سلامت نیوز : معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام اینکه تنها 12 درصد درمان معتادان توسط دولت انجام شده و 88 درصد توسط سازمانهای مردم نهاد انجام می شود، آخرین وضعیت بیمه معتادان را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ بابک دین‌پرست در نشست هم‌اندیشی با سازمان‌های مردم‌نهاد منتخب استان‌های تهران و البرز در حوزه‌های پیشگیری از اعتیاد و درمان و حمایت‌های اجتماعی گفت: در مجموع حدود 1200 سازمان مردم‌نهاد در حوزه کاهش تقاضا در سطح کشور فعالیت می‌کنند که 46 درصد آنها در بخش فرهنگی و 54 درصد آنها در بخش درمان و کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد فعال هستند.

وی افزود: 88 درصد درمان اعتیاد توسط سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی صورت می‌گیرد و تنها 12 درصد آن از سوی بخش دولتی انجام می‌شود و این نشان دهنده نقش مهم و اساسی سازمان‌های مردم‌نهاد در مبارزه با مواد مخدر است.

معاون کاهش تقاضای ستاد اظهار داشت: امسال ضوابط اجرایی مربوط به نحوه توزیع اعتبارات کمکی به سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه‌های درمان و حمایت‌های اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد تهیه و ابلاغ شد و تاکنون مبلغی بالغ بر دو و نیم میلیارد تومان جهت کمک به این سمن‌ها اختصاص یافته که این اعتبار برای توزیع در اختیار شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌ها قرار گرفته است.

دین‌پرست تاکید کرد: کمیته‌های تخصصی توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد استان‌ها که به ریاست معاونان سیاسی استانداری تشکیل می‌شود مسوولیت توزیع قانونی و نظارت بر مصرف صحیح این اعتبارات را بر عهده دارند.

وی با اشاره به مصوبه هیئت وزیران در سال گذشته یادآور شد: مصوبات هیئت وزیران در سال گذشته در خصوص درمان و اشتغالزایی بهبودیافتگان بی‌نظیر بود و در هیچ یک از نقاط دنیا نمی‌توان شبیه آن را یافت.

دین‌پرست به نخستین مصوبه جلسه هیئت وزیران در خصوص بیمه معتادان اشاره کرد و گفت: براساس این مصوبه، صندوقهای بیمه ای از جمله صندوق تامین اجتماعی مکلفند هزینه‌های ترک اعتیاد معتادان که دستور‌العمل آن توسط دبیرخانه ستاد مبارزه با موادمخدر با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی ابلاغ خواهد شد، مشمول بیمه‌های پایه و بستری قرار دهند.

وی ادامه داد: در بحث اشتغال نیز شورای عالی اشتغال موظف است براساس دستورالعمل ابلاغی دبیرخانه ستاد مبارزه با موادمخدر و با هماهنگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداقل پنج درصد از اعتبارات تخصیصی مربوط به اشتغال را سالانه به اشتغال معتادان بهبودیافته و رها شده از اعتیاد اختصاص دهد.

دین‌پرست به مسئله حرفه‌آموزی معتادان به‌عنوان یکی دیگر از مصوبات هیات وزیران اشاره کرد و افزود: براساس این مصوبه، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای موظف است سالانه بیست و پنج هزار نفر از معتادان بهبودیافته معرفی شده از سوی سازمان بهزیستی کشور،‌ دانشگاه‌های علوم پزشکی،‌ خدمات بهداشتی و درمانی و سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور و سازمان‌های مردم‌نهاد را تحت پوشش دوره‌های آموزش فنی و حرفه‌ای خود قرار دهد.

وی در خصوص واگذاری مسکن مهر به بهبودیافتگان اعتیاد خاطر نشان کرد: طبق این مصوبه، وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلفند معتادان بهبودیافته معرفی شده توسط دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان‌ها را در طرح مسکن مهر در اولویت قرار دهند که تاکنون بیش از هزار و 700 بهبودیافته در 16 استان کشور در این طرح ثبت نام و 77 نفر از آنان مسکن خود را دریافت کرده‌اند.

به گفته دین پرست، در بحث حمایتهای اجتماعی، معتادان بی بضاعت تحت حمایتهای دولت برای درمان قرار می‌گیرند و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی طی سال جاری اعتباری بالغ بر 8 میلیارد تومان را به این امر اختصاص داده که متناسب با بودجه تخصیصی از سوی دولت در این مسیر هزینه خواهد شد.

معاون کاهش تقاضای ستاد با بیان اینکه توجه به پیشگیری از اعتیاد، سیاست اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر است، گفت: انجام اقدامات پیشگیری از اعتیاد مفید اما دیر بازده است و متاسفانه پایش و ارزیابی آن همچون مباحث مقابله با عرضه مواد مخدر آسان نبوده و تاثیر این اقدامات بر جلوگیری از تغییر الگوی مصرف مواد و میزان اثربخشی آن بر مصون‌سازی جمعیت سالم کشور به آسانی قابل اندازه‌گیری نیست.

دین‌پرست با اشاره به سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد افزود: کاهش شیوع اعتیاد در کشور هدف غایی این سند است و در آن طی برنامه‌ای پنجساله، 40 درصد جمعیت سالم کشور تحت پوشش برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد قرار خواهند گرفت که البته پیشرفت این فعالیت‌ها مستلزم در اختیار قرار دادن بودجه مورد نیاز است.

وی گفت: به منظور ارتقاء سطح آگاهی و اطلاعات مردم، در چند هفته گذشته توافقات خوبی میان ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان صدا و سیما در مورد پخش اخبار حوزه‌های مختلف و برنامه‌های نوین ستاد در باکس خبری و استفاده از مشاور اعتیاد در تهیه و تولید فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی صورت گرفت.

دین‌پرست همچنین در ادامه، از راه‌اندازی اتاق فکر ویژه کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این اتاق فکر تلفیقی از بخشهای دولتی و غیر دولتی است و اعضای آن نیز تعیین شده‌اند.

وی با تاکید بر نقش ورزش در درمان اعتیاد گفت: باید نقش ورزش در بخش درمان اعتیاد و ماندگاری آن در بهبودی نهادینه شود و همچنین با توجه به آمار معتادان و مصرف مواد آنها در هر استان، می‌بایست تعداد مراکزی درمانی که در هر استان راه‌اندازی شوند، مشخص شود.

دین‌پرست در پایان گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر اعتقاد راسخی به بحث اشتغالزایی بهبودیافتگان دارد، لذا فعالیتها در این حوزه باید مستمر و پایدار باشد و این ستاد از سمن‌هایی که در این حوزه فعالیت داشته یا تمایل به توسعه برنامه‌های اشتغالزایی دارند، حمایت خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha