سلامت نیوز : محمد شریعتی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: بنده به عنوان قائم مقام معاونت بهداشتی وزارت بهداشت تاکنون دوسری تبلیغات مواد مضر سلامت به خصوص چیپس و پفک را که عمدتاً در صدا و سیما بوده است را به دفتر حقوقی وزارت بهداشت برای شکایت از صدا و سیما ارسال کرده‌ام اما در مورد سرنوشت این شکایتها باید از خود مسئولان دفتر حقوقی وزارت بهداشت بپرسید.

وی گفت: اولین مورد شکایت از صدا‌و‌سیما به خاطر چیپس و پفک را حدود یکسال پیش داشتیم اما هنوز از اینکه رأیی در این زمینه در دادگاهی صادر شده باشد به اطلاع ما نرسیده است.

وی ادامه داد: البته مواردی نیز از سوی دکتر مصداقی‌نیا، معاون بهداشتی وزارت بهداشت از این نوع تخلفات به دفتر حقوقی وزارت بهداشت ارجاع شده است.

شریعتی گفت: بر اساس مصوبه قانونی ابلاغ شده تبلیغ هر نوع ماده غذایی شور، شیرین و چرب مانند چیپس، پفک، کنسروهای شور، همچنین نوشیدنی‌های گازدار قندی از جمله نوشابه‌‌های انرژی زا، یخمک، پاستیل و نیز فرآ‌ورده‌‌های پروتئینی مانند سوسیس، کالباس، همبرگر، ناگت، فست فودها، تبلیغات چاقی و لاغری و خدمات شبه درمانی ممنوع است.

وی ادامه داد: مطابق آیین نامه اجرایی قانون مصوب مجلس، تبلیغ هر یک از این موارد در رسانه‌ها اعم از صدا‌و‌سیما،  مطبوعات، بیلبوردهای شهری و هر نوع رسانه دیگر در کشور مشمول جریمه بین 10 میلیون ریال تا یک میلیارد ریال می‌شود و هر بار تکرار آن نیز میزان جریمه را تا 20 درصد افزایش می‌دهد.

قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: البته قانون مشخص نکرده است که شاکی چه کسی باید باشد و به نظر من هر یک از 75 میلیون ایرانی که نسبت به سلامت خود و اطرافیانش حساس است می تواند در صورت مشاهده تبلیغات این اقلام مضر سلامت یک نامه به دادگاه بنویسد و از آن رسانه شکایت کند.

وی افزود: تجربه نشان داده است هر کاری که در این کشور انجام شده تا زمانی که خود مردم به صورت مستقیم وارد عمل نشده‌ا‌ند به نتیجه مطلوب نرسیده است، بنابراین به نظر من تا زمانی که برای برخورد با تبلیغات اقلام مضر سلامت خود مردم به طور مستقیم وارد عمل نشوند، کاری پیش نمی‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha