سلامت نیوز : سیدشهاب‌الدین صدر كه ریاست فعلی سازمان نظام پزشكی را بر عهده دارد، در گفت‌وگو با «اعتماد» مطرح کرد :

در آستانه برگزاری انتخابات سازمان نظام پزشكی، این شایعه شكل گرفته كه این انتخابات مانند سایر گزینش‌ها در ایران، سیاسی است. شما به عنوان رییس سازمان چه پاسخی برای این شایعه دارید؟

سیاسی بودن انتخابات سازمان نظام پزشكی نمی‌تواند با سیاسی بودن انتخابات مجلس یا ریاست‌جمهوری در كنار هم قرار بگیرد. سیاسی بودن انتخابات نظام پزشكی به معنای دسته‌بندی‌های صنفی است چنانكه اگر من به عنوان رییس هیات‌مدیره تهران بزرگ انتخاب شده‌ام به این دلیل بوده كه رای اكثریت همراه من بوده است. آیا چنین انتخابی را باید سیاسی تلقی كرد؟ پاسخ من منفی است زیرا گرچه ما در هیات‌مدیره، با دیدگاه‌های مختلف سیاسی در كنار هم قرار گرفته‌ایم اما توافق‌مان در امور صنفی و حرفه‌یی یكسان بوده و در این مسیر وحدت داریم اما شاید هر یك از ما در انتخابات ریاست‌جمهوری، به نامزد متفاوتی رای داده باشیم. خط‌بندی سیاسی حاضر در مجلس و دولت در این سازمان وجود ندارد و تعاریف ما درباره این گرایشات، صنفی و حرفه‌یی است. وزیر بهداشت دولت نهم؛ آقای لنكرانی از دوستان خوب ماست و مشكل سیاسی با هم نداشتیم اما نگاه صنفی و تخصصی ما با یكدیگر متفاوت بود.

شما در عرصه سیاست به عنوان یك چهره اصولگرای معتدل شناخته شده‌اید. نگاه‌تان به عنوان رییس سازمان نظام پزشكی نسبت به حضور عقاید گوناگون سیاسی در این دوره از انتخابات نظام پزشكی چیست؟

ما از حضور تمام سلیقه‌ها و گرایشات مختلف سیاسی كه علاقه‌مند به رفع مشكلات جامعه پزشكی، ارتقای جایگاه جامعه پزشكی و اقتدار نظام پزشكی هستند استقبال می‌كنیم. من اعتقاد ندارم كه در رسیدگی به صلاحیت افراد، گرایشات سیاسی دخالت داشته باشد. در دور قبل از انتخابات سازمان هم، تمام سلیقه‌ها با یكدیگر رقابت كردند و طی چهار سال گذشته هم ما در كنار هم كار كرده‌ایم. البته من به عنوان مسوول نظام پزشكی چنین عقیده‌یی دارم اما هیات نظارت كار خودش را انجام می‌دهد و مسائلی كه مربوط به داخل صنف نبوده در اختیار ما نیست. ولی بعید می‌دانم كه اعضای هیات نظارت هم در پی حذف سلیقه‌های مختلف سیاسی باشند. هنوز كار استعلام از نهادهای قانونی به پایان نرسیده و نظر من این است كه این انتخابات باید فضایی برای رقابت سلیقه‌های مختلف باشد تا راهكارهای مختلف برای اعتلای جامعه پزشكی و اقتدار نظام پزشكی مطرح شود و چنین حضوری به نفع ماست و می‌تواند در رفع مشكلات نظام پزشكی موثر باشد. اگر غیر از این گفته‌ها، اطلاعیه‌هایی به من نسبت داده شود كذب است و عقیده من درباره انتخابات نظام پزشكی، همین جملاتی است كه به شما می‌گویم. به نظر من حتی چنین حضور و رقابتی، به سایر مسائل كشور هم كمك می‌كند زیرا پزشكان، یك صنف فرهیخته و تحصیلكرده هستند كه سلیقه‌های مختلف دارند و ما باید تحمل نگاه‌های مختلف را داشته باشیم

عقاید سیاسی نامزدهای ثبت نام شده، دخالتی در تایید یا رد صلاحیت آنها ندارد ؟

به هیچ‌وجه و در متن قانون هم، چنین منعی وجود ندارد.

اما امروز اصلاح‌طلبان نگران حذف از حضور در انتخابات نظام پزشكی هستند.

من به عنوان رییس سازمان نظام پزشكی می‌گویم كه در انتخابات نظام پزشكی، سلیقه‌های سیاسی نمی‌تواند مبنای رد و تایید صلاحیت افراد باشد. در حالی كه ما در انتخابات ریاست‌جمهوری شاید با چنین نكته‌یی مواجه باشیم زیرا صلاحیت نامزدها توسط شورای نگهبان بررسی می‌شود. اما سازمان نظام پزشكی طی سال‌های گذشته ثابت كرده كه نگاه سیاسی به حضور افراد ندارد و حتی اگر فردی مرتكب اشتباهی هم شده باشد، ما صرفا رعایت قانون و تبعیت از نهادهای قانونی را توصیه كردیم و و به گفته‌هایمان هم عمل كردیم.

هیچ اهرم فشاری، سازمان نظام پزشكی را مجبور به حذف چهره‌ها نخواهد كرد؟

بعید می‌بینم. ما تلاش می‌كنیم كه انتخابات كاملا در چارچوب قانون پیش رفته و مر قانون اجرا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha