نبود و کمبود برخی داروهای بیهوشی باعث شده، داروهایی که از رده خارج شده بود، دوباره استفاده شود و جان بیماران از این بابت به خطر بیفتد.

بازگشت داروهای از رده خارج بیهوشی به اتاق های عمل
سلامت نیوز : نبود و کمبود برخی داروهای بیهوشی باعث شده، داروهایی که از رده خارج شده بود، دوباره استفاده شود و جان بیماران از این بابت به خطر بیفتد.این صحبت های محمد مهدی قیامت رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه، درباره کمبود داروهای بیهوشی اصلی و کمبود برخی اقلام داروی بیهوشی در ایران است. البته چندی پیش نیز خبرهایی مبنی بر به کما رفتن و مرگ برخی بیماران بر اثر استفاده از داروهای هندی در بیمارستان های کشور منتشر شد که مسئولان وزارت بهداشت هیچگاه آن را تایید نکردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ شهریور سال جاری نیز رسانه ها از مرگ چندین بیمار در بیمارستان شرکت نفت تهران خبر دادند که علت مرگ آنان استفاده از داروهای هندی و چینی غیر استاندارد بود که باز هم موضع همان تکذیب و انکار بود.همچنین مرضیه وحید دستجردی وزیر سابق بهداشت در آخرین روزهای کاری خود در اوایل دی خبر ورود داروی بیهوشی چینی را تکذیب کرد و گفت تنها از کشورهای اروپایی داروی بیهوشی وارد می شود.

داروی چینی نداریم اما داروی بیهوشی هندی وارد شده است

دکتر محمدمهدی قیامت رئیس انجمن بیهوشی ایران نیز با اشاره به این که تاکنون داروی بیهوشی چینی به کشور وارد نشده است و ما هم از ورود چنین داروهایی جلوگیری کرده ایم در گفت وگو با خراسان با تایید خبر واردات داروهای بیهوشی هندی گفت: سه داروی بیهوشی وارداتی به نام های Ultiva (Remifentanil) Cisatracurium و Sevoflurane، در ایران کمیاب شده است و کمبود این داروها مشکلاتی را برای برخی بیمارستان ها به وجود آورده است.رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران، نیز نسبت به افزایش عوارض دارویی در کشور هشدار داد و گفت: نبود برخی داروهای بیهوشی باعث شده داروهایی که از رده خارج شده بود، دوباره استفاده شود.وی درباره واردات برخی اقلام دارویی از کشور هند توسط وزارت بهداشت، اظهارداشت: اگر این داروها همان داروهای تحت لیسانس کانادا، اروپا و آمریکا باشد که از طریق هند وارد کشورمان می شود، هیچ اشکالی ندارد و خوب است. اما برخی داروهای هندی است که از آنها به عنوان داروهای زیرپله ای نام برده می شود و مواد اولیه این داروها در این کشور تولید می شود که باید تحت کنترل و نظارت دقیق قرار بگیرد.

افزایش عوارض دارویی برخی داروها

قیامت با عنوان این مطلب که اخیرا عوارض دارویی زیاد شده است، ادامه داد: این مشکل تنها به داروهای بیهوشی مربوط نمی‌شود بلکه در همه داروها چنین مواردی مشاهده شده است. به گونه ای که یکی از داروهای سرماخوردگی با عارضه همراه بوده است.رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران ضمن هشدار نسبت به این موضوع که بعضی اوقات حساسیت های دارویی موجب مرگ می شود، گفت: چون این عوارض دارویی تاکنون به این شدت نبوده است، وقتی چند نفر به علت مبتلا شدن به عوارض دارویی نزد پزشک می روند، متوجه عوارض دارویی می‌شویم.وی تاکید کرد: به نظر من جایگزین کردن یک دارو بدون کنترل آن، می تواند عوارض بیشتری داشته باشد؛ بنابراین، سرعت در تامین دارو باید همراه با کنترل داروها باشد.

زنگ خطر استفاده از داروهای بیهوشی از رده خارج

رئیس انجمن بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران با عنوان این مطلب که نمی توان اتاق عمل را به خاطر نبود داروهای اصلی تعطیل کرد، گفت: متاسفانه داروهای قدیمی که تا پیش از این استفاده نمی شده، دوباره وارد چرخه داروهای بیهوشی شده است و این می تواند زنگ خطری باشد.

گزارشی از عوارض داروی بیهوشی هندی به کمیسیون ارائه شده است

دکتر مراد هاشم زهی نماینده مجلس با اشاره به ارائه گزارشی در این خصوص از برگزاری جلسه مشترک اعضای کمیسیون بهداشت مجلس با سرپرست جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد و گفت:پیش از این نیز گزارش های متعددی درباره کمبود داروهای اصلی بیهوشی و عوارض استفاده از داروهای بیهوشی هندی به اعضای کمیسیون بهداشت مجلس رسیده بود که با تغییر وزیر و استقرار دکتر محمد حسن طریقت منفرد به عنوان سرپرست این وزارتخانه از وی دعوت به عمل آمد تا در این خصوص به نمایندگان توضیح دهد. وی تصریح کرد: در این جلسه، سرپرست وزارت بهداشت چنین مواردی را تکذیب کرد و ضمن تاکید بر اینکه برخوردها با این قضیه سلیقه ای بوده است گفت در حال حاضر بیمارستان‌های ما از بهترین داروهای بیهوشی که در شرکت های اروپایی و آمریکایی تولید می شود استفاده می کنند.

وی افزود: کمیسیون بهداشت مجلس آماده است تا پس از دریافت گزارش مستند از عوارض مصرف داروهای بیهوشی چینی ویا هندی از سوی انجمن بیهوشی یا بیمارستان ها با مسئولان آن برخورد کند و از ادامه مصرف این داروها در بیمارستان ها ممانعت به عمل آورد. وی خاطرنشان کرد:بر اساس گزارش سرپرست وزارت بهداشت هیچ گونه کمبود دارویی در کشور وجود ندارد و داروها به میزان کافی از شرکت های دارویی معتبر وارد کشور شده و دراختیار بیماران قرار گرفته است که البته جای بررسی دارد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha