سلامت نیوز : پس از گذشت 8 سال از تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، برخی از بندهای این قانون اصلاح شده و برای تایید امروز به هیات دولت می‌رود. اردیبهشت سال 83 بود كه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در 16 ماده و با هدف احقاق حقوق شهروندی معلولان و با هدف برابر‌سازی فرصت‌ها از سوی نمایندگان مردم در خانه ملت به تصویب رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ بر اساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تمام وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی موظف شدند تا در طراحی، تولید، ساخت ساختمان‌ها و اماكن عمومی، معابر و وسایل خدماتی به گونه‌ای عمل كنند كه امكان دسترسی و بهره‌برداری از آنها برای معلولان همانند دیگر افراد عادی فراهم شود اما با گذشت 8 سال از تصویب این قانون معلولان نه فقط نمی‌توانند از خدمات سازمان‌ها و اداره‌های دولتی استفاده كنند بلكه آرزوی تحقق كامل این قانون بر دل آنها مانده است. این افراد همچنان سهمی از امكانات رفاهی، خدماتی، تفریحی، حمل و نقل عمومی و... ندارند.

اگر چه در زمینه حمل و نقل عمومی در پایتخت طی چند سال گذشته شهرداری تهران اقداماتی را در زمینه مناسب‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی انجام داده و امسال نیز پایانه‌ای با هدف حمل و نقل معلولان در تهران به بهره‌برداری رسانده است، اما این اقدامات نیز نتوانسته جوابگوی نیاز جامعه بزرگ معلولان باشد. به‌رغم آنكه به نظر می‌رسید اجرای قانون جامع در سال 83 تا حدودی از مشكلات این افراد كم می‌كند اما با گذشت نزدیك به یك دهه از مصوب شدن این قانون، قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در حد حرف و نوشته‌هایی سیاه روی كاغذ باقی مانده است.

حل مشكلات اساسی معلولان با لایحه جدید

«یحیی سخنگویی» معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با یادآوری ارسال لایحه جدید حمایت از حقوق معلولان به هیات دولت می‌گوید: عملیات بررسی و رفع مشكلات این قانون به پایان رسیده و ‌این لایحه پس از چند ماه بررسی و كار كارشناسی از سوی كمیته‌های مختلف در وزارت تعاون،‌كار و رفاه احتماعی معلولان به هیات دولت ارسال می‌شود. به گفته وی، این لایحه از لایحه قبلی جامع‌تر و كامل‌تر است و چند بند جدید نیز به آن ‌اضافه شده است كه پس از تایید كمیسیون‌های دولت، این لایحه برای تصویب نهایی به مجلس ارسال می‌شود و در این صورت اجرایی خواهد شد.

سخنگویی تاكید می‌كند: اگر این لایحه در مجلس به تصویب برسد بسیاری از مشكلات اساسی معلولان مانند مسكن، معیشت، حمل و نقل عمومی، بیمه‌های پایه درمانی و مكمل، بیمه‌های اجتماعی و... برطرف می‌شود. چندی قبل نیز همایون هاشمی، رئیس سازمان بهزیسیتی كشور با یادآوری لایحه جامع حمایت از حقوق معلولان گفته بود: پیشنهادی با عنوان «پیشگیری از معلولیت‌ها» به این قانون اضافه کردیم که اگر این ماده به تصویب برسد گام مهمی را در جلوگیری و بروز معلولیت‌ها در جامعه برخواهیم داشت. به گفته وی، در ماده ۱۷ این قانون به بحث پیشگیری اشاره شده است.سازمان بهزیستی کشور تاکید ویژه‌ای بر پیشگیری از معلولیت‌ها دارد و در همین باره اولین بنیاد پیشگیری از معلولیت‌ها در مشهد‌الرضا افتتاح شده است.

برای معلولان كار زیادی نكرده‌ایم

فاطمه آلیا، رئیس فراكسیون حمایت از حقوق معلولان در خانه ملت نیز با بیان این نكته كه هنوز كارهای زیادی برای خدمات رسانی به معلولان بر زمین مانده و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم، می‌گوید: قانون جامع حمایت از معلولان در سال 83 به تصویب رسیده است اما با توجه به نیازهای روز و اقتضائات زمان حاضر جامعه ضرورت بازنگری و ایجاد اصلاحاتی در این قانون احساس می‌شد. نماینده مردم تهران در مجلس درباره برخی از ایرادات این قانون تاكید می‌كند:‌ در تبصره 2 ماده 16 كه به تخصیص اعتبارات مربوط می‌شد اجرای قانون موكول به تخصیص اعتبارات مربوط می‌شد. معضل اشتغال و مسكن معلولان و اجرا نشدن قانون 3 درصد استخدام معلولان نیز از دیگر ایرادات این قانون بود كه در بررسی‌های انجام شده قرار شد تا این ایرادات بر طرف شود.

آلیا ادامه می‌دهد: مركز آمار باید بعد از هر سرشماری آمار معلولان را با میزان معلولیت در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار دهد تا این دستگاه‌ها بتوانند خدمات مناسبی را به این افراد ارائه كنند. به گفته وی، مشكلات اقتصادی از عمده‌ترین مشكلاتی است كه معلولان با آن دست به گریبان هستند و در قانون حمایت از معلولان وظایفی برای دولت و سایر دستگاه‌‌ها پیش‌بینی شده و بر اساس آن دولت موظف است تا زمینه‌های لازم را برای تامین حقوق معلولان فراهم كند و حمایت لازم را از آنها به عمل بیاورد.

عضو فراکسیون حمایت از حقوق معلولان مجلس اظهار می‌كند: همه محرومیت‌های این افراد در جامعه باید پاسخ داده شود و حق طبیعی آنان است که همانند یک شهروند عادی در درون جامعه خود زندگی کنند.

آلیا بابیان مهم‌ترین موضوعی كه در این قانون اجرایی نشده است،تصریح می‌كند:‌استخدام 3 درصد معلولان در دستگاه‌های دولتی مهم‌ترین موضوعی است كه از سال 83 تاكنون اجرایی نشده است،این در حالی است كه هر ساله باید ۳ درصد از استخدامی‌های دستگاه‌های دولتی به معلولان اختصاص پیدا کند، اما تعداد معلولان استخدام شده طی ۷ سال گذشته بسیار کم بوده است. رئیس فراکسیون معلولان مجلس با یادآوری آزمون استخدام معلمان می‌گوید: در آزمون استخدام آموزش و پرورش كه 2 سال گذشته برگزار شد 348 معلول قبول شدند اما این وزارت‌خانه از استخدام این افراد سرباز زده است. به گفته وی، پیگیری‌های زیادی از سوی سازمان بهزیستی و همچنین فراکسیون معلولان انجام شد اما متاسفانه تاکنون هیچ فرد معلولی در آموزش و پرورش مشغول به کار نشده است.

آلیا با بیان اینکه دیوان عدالت اداری حکم استخدام معلولان را صادر کرده است، می‌افزاید: این وزارت‌خانه به هر نوعی شده از استخدام طفره می‌رود به طوری که حکم دیوان نیز تا کنون عملی نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha