سلامت نیوز : محمدحسین سلطان‌زاده در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: نوزادی که متولد می‌شود تا شش ماهگی به جز شیر مادر به هیچ خوراکی دیگری نیاز ندارد. آب، قندآب، گریپ‌میکسچر، ترنجبین، پستانک و مانند اینها که برخی خانواده‌ها توصیه می‌کنند اصلاً نباید استفاده شود.

وی افزود: شیر مادر نه تنها با چربی که دارد کودک را سیر می‌کند بلکه تا شش ماهگی تشنگی او را هم رفع می‌کند.

سلطان‌زاده ادامه داد: خوراندن مواد غذایی به جز شیر باعث می‌شود کودک کمتر سینه مادر را مک بزند و در نتیجه شیر کمتری ترشح شود زیرا میزان ترشح شیر بستگی به میزان مک زدن نوزاد دارد.

این متخصص اطفال گفت: دادن پستانک به نوزاد نیز توصیه نمی‌شود زیرا با این کار از طرفی نوزاد را گول زده‌ایم و با وجود مک زدن شیر نخورده و از طرف دیگر عملی که باعث ترشح شیر می‌شود هم صورت نگرفته است.

وی قندآب، عسل، سفیده تخم‌مرغ و ... را برای نوزادان خطرناک دانست و افزود: این مواد غذایی پیش از شش ماهگی نباید به کودک خورانده شود چون هم باعث سیر شدن کودک می‌شود در نتیجه کودک سینه مادر را نمی‌گیرد و شیر مادر کم می‌شود.

وی گفت: عاقبت نیز بچه رشد نمی‌کند و خانواده به شیر خشک متوسل می‌شود. با این کار مصونیتی و امینی که با شیر مادر به دست می‌آید حاصل نمی‌شود و کودک به بیماری‌هایی چون اسهال و استفراغ یا دیگر بیماری‌های میکروبی و ویروسی دچار می‌شود.

سلطان‌زاده با انتقاد از برخی بیمارستان‌ها در تغذیه نوزادان گفت: برخی بیمارستان‌ها نخستین بخش شیر مادر «آغوز» را به دلیل رنگ زرد آن به نوزاد نمی‌دهند و تصور می‌کنند موجب زردی کودک می‌شود غافل از اینکه آغوز گرانترین و قیمتی‌ترین ماده غذایی برای سلامت کودکان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha