سلامت نیوز : مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به اینکه توسعه مترو تنها علاج آلودگی هواست گفت: شهروندان تهرانی 80 تا 90 درصد از روزهای سال هوای ناپاک تنفس می کنند.

هابیل درویشی در گفتگو با مهر با بیان این که چند روزی است که آلودگی هوا، همه فعالیت ها را در پایتخت مختل کرده است گفت: کسی تاکنون میزان ضرر ناشی از آلودگی هوا بر اقتصاد کشور را محاسبه نکرده است. آلودگی های زیست محیطی و پدیده‌های خطرناکی نظیر گرم شدن زمین و پدیده گلخانه‌ای، بالاخص وارونگی هوا که تقریبا ‌تهران همه ساله در فصل زمستان با آن مواجه است و تاثیرات مخربی که این وضعیت بر سلامت ، روند کار و فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی آحاد جامعه می گذارد، همه را به فکر چاره انداخته است. اما راه‌حل بسیار ساده است؛توسعه سریع خطوط مترو.

 وی ادامه داد:در چند دهه اخیر مشکلات حمل ونقل در کلان شهر تهران، به صورت بزرگترین معضل شهرخود را نشان داده   که یکی از عواقب ناگوار آن پیدایش آلودگی هوا است . . با توجه به سهم عمده منابع متحرک در آلودگی هوای تهران از 70 تا 90 درصد برای آلاینده های مختلف ، توسعه سیستم حمل ونقل ریلی به عنوان روش بهینه انتقال مسافر، یک گزینه اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

 درویشی با بیان این که در روزهای اخیر، آلودگی هوای تهران باعث تعطیلی دراین شهر شد . خسارات وارده به اقتصاد ملی کشور در این روزها بالغ بر میلیاردها ریال است گفت: شهروندان تهرانی 80 تا 90 درصد از روزهای سال هوای ناپاک تنفس می کنند . برای حل معضل ترافیک وتبعات ناشی از آن ، حمل ونقل ریلی بیشترین کارآیی موثر و مستمر را در برابر انرژی مصرفی نسبت به سایرشقوق حمل و نقل تولید می کند و این در حالی است که کمترین آسیب به محیط زیست وارد می سازد.

 مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به این که تهران  با 12 میلیون جمعیت، با بحران فزآینده ترافیک و تبعات ناشی از آن همانند مصرف بالای سوخت، آلودگی هوا و صوتی و آمار تصادفات بالا روبرو است گفت: حمل و نقل ریلی درون شهری امروزه نقش خود را به عنوان یک شبکه حمل و نقل ریلی عمومی انبوه، ایمن، سریع، ارزان و راحت اثبات کرده و رضایت نسبی مردم را به خود جلب کرده است. بهره‌برداری از خطوط مختلف مترو در تهران، استقبال روزافزون شهروندان و تأثیر انکارناپذیر آن بر زندگی روزمره نیز هیچ تردیدی در توسعه مترو تهران باقی نگذاشته است.

 درویشی با تاکید بر این که با سرعت‌دادن به روند ساخت خطوط مترو و بهره‌برداری آن‌ها، گام اساسی و ضروری برای تکمیل هشت خط سنگین شهری و چهار خط سریع‌السیر در تهران برداشته است گفت: در تهران اکنون 128 کیلومتر از خطوط مترو با بیش از 79 ایستگاه در حال بهره‌برداری است و حدود 100 کیلومتر دیگر نیز در حال اجرا است . خطوط یک و چهار تکمیل شده است .تکمیل خطوط دیگر به همراه ساخت 35 ایستگاه و چندین مجتمع ایستگاهی در نقاط مختلف شهر تهران بهترین راه برای مقابله با پدیده آلودگی هوا در شرایط کنونی محسوب می شود.

وی افزود: در کلانشهرهای کشورهای پیشرفته, همواره نقش مترو ، نقشی اساسی و محوری در شریان حمل و نقل عمومی شهری بوده و انواع دیگر حمل ونقل مکمل خدمت رسانی مترو هستند. این قاعده در مورد شهر تهران نیز بدون همراهی تصمیم گیران مدیریت شهری امکان تحقق نخواهد یافت.

 درویشی با بیان این که حمل و نقل ریلی یک وسیله ارتباطی پاک است که در فرآیند تولید و بهره‌برداری از آن زیان‌های زیست محیطی به حداقل می رسد و از ظرفیت‌های نهفته شهر در زیرزمین استفاده می‌کند و ضمن کمک به کاهش آلودگی هوا، در کاهش هزینه‌های عمومی و صرفه‌جویی در زمان‌ سفرهای شهری نیز نقش مؤثری دارد،گفت:مجموع این هزینه‌ها رقم کلانی را شامل می شود که احداث مترو نصیب جامعه خواهد کرد و در نهایت رفاه و رضایت مردم را تأمین می کند. مهم‌تر از آن مترو یک پدیده عدالت محور است که همه آحاد جامعه به یک شیوه از آن استفاده کرده و هیچ درجه‌بندی و تبعیضی در آن وجود ندارد و از زرق و برق وسایل لوکس و تجملات نیز در آن اثری نیست.

 مدیرعامل مترو با بیان این که  ساخت مترو ، صنعتی 100 درصد بومی است گفت: هم اکنون در زمینه طراحی و ساخت تونل و ایستگاه‌ها 100 درصد از توان متخصصان داخلی استفاده می‌‍شود . همچنین بیش از 50 درصد تجهیزات ثابت و متحرک مورد نیاز خطوط ساخته شده را از داخل تأمین می‌ کنیم ، مانند واگن‌های یک طبقه و دو طبقه که تنها موتور و کشنده و بوژی و تجهیزات کنترلی آن از خارج وارد می‌ شود.

 درویشی اضافه کرد: در طول چندین سال گذشته سرمایه‌گذاری کلانی برای راه‌اندازی قطار شهری صورت گرفته است و این امیدواری وجود دارد که بتوان با بهره‌برداری از قطارهای شهری در کلان‌شهرها و تهران به هدف پیش‌بینی شده 6 میلیون سفر در روز رسید . پروژه مترو بر اساس قانون تعریف شده است ، از آن جمله می‌توان به لایحه قانون حمایت از حمل و نقل ریلی و قانون مدیریت مصرف سوخت اشاره کرد . این قوانین مترو را مکلف کرده است که در طول پنج سال، ظرفیت حمل و نقل عمومی توسط مترو را به 30 درصد از سهم حمل و نقل عمومی شهر تهران برساند.

 وی با بیان این که  متاسفانه عدم اجرای قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی تاکنون باعث مشکلات زیادی برای توسعه و تجهیز مترو شده است گفت: اینک هیچ گونه مانع و یا مشکل فنی و تکنیکی در توسعه خطوط مترو وجود ندارد . تنها مشکل موجود در فرایند ساخت مترو ، تامین به موقع مالی این پروژه عظیم زیربنایی و ملی است . طبق قانون 50 درصد از هزینه های ساخت مترو توسط دولت و 50 درصد دیگر توسط شهرداری تهران تامین می شود. خوشبختانه در هر دو بخش ، اولویت ساخت و راه اندازی خطوط مترو و اهمیت آن جا افتاده و همه بخش ها تلاش می کنند ، تامین مالی مترو به سهولت و کامل انجام شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha