سلامت نیوز : یک متخصص رادیوتراپی آنکولوژی با اشاره به اینکه وجود مشکلات اجتماعی و اقتصادی از مهمترین عللی است که موجب می‌شود مبتلایان به سرطان از ادامه درمان منصرف شده و یا مراحل درمانی را به تاخیر بیاندازند، گفت: مبتلایان به سرطان پستان می‌توانند مابین درمان‌های مختلف وقفه‌های کوتاه مدتی در حد چند هفته را داشته باشند.

دکتر مونا ملک زاده در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه درمان‌های مختلف در درمان سرطان پستان و کنترل روند بیماری تاثیرات متفاوتی بر بقای بیماران ایجاد می‌کند، گفت: باید با طراحی برنامه ریزی درمانی مناسب برای بیماران در حداقل زمان ممکن، اقدامات درمانی مناسب را در جهت کاهش عوامل خطری که متوجه بیماران است انجام داد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه درمان چند تخصصی از اقدامات مهم درمانی این بیماران است، گفت: جراح، رادیوتراپیست آنکولوژیست، روانشناسان و متخصصین تغذیه باید با انجام مشاوره برنامه درمانی بیمار را طراحی کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: در فاصله زمانی جراحی و درمان‌های کمکی مبتلایان به سرطان پستان عواملی مانند وضعیت بیمه بیماران، انجام مشاوره روانشناسی در ابعاد مختلف اجتماعی و اقتصادی در جهت کمک به بیمار برای پذیرش بیماری و انتخاب درمان و زمان مناسب برای بیماران از جانب کادر درمانی معالج بیمار اهمیت دارد.

وی با اشاره به اینکه در موارد بسیاری بیماران روند درمانی را به تاخیر می‌اندازند، خاطرنشان کرد: وجود مشکلات اجتماعی و اقتصادی از مهمترین عللی است که موجب می‌شود مبتلایان به سرطان از ادامه درمان منصرف شده و یا مراحل درمانی را به تاخیر اندازند.

این متخصص رادیوتراپی آنکولوژی خاطرنشان کرد: مبتلایان به سرطان پستان می‌توانند مابین درمان‌های مختلف وقفه‌های کوتاه مدتی در حد چند هفته را داشته باشند و اگر بنا برعللی مانند ایجاد زخم در ناحیه جراحی درمان به تاخیر افتاد جای نگرانی وجود ندارد، مطمئن باشند پزشکان معالج با همکاری یکدیگر ادامه درمان را انجام می دهند.

وی در پایان یادآور شد: برنامه ریزی درمانی برای هر بیمار با توجه به شرایط بیماری کاملا متفاوت است، فاصله محل برش جراحی با سلول‌های تومور، مرحله بیماری از عوامل تاثیرگذار در تصمیم گیری زمان بندی مراحل مختلف درمانی بیماران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha