلی منازل با اورژانس تماس می‌گیرند که البته این آمار تغییر می‌کند و در تابستان ممکن است تصادفات موتوری و در ایام عید تصادفات جاده‌ای بیشتر شود.

بیماری‌های قلبی و عروقی بیشترین دلیل تماس با اورژانس است

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم در پاسخ به این که تماس‌ها بیشتر بر اساس چه نیازی گرفته می‌شود، گفت: بر اساس میزان مرگ و میر نیاز به اورژانس (فوریت‌های پزشکی) تعریف می‌شود و هم اکنون بیماری‌های قلبی، عروقی و سکته‌های مغزی و قلبی بار زیادی از فوتی‌های کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

فرهنگ سازی برای رفع مزاحمت‌های تلفنی تعامل رسانه‌ها را می‌طلبد

وی در زمینه فرهنگ سازی برای رفع مزاحمت‌های تلفنی نیز گفت: باید رابطه و تعامل اصحاب رسانه با اورژانس پررنگ تر شود.

باقری ادامه داد: از سال گذشته با حضور در برنامه‌ها و مصاحبه‌های مختلف در صدد آموزش همگانی به مردم بودیم که بسیار موثر در جهت کاهش مزاحمت‌ها بوده است.

آموزش همگانی وظیفه اورژانس است

وی با تاکید بر آموزش همگانی مردم گفت: متاسفانه مردم نمی‌توانند امداد و کمک‌های اولیه را تا رسیدن اورژانس به محل انجام دهند و برخی اوقات با حمل ناصحیح به شخص آسیب هم می‌رسانند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم ادامه داد: اورژانس وظیفه دارد تا آموزش همگانی دهد تا مردم با دیدن دوره‌های آموزش کمک‌های اولیه، بتوانند تا رسیدن اورژانس اقدامات لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: به این منظور برای گروه‌های شغلی هم که درخواست دهند کلاس آموزشی امداد و کمک‌های اولیه گذاشته می‌شود .

تمامی آمبولانس‌های اورژانس قم به تجهیزات پیشرفته مجهز شدند

باقری در خصوص میزان تجهیز آمبولانس‌های قم گفت: طبق برنامه چهارم توسعه، باید از هر 10 آمبولانس یکی مجهز به آی سی یو باشد، که 100 درصد آمبولانس‌های اورژانس قم به تجهیزات پیشرفته پزشکی از جمله الکتروشوک و منتیلاتور مجهز هستند

وی افزود: آمبولانس‌های 16 پایگاه شهری قم به دستگاه تنفسی اکسیژن ساز مجهز هستند و تنها دو پایگاه جاده‌ای به این دستگاه مجهز هستند و 14 مورد باقیمانده از کپسول اکسیژن استفاده می‌کنند که با تامین بودجه بقیه همه مجهز خواهند شد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم ادامه داد: در کنار دستگاه تنفسی اکسیژن ساز کپسول اکسیژن هم در خودروهای آمبولانس‌ها هست زیرا ظریب اطمینان با کپسول بالا می‌رود نصب دستگاه اکسیژن ساز مساوی حذف کپسول اکسیژن نیست.

وی در پاسخ به این که آیا پزشک هم در خودروهای امدادی وجود دارد، اظهار داشت: پزشک 24 ساعته در ستاد مستقر است و از طریق بی‌سیم و تلفن به امدادگرانی که به محل حادثه می‌روند مشاوره می‌دهد.

تمامی امدادگران قم دوره های دانشگاهی را می گذرانند

باقری با اشاره به لزوم برگزاری دوره‌های تخصصی و دانشگاهی برای امدادگران اورژانس، گفت: تمامی امدادگران اورژانس قم دانشجوی فوریت‌های پزشکی هستند تا به صورت تخصصی تر در این زمینه فعالیت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha