شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۱
کد خبر: 65413

آمارها در حالی خبر از صف ۸۰ هزار نفری جوانان ۲۰ ساله برای عمل زیبایی دماغ می دهند که مسئولان و روان شناسان می گویند بسیاری از این افراد مشکل شخصیتی دارند. ولی در این میان تنها عمل بینی سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان پول روانه جیب پزشکان می کند.

درآمد شگفت انگیز جراحان بینی در ایران
سلامت نیوز : آدمی از ابتدای خلقت تاکنون برای آراستن ظاهر خود تلاش کرده است که می توان آثار آن را در کتیبه های باستانی هم مشاهده کرد. در قرن بیست و یکم زیبایی جزیی از زندگی شهروندان شده به نحوی که آرایش از مو، ناخن، لباس و چهره به پیراستن تن با استفاده از فعل و انفعالات شیمیایی و عمل های جراحی تغییر وضعیت داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اکونیوز ؛ استفاده از روش های ویژه برای زیباتر شدن مثل برنزه کردن، تتو، خال کوبی، مانیکور تا عمل هایی مانند زیبایی بینی، بوتاکس، پروتز گونه و ... که البته بیشتر خانم ها را جذب خود کرده بلای جان جیب آقایان هم شده است.

درآمد ۲۰۰ میلیاردی جراحان بینی
آماری که از سوی انجمن جراحان فک و صورت ارائه شده، نشان می‌دهد که سالانه ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه جراحی بینی می‌شود. به طوری که در سه سال گذشته در ایران حداقل ۲۴۰ هزار بار جراحی زیبایی انجام شده است که از این تعداد ۱۷۰ هزار جراحی زیبایی بینی انجام شده است. از تقسیم ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه سالانه هر عمل زیبایی بینی به متوسط تعداد افرادی که هر ساله این عمل را انجام می‌دهند(۸۵ هزار نفر در سال) مبلغ تقریبی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هزینه هر عمل جراحی می‌شود.

همچنین بر اساس قیمتهای تقریبی در بازار زیبایی ایران عمل زیبایی بوتاکس ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، هزینه لیزر موهای زائد صورت ۸۰۰ هزار تومان، زیبایی گذاشتن گونه تزریقی یک میلیون و مصنوعی ۳ میلیون تومان، کشیدن پوست ۳ تا ۵ میلیون، جلو آوردن چانه ۸ میلیون، پروتز سینه ۴ میلیون، ساکشن شکم ۲ تا ۶ میلیون تومان، زیبایی ابرو تاتو ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان، کشیدن پلک چشم یک تا ۴ میلیون تومان است. حتی دنیای زیبایی کارش به کلفت و نازک کردن لب ها با ۲ میلیون تومان و افزایش قد با ۱۲ میلیون تومان هم رسیده است.

۸۰ هزار عمل جراحی بینی در سال
جراحی زیبایی بینی در ایران از اواخر دهه شصت شتاب روز افزونی گرفت که عمده مشتریان آن را زنان تشکیل می دادند اما در سال های اخیر مردان نیز در زمره افراد خواستار جراحی زیبایی بینی قرار گرفته اند که طبق آمار اعلام شده، اغلب این افراد در گروه سنی ۱۷ تا ۲۵ سال قرار دارند. همچنین ایران یکی از کشورها با فراوان ترین تعداد عمل جراحی بینی در جهان است.

این آمار را انجمن تحقیقات راینولوژی ایران اعلام کرده و گفته: میزان جراحی‌های زیبایی بینی در ایران، هفت برابر آمریکا ست که بی شک این تعداد عمل جراحی زیبایی بینی در کشور، هزینه های زیادی را به بخش درمان کشور تحمیل می کند.

بر اساس این گزارش طبق آمار انجمن تحقیقات راینولوژی ایران، سالانه بیش از ۸۰ هزار مورد جراحی زیبایی بینی در کشور صورت می‌گیرد که به گفته پرویز مظاهری دبیر انجمن روان پزشکان ایران متقاضیان جراحی های زیبایی بینی به سه گروه تقسیم می شوند.

سه گروه از عشق عمل های دماغ
گروهی از متقاضیان جراحی زیبایی بینی، دارای بینی های کاملا نامتعارف هستند که با عمل جراحی چهره بهتری پیدا می کنند؛ بخشی دیگر از آنان به دلیل بیماری های تنفسی اقدام به عمل بینی می کنند. اما گروهی دیگر از متقاضیان این گونه اعمال جراحی، ظاهری متناسب دارند ولی دچار اختلال روان شناختی بدریختی بدن هستند.

دبیر انجمن روان پزشکان ایران می گوید: این افراد اگر بینی خود را عمل کنند به رضایت نمی رسند زیرا مشکل آنان، مشکلی فکری و ذهنی است.بنا براین پس از عمل جراحی از پزشکان خود شکایت می کنند و مدعی می شوند که پزشک کار خود را به خوبی انجام نداده است. دکتر مظاهری بر لزوم مداخله روان پزشکان در جراحی های زیبایی بی مورد تاکید می کند و می گوید: متخصصان جراحی پلاستیک در صورت مراجعه افراد بدون دلیل منطقی باید آنان را به روان پزشکان ارجاع دهند تا سلامت روان آنان بر رسی شود.

برخی از این افراد با مصرف دارو و رفع مشکل روان شناختی از انجام عمل زیبایی منصرف می شوند زیرا فقط ۲۵ تا ۳۰ درصد این گونه افراد پس از آغاز درمان های روان شناختی از عمل جراحی خود منصرف می شوند و آنان قانع نشده و پزشک خود را عوض می کنند.

دبیر انجمن روان پزشکان ایران، اضطراب و افسردگی را از پیامدهای جراحی های زیبایی بی مورد عنوان می کند و می گوید: افرادی که بدون دلیل خاصی اقدام به جراحی های زیبایی می کنند زمینه های اضطراب و افسردگی دارند و پس از عمل جراحی چون نتیجه موردنظر عایدشان نمی شود بیشتر افسرده می شوند.

این گونه افراد پس از عمل جراحی، چهره جدید خود را نیز نمی پذیرند و به طور دایم خود و خانواده شان را سرزنش می کنند. دکتر محسن نراقی رییس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران هم در مورد عمل های زیبایی بینی در ایران می گوید: به نظر می رسد ۵۰ درصد مراجعان برای جراحی بینی به طور واقعی نیازی به این عمل ندارند. البته گاهی عمل جراحی بینی، وضعیت تنفسی را که به علل گوناگون از جمله پولیپ (اختلالات راه هوایی در بینی) ایجاد شده، بهبود می بخشد و موجب تغییرات در عرض بینی، شکل بینی و تقارن بینی خواهد شد.

شهروندان مراقب باشند
هر چند بازار دماغ و گونه و پروتز در این سالها داغ داغ است ولی در این میان قصور پزشکی در بخش زیبایی آمار غیرقابل قبولی از خود ارائه کرده به نحوی که احمد شجاعی رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در گفت وگو با «حمایت» می گوید: در ۶ ماه نخست سال جاری ۱۸۶۵ پرونده قصور پزشکی در پزشکی قانونی تشکیل شده است. که بخشی از این قصور مربوط به زیبایی بینی است. از این رو پزشکان متخصص و حتی قضات همیشه تاکید کرده اند شهروندان تمامی موارد را برای رفتن زیر تیغ جراحان در نظر بگیرند تا دچار مشکل نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha