شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۹
کد خبر: 65402
سلامت نیوز : یك ماه و چهار روز به برگزاری بزرگ‌ترین انتخابات صنفی كشور باقی مانده و دغدغه چهار هزار و 921 پزشكی كه برای حضور در ششمین دوره از انتخابات سازمان نظام پزشكی داوطلب شده‌اند این است كه صلاحیت كدام یك، از سوی هیات ناظر و مراكز پاسخگو به استعلام‌ها تایید یا رد خواهد شد. در حالی كه از دو هفته قبل و پس از پایان مهلت ثبت نام نامزدها، فعالیت پیرامون انتخابات از سوی انجمن‌های پزشكی و چهره‌های شاخص در این عرصه پررنگ هم شده اما اخبار تاییدنشده‌یی درباره حذف گسترده فعالان جامعه پزشكی شنیده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ اسامی ردصلاحیت‌شدگان كه عمدتا، چهره‌های سرشناس در حوزه سیاست هم در میان‌شان دیده شده این نگرانی را در جامعه پزشكی كشور كه خود را برای ششمین دوره انتخابات نظام پزشكی آماده می‌كنند، دامن زده كه حذف سیاسی هدف اصلی برگزار‌كنندگان انتخابات بوده و سازمان نظام پزشكی كه از نگاه مسوولان فعلی و اعضای جامعه پزشكی كشور، بزرگ‌ترین نهاد صنفی متشكل از فرهیختگان ایران است، با چنین رویكردی به یك نهاد منفعل، بی‌فایده و تسلیم‌پذیر در مقابل اوامر دولت تبدیل خواهد شد.

هر چند كه امروز هم با وجود آنكه رییس فعلی سازمان، از مغضوبان دولت دهم بوده و اذعان می‌دارد كه دولت به علت بی‌میلی نسبت به حضور یك نهاد صنفی به گستردگی سازمان نظام پزشكی كشور در عرصه دانش و سیاست و سلامت، از اردیبهشت ماه سال جاری و پس از تخصیص 4 درصد از بودجه مصوب این سازمان برای سال 91، هرگونه پرداخت را متوقف كرده، اما سایر حاضران در نظام سلامت، از عملكرد این سازمان شكوه دارند.

نتایج نهایی صلاحیت‌ها؛ 22 بهمن

اعلام شده كه نتایج نهایی رد و تایید صلاحیت شركت‌كنندگان در ششمین دوره انتخابات نظام پزشكی تا 22 بهمن‌ماه اعلام می‌شود. روز گذشته، مراد هاشم زهی؛ رییس هیات مركزی نظارت بر این دوره از انتخابات نظام پزشكی اعلام كرد: «افرادی كه صلاحیت‌شان تایید شده، تاكنون از تایید صلاحیت‌شان مطلع شده‌اند و باقی افراد، كسانی هستند كه هنوز صلاحیت‌شان احراز نشده كه این تعداد، از روز یكشنبه اول بهمن به مدت 48 ساعت برای اعتراض فرصت دارند و باید به هیات‌های نظارت شهرستان خود مراجعه كنند.»

در حالی كه هم‌اكنون محمدرضا منصوری، رییس جدید دانشگاه علوم پزشكی تهران كه پس از استعفای باقر لاریجانی، از سوی سرپرست وزارت بهداشت به این سمت منصوب شد، ریاست هیات اجرایی ششمین دوره انتخابات نظام پزشكی تهران بزرگ را هم برعهده دارد.

در حالی كه یكی از مراكز مهم استعلام صلاحیت پزشكان نامزد در ششمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشكی، دانشگاه علوم پزشكی تهران و وزارت بهداشت است، آیا باید انتظار داشت كه منتقدان دولت و نظام سلامت، از هم‌اكنون صندلی‌های خود را شماره‌گذاری كرده باشند؟ سرنوشتی كه حتی شایعه‌اش به كرسی ریاست سازمان نظام پزشكی هم رسیده و شنیده می‌شود كه رییس فعلی سازمان كه از منتقدان دولت در نظام سلامت است ممكن است به رد صلاحیت گرفتار شود.

طبیعی است كه در آستانه اعمال تغییرات گسترده در ساختار بزرگ‌ترین نهاد صنفی كشور، انتقاد و شكایت‌هایی از عملكرد دوران چهار ساله این سازمان مطرح باشد. چنانكه روز گذشته هم امیر حسین قاضی‌زاده كه در مجلس هشتم، یكی از اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس بود و نگاه همسو با دولت داشت، امروز به عنوان یكی از اعضای كمیسیون اجتماعی مجلس، با انتقاد از رویكرد فعلی سازمان نظام پزشكی می‌گوید: «مدت‌هاست كه شاهد سیاسی شدن سازمان نظام پزشكی شده‌ایم كه در نهایت به جامعه پزشكی آسیب می‌زند و روابط را غیرمعقول می‌كند. در حالی كه طبق قوانین مصوب، سازمان نظام پزشكی موظف به نظارت بر عملكرد پزشكان و توجه به نكات فنی در قشر پزشكان بوده است. در عین حال، انتخاب افراد اصلی در این سازمان بر عهده متخصصان گذاشته شده و نظام پزشكی صرفا سازمانی صنفی نیست، بلكه سازمانی حاكمیتی است كه روابط بین حاكمیت، مردم و صنف را باید تنظیم و كمیت و كیفیت خدمات پایه سلامتی را در جامعه تضمین كند. در واقع افرادی باید انتخاب شوند كه سیاست‌های كلان نظام را قبول دارند و اراده اجرای این خدمات را در بخش فنی تخصصی داشته باشند. اما متاسفانه نه تنها در این دوره بلكه مدت‌هاست كه شاهد سیاسی شدن این سازمان با رویكرد اجتماعی هستیم كه درنهایت به جامعه پزشكی آسیب می‌زند و روابط را غیرمعقول می‌كند.»

حسینعلی شهریاری، رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم كه طی ماه‌های اخیر، دولت را از باب اهمال در عمل به وظایف مصوب در قبال نظام سلامت زیر سوال برده، بی‌نظمی حاكم در نظام سلامت را متوجه عملكرد ضعیف سازمان نظام پزشكی می‌داند و می‌گوید: «ما عملكرد دوره گذشته سازمان نظام پزشكی را مثبت ارزیابی نمی‌كنیم. چون متاسفانه طوری عمل شده كه مردم، جامعه پزشكی و حتی دولتمردان و مجلس از عملكرد آن راضی نیستند و وضعیتی كه اكنون در جامعه پزشكی حاكم شده نامطلوب است. این نشانگر آن است كه ما در سیستم نظام پزشكی دچار ضعف بوده‌ایم و نتوانسته‌ایم طوری برنامه‌ریزی كنیم كه قداست جامعه پزشكی حفظ شود.» شهریاری درباره نقش سازمان نظام پزشكی در اجرای وظایفش از جمله تعیین تعرفه‌های پزشكی با اشاره به نظارت ضعیف این سازمان بر عملكرد پزشكان می‌گوید: «حق تعیین تعرفه طی دهه اخیر بر عهده نظام پزشكی گذاشته شده بود ولی به دلیل عملكرد نامطلوب این سازمان طی شش، هفت سال اخیر، اختیار تعیین تعرفه را از این سازمان سلب كردیم. زیرا نظام پزشكی به جای استفاده مطلوب از این اختیار، بازاری ایجاد كرد كه امروز برای مردم و كشور مشكل‌آفرین شده است.» در حالی كه بطن انتقادات از عملكرد سازمان نظام پزشكی بر منظر سیاسی مستقر است، چگونه می‌توان انتظار داشت كه ناظران بر انتخابات كه قرار است درباره صلاحیت نامزدها، استعلام و اظهارنظر كنند از این سیاست‌زدگی دور بمانند ؟ هر چند كه اعمال تغییرات در سازمان نظام پزشكی آن هم پس از تغییراتی كه طی چهار سال گذشته در نظام سلامت و نظام سیاسی كشور ایجاد شده، ضروری به نظر می‌رسد اما حتی منتقدان هم از سیاسی‌گری مصون نمانده‌اند. با این حال، سیدشهاب‌الدین صدر كه ریاست فعلی سازمان نظام پزشكی را بر عهده دارد، در گفت‌وگو با «اعتماد» اذعان می‌دارد كه انتخابات دور ششم این سازمان، صنفی است هر چند كه ناظران بر انتخابات، چنان صنفی نمی‌اندیشند.

صدر در گفت‌و‌گو با «اعتماد» و در پاسخ به این سوال كه « از اواخر دهه 80 و در زمان حضور دكتر لنكرانی در وزارت بهداشت، وقتی دولت در دو سال متوالی، تعرفه‌های تعیین شده از سوی سازمان نظام پزشكی را باطل كرد زمان مناسبی بود كه مسوولان سازمان از رویه دولت و بی‌رغبتی نسبت به حضور نهادهای صنفی مطلع شوند. فكر نمی‌كنید كه امروز برای اعتراض نسبت به عملكرد دولت در قبال نهادهای صنفی و ایجاد چالش در مسیر فعالیت آنها كمی دیر است ؟ »می گوید:«درست است. دولت معمولا فعالیت نهادهای صنفی، احزاب و انجمن‌ها را برنمی‌تابد. در ماه‌های پایانی دولت آقای خاتمی و با امضای معاون اول رییس‌جمهوری، سلب اختیارات سازمان در مجلس مطرح شد و در دولت نهم و دهم این اتفاق قطعی شد. سازمان نظام پزشكی در هر سه دوره فعالیت دولت‌ها تلاش كرد كه مانع از این اتفاق شود اما در نهایت این منع را با همكاری وزارتخانه‌های ذی‌نفع، در برنامه پنجم توسعه تبدیل به قانون كردند.»وی همكاری مجلس هشتم و نهم با سازمان نظام پزشكی را مطلوب ارزیابی كرده و درباره فعالیت سازمان در دوران وزارت دكتر وحید دستجردی می گوید:«ما با ایشان چالش‌های دولت نهم را نداشتیم. نقطه‌نظرات دكتر دستجردی از نظر حرفه‌یی و صنفی به ما نزدیك‌تر بود بنابراین تعامل بیشتری هم داشتیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha