یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 65468
سلامت نیوز :آلودگی هوا از روز سه‌شنبه آسمان سیاه تهران را تاریك‌تر می‌كند. سازمان هواشناسی نسبت به تشدید آلودگی هوای دیروز(شنبه) در تهران «هشدار» داد، اما بی‌آنکه جلسه‌ کمیته آلودگی هوای پایتخت تشکیل شود و تمام اعضا برای وضعیت مردم در این هفته، تصمیم‌گیری کنند، معاون استاندار، رأسا با اقتدار، محدودیت طرح زوج و فرد خودروها را از روز گذشته لغو کرده است! شاید هم اصلا احتیاجی به برگزاری جلسه نیست. هوای تهران آلوده است وهر روز هم آلوده‌تر می‌شود. بنابراین برای تعطیل كردن یك شهر، لازم نیست هربار تشكیل جلسه داد. بهرام صناعی، رئیس سازمان هواشناسی كشور هم می‌گوید: از پنج‌شنبه تا یك‌شنبه (اول بهمن) پایداری هوا در لایه‌های پایین جو رخ می‌دهد و شرایط هوا «بسیار سخت» خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ وی تاکید کرد که این موضوع سریعا به استانداری‌ تهران اعلام می‌شود تا مسئولان تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. اما نه تنها در روزهای پایانی هفته گذشته، کمیته کاهش آلودگی هوای تهران به ریاست استانداری تهران برگزار نشد بلکه به ناگاه، محمدرضا محمودی، معاون استانداری تهران روز جمعه شخصا اعلام کرد که طرح زوج و فرد خودروها از روز شنبه در تهران اجرا نمی‌شود و محدودیتی برای فروش آرم‌های روزانه طرح ترافیک وجود ندارد. البته استانداری تهران در پرونده سوابق اطلاع‌رسانی‌های زودهنگام خود در همین روزهای آلوده امسال، بحث اعلام «تعطیلی» تهران پیش از آنکه کمیته آلودگی هوا تشکیل شود را هم دارد. آیا واقعا استانداری تهران می‌تواند به تنهایی برای وضعیت مردم درمواجهه با آلودگی هوای تهران تصمیم‌گیری کند و مصوبه‌ای را به اجرا بگذارد یا مصوبه‌ای را رأسا لغو کند؟ نقش نمایندگان دستگاه‌های مختلفی چون محیط‌زیست، نیروی انتظامی، سازمان هواشناسی، وزارت بهداشت و... در کمیته آلودگی هوای تهران چیست؟ هشدارهای هواشناسی و محیط‌زیست درباره آلودگی هوا برای چه کسی است؟

تمام اعضا تصمیم بگیرند

حسن اصیلیان، معاون اسبق سازمان محیط‌زیست، کسی است که در زمان مدیریت او در سال 1387 ریاست کمیته آلودگی هوای تهران به استانداری واگذار شد. وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درخصوص شرایط فعلی که هشدارهای محیط‌زیست و هواشناسی نقشی در تصمیمات استانداری ندارد و بدون تشکیل جلسه آلودگی هوا، تصمیمات متعددی اخذ می‌شود، می‌گوید: در حال حاضر متاسفانه حالت لج و لج‌بازی شده است، رئیس کمیته آلودگی هوا که استانداری است باید جلسه کمیته را با حضور اعضا که از تمام دستگاه‌ها هستند، تشکیل دهد و بعد از آن به یک مصوبه واحد برسد و اطلاع‌رسانی کند. وی تاکید می‌کند: اینکه زودتر از تشکیل جلسه کمیته آلودگی هوا، تصمیمی از سوی استانداری اعلام می‌شود «غیر قانونی» است. اصیلیان درباره اینکه سازمان هواشناسی در حال حاضر برای امروز در تهران هوای آلوده و پایدار را پیش بینی کرده است اما استانداری تهران ممنوعیت زوج و فرد خودروها و جلوگیری از فروش آرم روزانه طرح ترافیک را لغو کرده است، می‌گوید: این تصمیمات باید در جلسه کمیته آلودگی هوا با حضور اعضا اتخاذ شود و کمیته آلودگی هوا تا زمان پایان آلودگی‌ها باید در حالت آماده‌باش باشد، قانون نگفته است که استانداری هر وقت خواست، جلسه تشکیل دهد و هر گاه نخواست جلسه‌ تشکیل نشود.

وی درباره زمانی‌که ریاست کمیته آلودگی هوا بر عهده محیط‌زیست بود یادآور می‌شود که محیط‌زیست همیشه در قانون نقش ناظر را داشته است و قوانین باید توسط دستگاه‌های مختلف اجرا شود، سال 87 هم ما به دلیل اینکه استانداری، کارهای اجرایی شهر عموما برعهده‌اش بود، این نهاد را به ریاست کمیته انتخاب کردیم و مدیر کل محیط‌زیست تهران نیز «دبیر کمیته کاهش آلودگی هوا» شد و بر اساس شرایط و هشدار دستگاه‌ها از جمله هواشناسی، باید نسبت به تشکیل جلسات این کمیته اقدام شود.

باید آخر هفته کمیته آلودگی هوای تهران تشکیل می‌شد

وحید نوروزی، یکی از اعضای کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: هفته گذشته جلسه کمیته آلودگی هوا تشکیل و مصوب شد که طرح زوج و فرد خودروها تا پایان هفته پیش ادامه یابد و طرح روزانه آرم طرح ترافیک نیز فروخته نشود اما برای تصمیم‌گیری درخصوص هفته جاری باید استانداری تهران، کمیته آلودگی هوا را با حضور اعضا تشکیل می‌داد که نداد.

وی تاکید می‌کند که هواشناسی هم پیش‌بینی کرده بود که هوای تهران از جمعه تا یك‌شنبه این هفته در شرایط پایدار قرار می‌گیرد پس باید جلسه کمیته کاهش آلودگی هوا تشکیل می‌شد.

به گفته این کارشناس محیط‌زیست و نماینده شهرداری در کمیته آلودگی هوای تهران، امروز (شنبه) طبق اعلام مرکز کنترل کیفیت هوای تهران در شرایط «ناسالم» هستیم و باید کمیته، تشکیل و مصوبات جدید اعلام می‌شد تا حرف و حدیث‌ها درباره این تصمیمات پایان یابد.

نوروزی تصریح می‌کند: در شرایطی که پلیس اعلام می‌کند اجرای طرح زوج و فرد برای خودروها 50 درصد بار ترافیک تهران را کاهش می‌دهد پس تصمیم‌گیری برای ادامه این طرح، مسکن خوبی برای حفظ سلامت هوا و تنفس مردم است.

این عضو کمیته آلودگی هوای تهران اعلام می‌کند که جلوگیری از اجرای طرح زوج و فرد و لغو ممنوعیت فروش آرم‌های طرح ترافیک روزانه باید در کمیته آلودگی هوا تصمیم‌گیری شود نه اینکه استانداری تهران به تنهایی اعلام کند که این مصوبه لغو شده است.

اگرچه استانداری تهران که این روزها اقتدارش در تصمیم‌گیری برای اجرا یا عدم اجرای طرح‌های مقطعی در زمینه کاهش یا افزایش آلودگی هوای تهران بر کسی پوشیده نیست و همین 10 روز پیش بود که محمودی، معاون استاندار تهران آب پاکی را روی دست علی‌محمد شاعری، قائم‌مقام سازمان محیط‌زیست ریخت و گفت: «تصمیمات سازمان محیط‌زیست، کشوری است و نمی‌تواند برای استان تعیین تکلیف کند.» اما بد نیست یادآور شویم که قانون هم، مجوز تصمیم‌گیری انفرادی در این زمینه را به استانداری نداده است.

تمام این تصمیمات و لغو تصمیمات در شرایطی صورت می‌پذیرد که مصطفی قانعی، فوق تخصص ریه و معاون تحقیقات وزارت بهداشت تاکید می‌کند که «هر فرد طی 24 ساعت 7هزارلیتر آلاینده وارد ریه خود می‌کند بنابراین در حال حاضر و در شرایط فعلی آلودگی هوای تهران تمام ریه‌های ساکنان این استان تحت تاثیر است.»

استانداری تهران، رئیس کمیته‌ آلودگی هوای کلانشهری است که باید نظر تمام نمایندگان دستگاه‌های حاضر در این کمیته را بررسی و سپس تصمیم‌گیری کند، کمیته‌ای که در این روزهای آلوده که از پیش هم پیش‌بینی شده است حداقل آماده باش باشد و هفته‌ای یک بار تشکیل شود تا «سلامت مردم» قربانی تصمیمات بعضی دستگاه‌ها نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha