سلامت نیوز : سید جلال الدین شاه طاهری، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: متانول ساده یک الکل یک ظرفیتی و ساده‌ترین و سبک‌ترین نوع الکل است که بر اساس اسناد علمی اگر کسی این نوع الکل را به شکل مایع اشتباهی به صورت خوراکی مصرف کند،‌قطعاً کور می‌شود.

وی ادامه داد: حتی اگر میزان کمی از این الکل در حد 50 سی سی نیز به صورت مایع خورده شود، باز هم کوری ناشی از مصرف آن قطعی است.

این متخصص سم شناسی گفت: مکانیزم این مسئله به این شکل است که بعد از سوخت و ساز و متابولیسم این نوع الکل در بدن به ماده‌ای به نام فرمالدئید در بدن تولید می‌شود که سیستم عصبی شبکیه چشم به این ماده بسیار حساس است و با ورود این ماده در بدن کوری رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: اما در مورد سمیت بنزین حاوی الکل متانول 35 درصد چند مسئله باید بررسی شود اول اینکه این الکل در صورتی که به صورت کامل بسوزد قاعدتاً دودی که از اگزوز خودرو خارج می‌شود باید حاوی دی اکسید کربن و بخار آب باشد اما اگر به صورت ناقص بسوزد ممکن است حاوی الکل متانول نیز باشد که این مسئله باید در آزمایشگاهها بررسی شود.

شاه طاهری اضافه کرد:‌ مسئله دیگر این است که آیا جذب الکل متانول از طریق پوست و استنشاقی نیز می‌تواند به تولید فرمالدئید در بدن و متعاقب آن کوری منجر شود یا خیر که این مسئله نیز باید بررسی شود.

وی گفت: الکل متانول در دمای بالای 25 درصد به صورت گاز در می‌آید و در زمستان که هوا خنک است و درجه هوا بین 5 تا 15 درجه است احتمال اینکه به صورت گاز در هوا منتشر شود، کم است.

استاد سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: البته سوخت ناقص بنزین خودروها هم اکنون هم رخ می‌دهد و یکی از عوامل مهم آلودگی هوای شهرهاست، زیرا اگر سوخت خودروها به صورت کامل بسوزد، نباید هیچ آلودگی مهمی ایجاد کند و دودی که از خودروها خارج می‌شود فقط باید حاوی دی اکسید کربن و بخار آب باشد که خطری ندارند.

شاه طاهری گفت: در هر صورت نمی‌توان با صراحت گفت که سوخت بنزین متانول در خودروها می‌تواند عامل کوری افراد باشد در عین حال تا زمانی که این مسئله بررسی و آزمایش نشود نیز نمی‌توان به طور کامل این احتمال را رد کرد و به هر حال وظیفه تولید کننده این نوع سوخت و خودروسازان است که در این مورد به اندازه کافی تحقیق و بررسی کنند تا سلامت مردم به خطر نیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha