سنجش سطح برخی از نشانه های سرمی خون در تشخیص بیماری اندومتریوز از ارزش پیشگویی کننده برخوردار است.

سلامت نیوز: سنجش سطح برخی از نشانه های سرمی خون در تشخیص بیماری اندومتریوز از ارزش پیشگویی کننده برخوردار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فن آوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی ابن سینا، در مطالعه ای که در این پژوهشگاه طی سال های 85 تا 90 صورت گرفت مشخص شد: سنجش سطح سرمی مارکر CA125 در تشخیص بیماری اندومتریوز از ارزش پیشگیری کننده قابل ملاحظه ای برخوردار است.

این گزارش می افزاید: در این مطالعه، 123بیمار، 20 تا 47 ساله با شکایت درد مزمن لگنی یا ناباروری در طی سالهای 85 تا 90 که تحت عمل لاپاراسکوپی قرار گرفتند، از نظر سطح سرمی نشانگر CA125در خون بررسی شدند.

 این مطالعه نشان داد که در بیماران مبتلا به اندومتریوز افزایش معناداری نسبت به گروه غیر مبتلا در سطح سرمی شاخص  CA125 وجود دارد بنابراین سنجش سطح سرمی آن در زمان شک به بیماری اندومتریوز از ارزش پیشگویی کننده قابل ملاحظه ای برخوردار است.

لازم به ذکر است: شاخص CA125 در سرم خون در برخی از بیماری های دستگاه تناسلی زنان افزایش می یابد و اندومتریوز یکی از شایعترین بیماری های زنان در سنین باروری و از جمله علل نازایی به شمار می رود.

لازم به ذكر است كه دومین كنگره كشوری اندومتریوز از تاریخ سوم الی پنجم بهمن ماه در تالار امام خمینی (ره) دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار خواهد شد و نتایج آخرین یافته ها در خصوص این بیماری شایع در بین زنان توسط اساتید و متخصصین متبحر ارائه می شود.

به گزارش سلامت نیوز، این كنگره از 13 امتیاز بازآموزی برای متخصصین زنان وزایمان، جراحی عمومی، آسیب شناسی، رادیولوژی، پزشکی اجتماعی، روانپزشکی، جراحی کلیه و مجاری ادراری – تناسلی، پزشکی قانونی، علوم آزمایشگاهی، ژنتیک انسانی، ایمنی شناسی، اپیدمیولوژی، علوم تغذیه، روانشناسی بالینی، بهداشت باروری، مهندسی بهداشت محیط، پزشکان عمومی، و 12 امتیاز برای رشته های مامایی و پرستاری برخوردار می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha