سلامت نیوز : داشتن هوای پاک و محیط‌زیست سالم یکی از مولفه‌های نسل چهارم حقوق بشر است به نحوی که چنین حقی در دایره شمول حقوق طبیعی آحاد شهروندان قرار می‌گیرد؛ اگرچه بسیاری از حقوقدانان معتقدند به لحاظ ارتباط هوای پاک و برخورداری از زیست سالم با حیات و زندگی انسانی جزء نسل اول حقوق بشر قرار می‌گیرد. این اصل مورد پذیرش همه کشورهای جهان قرار گرفته و در قالب حقوق ملت در قوانین اساسی تنظیم و از کرامت و جایگاه والایی برخوردار است.زیرا زیست سالم و برخورداری از محیط پاک را به عنوان پایه حیات انسانی قرار داده‌اند و هرگونه تهدید این حق به مثابه نقض حقوق شهروندی و حقوق بشر قلمداد می‌شود. همچنانکه اصل پنجاهم قانون اساسی ایران این امر را بیان می‌دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ در اسناد بین‌المللی هم این مسئله مورد تاکید قرارگرفته است.مطابق اصل نخست اعلامیه استکهلم «انسان از حقوقی بنیادین برای داشتن آزادی و برابری و شرایط مناسب زندگی در محیط‌زیستی که به او اجازه زندگی با حیثیت و سعادتمندانه را بدهد برخوردار است» بر این اساس حق برخورداری از هوای سالم و پاک وعاری از آلودگی برای شهروندان جزء لاینفک زندگی قرار گرفته و تضمین آن در راستای حق بر محیط‌زیست سالم جزو حقوق اولیه هر شهروند قرار می‌گیرد و در این‌باره حق بر هوای پاک از زیر مجموعه‌های حق بر محیط‌زیست سالم به شمار می‌رود و در برخی قوانین بر «حق تنفس بر هوای پاک» صحه گذاشته شده است. بر اساس این حق هر شهروندی حق دارد در هوایی پاک و سالم تنفس كند و دولت‌ها مکلف به اتخاذ تدابیری برای تضمین آن هستند... اعلامیه جهانی حقوق بشر داشتن زندگی سالم و محیط پاک را حق همه آحاد بشر می‌داند.

ماده سوم و فحوای مواد 25و 27 بیانگر موضوع است؛ همچنین حق بر حیات از حقوق ذاتی هر انسانی است که باید به موجب قانون حمایت ‌شود، این حق در اسناد حقوق بشری مورد تاکید قرار گرفته است.درخصوص ارتباط این حق با محیط‌زیست نیز پیوندی ظریف برقرار است و می‌توان گفت که حیات هر انسانی بستگی به کیفیت محیط‌زیست او دارد و این موضوع هم شامل «صرف حیات» و هم شامل «کیفیت حیات» می‌شود و در هر دو بعد با محیط‌زیست ارتباط دارد.از سوی دیگردرست است که داشتن هوای پاک حق هر شهروندی است اما در مقابل این حق ,تکلیفی وجود دارد.از دیدگاه حقوقی وظیفه شهروندان همكاری با نهادهایی است كه در حوزه محیط‌زیست فعالیت دارند و باید تلاش كنند تا مقداری كه برایشان مقدور است زمینه‌های آلودگی هوا را كاهش دهند.

اما تکلیف و وظیفه اساسی بر عهده نهاد دولت است تا شرایط و امکانات مقابله با آلودگی هوا را فراهم آورد و با اتخاد تدابیری علمی و درست از ایجاد آلودگی هوا پیشگیری كند. همانطور كه پیش‌تر گفته شد برخورداری از هوای پاک و محیط‌زیست سالم حق هر شهروندی است و رعایت این حق تکلیفی است همگانی به ویژه بر عهده نهادهای دولتی که متعهد به فراهم كردن زیست سالم برای شهروندان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha