سلامت نیوز : علی گورانی پیش از ظهر امروز در نشست شورای سیاستگذاری رادیو سلامت که با موضوع تأثیر امواج رادیویی و پارازیت‌ها در سلامت برگزار شد اظهار داشت: یک کمیسیون قانونی برای تششعات داریم که این کمیسیون بر مبنای ماده 4 قانون حفاظت در برابر اشعه مصوب سال 67 مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به اینکه طی تبصره‌ای در این ماده قانونی تمام تصمیمات در زمینه خدمات پزشکی مرتبط با گروهی است که باید ترکیبی از مسئولان وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی باشد، افزود: قانون بحث تشعشعات را به سازمان انرژی اتمی واگذار کرده است که اکنون به دلیل ایراداتی که به وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم به آن گرفته است در حال تغییر است.

گورانی تصریح کرد: واقعیت این است که تدابیر بر اساس تعاریف اتخاذ می‌شود و اگر تعریف‌ها گنگ باشد تدبیر درستی هم اتخاذ نمی‌شود. متأسفانه تعاریف ما به روز نیست. بسیاری از اوقات وقتی یک کاری را در وزارت بهداشت آغاز می‌کنیم می‌بینیم مردم بسیار زودتر از ما به آن موضوع پرداخته‌اند.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت میزان اطلاعات موجود پرتوی را 16.5 برابر اطلاعات شیمیایی عنوان کرد و گفت: به دلیل حساسیت تششعات و عوارض آن از همان ابتدا پایه‌گذاری‌های مستدل و خوبی در این زمینه انجام شد ولی اطلاع‌رسانی و انتقال مطالب به مردم به درستی صورت نگرفته است.

گورانی با بیان اینکه حتی برخی اساتید که این رشته را تدریس می‌کنند اطلاعات روشنی را به دانشجویان نمی‌دهند گفت: در برخی دانشگاه‌ها این درس مبهم تدریس می‌شود و تعداد کمی از دانشجویان محتوای دروس مرتبط با پرتو‌ها را آن طور که باید درک می‌کنند در نتیجه افراد کم اطلاع به راحتی در این زمینه نظر می‌دهند.

وی انرژی هسته‌ای را پاکترین و ارزان‌ترین نوع انرژی‌خواند و افزود: وقتی سخن از انرژی اتمی به میان می‌آید افراد فقط به یاد بمب اتم می‌افتند در صورتی که این انرژی کاربری‌های فراوان و مفیدی دارد و نباید با دادن اخبار غیرعلمی مردم را نگران کرد.

وی با تأکید بر اینکه بیش از 80 درصد پرتوگیری‌های ما از منابع طبیعی است افزود: گاز رادون که به طور طبیعی در محیط وجود دارد دومین عامل سرطان ریه بعد از سیگار است و متأسفانه ما جزء کشورهایی هستیم که میزان گاز رادون در آنها بالا است.

گورانی پرتوهای ماوراء‌بنفش ناشی از خورشید را یکی از پارامتر‌های طبیعی در ایجاد سرطان اعلام کرد و گفت: سرطان پوست اکنون در بین مردان و زنان جزو رتبه‌های اول سرطان است و نزدیک به 16 تا 17 درصد افراد به این سرطان مبتلا می‌شوند از طرفی جزو کشورهایی هستیم که پیرپوستی نسبت به بقیه کشورها بسیار شایع است و پوست مردم خیلی زود تخریب می‌شود.

کارشناس مسئول بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مردم سالانه هزینه‌های زیادی را برای درمان پوست خود می‌پردازند خاطر نشان کرد: این در حالی است که تمام مشکلات ناشی از پرتوهای خورشیدی است و در عین حال جزو کشورهایی هستیم که کاتارکت در آن بسیار شایع است.

وی در ادامه استفاده بی‌اندازه از دستگاه‌های سی‌تی‌اس و ام‌آر‌آی را در رساندن پرتوهای آسیب‌رسان به بدن مؤثر خواند و گفت: 50 درصد آسیب رسانی پرتوها ناشی از همین امر است و هم اکنون در کشور وضعیت خوبی در این زمینه نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha