یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۹
سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: قیمت واقعی آزمایش تشخیص تالاسمی بسیار بیش از تسهیلات دولت است چرا که قیمت مواد با نوسانات ارز بسیار گران شده و هزینه هر آزمایش ۳۰۰هزار تومان تمام می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛  فاطمه نادعلی درباره انجام آزمایش‌های تشخیصی بیماران تالاسمی گفت: خوشبختانه بیماری تالاسمی در کشور یک بیماری قابل کنترل است و افرادی که می‌خواهند ازدواج کنند اگر آزمایش ساده خون بدهند موارد مشکوک به این بیماری مشخص می‌شود. به گفتة او بنابراین برای افرادی که مشکوک به نوع تالاسمی خفیف هستند در صورت تشخیص بیماری، این توانمندی وجود دارد تا در دوران بارداری از جنین نمونه‌برداری شود.

دانشیار خون‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، هزینه انجام این آزمایش‌ها را بسیار گران دانست و گفت: این آزمایش‌ها به دلیل اینکه مولکولی است بسیار هزینه سنگینی دارد با این حال دولت برنامه‌های کنترل و پیشگیری از تالاسمی را در دست دارد و به همین منظور تسهیلاتی را برای خانواده‌ها فراهم کرده است. نادعلی گفت: قیمت واقعی این آزمایش بسیار بیش از تسهیلات دولت است چرا که با توجه به اینکه قیمت مواد آزمایشگاهی با نوسانات قیمت ارز بسیار گران شده، هزینه این آزمایش برای هر فرد 300 هزار تومان تمام می‌شود که متأسفانه این رقم با دریافت تسهیلات دولت پیش‌بینی می‌شود.

وی تشخیص دقیق تالاسمی در افراد و امکان آزمایش در این زمینه را در برخی استان‌ها قابل اجرا دانست و گفت: چند قطب آزمایشگاهی در مرکز برخی استان‌ها وجود دارد و مردم‌ می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند. نادعلی در مورد خطای آزمایشگاهی نیز گفت: ضریب خطا در تمام آزمایشگاه‌های استاندارد وجود دارد اما در ایران در برخی رشته‌ها به دلیل وجود نیروی انسانی مناسب خطا کمتر است. وی گفت: برخلاف تصور موجود، آزمایشگاه به معنی تجهیزات و وسایل نیست بلکه نیروی انسانی شرط مهم آن است. اگر از نظر دانش و تجربه نیروها را متخصص کنیم درصد خطای آزمایشگاهی پایین می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha