سلامت نیوز : محمد شریعتی در گفت و گو با پانا در خصوص زمزمه هایی درباره محدود کردن مراجعه مردم به سطح یک پزشک خانواده بیان کرد: اساسا این بحث در مکانیسم پزشک خانواده نمی گنجد و هیچ محدودیتی در خصوص محدود کردن مراجعات مردم به سطح یک پزشک خانواده وجود ندارد چرا که پزشک از مردم ویزیتی دریافت نمی کند.

وی ادامه داد: سرانه پزشک خانواده در پایان هر ماه بدون توجه به اینکه چه تعداد بیمار به پزشک مراجعه کرده است ، پرداخت می شود و در واقع بیماران بسته به نیاز به پزشک رجوع می کنند و میزان مراجعات بیماران به پزشک در حقوق پزشکان تاثیری ندارد و از این رو محدودیتی نیز در مراجعه مردم وجود ندارد.

رئیس ستاد اجرایی پزشک خانواده تصریح کرد: اساسا از ابتدای آغاز طرح پزشک خانواده،میزان سرانه پرداختی به پزشکان خانواده بر مبنای تعداد بیماران و یا تعداد دفعات مراجعه بیماران به آن ها بستگی نداشته است و از این رو اگر سخنی از محدودیت مراجعات مردم به پزشک خانواده مطرح می شود، حرف و حدیث است.

به گفته شریعتی خارج از برنامه پزشک خانواده، میزان درآمد پزشکان وابسته به تعداد بیماران است اما در طرح پزشک خانواده این مسئله وجود ندارد، بلکه میزان سلامتی بیمار منفعت پزشک را تضمین می کند به این معنا که پزشک موظف است سلامت کامل بیمار تحت حمایت خود را تامین کند و اگر این بیمار در روز بیش از یک بار نیز مراجعه کند، پزشک باید وی را ویزیت کرده و اقدامات لازم را انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: مسئله ای که در اینجا مطرح می شود این است که پزشکان باید اخلاقا بیمار خود را توجیه کنند که تنها در مواقع ضروری و لازم به پزشک مراجعه کنند اما در نهایت تعداد مراجعات نمی تواند محدود شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha