در حالی که برخی متخصصان و پزشکان نسبت به سرطان زا بودن و تاثیر این پارازیت ها بر سلامت و به عنوان مثال سقط جنین تاکید دارند، اما همچنان وزارت بهداشت معتقد است پارازیت تاثیری بر سلامت ندارد.

بازهم یک سوژه تکراری؛ پارازیت خطرناک نیست، حتی می تواند مفید هم باشد!
سلامت نیوز : خطرناک بودن پارازیت های ماهواره ای همیشه موضوع بحث میان وزارت بهداشت و پزشکان بوده است.در حالی که برخی متخصصان و پزشکان نسبت به سرطان زا بودن و تاثیر این پارازیت ها بر سلامت و به عنوان مثال سقط جنین تاکید دارند، اما همچنان وزارت بهداشت معتقد است پارازیت تاثیری بر سلامت ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر آنلاین ؛ چندی پیش دکتر ایرج خسرو،نیا رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران به سینانیوز گفت: انواع پارازیت‌های ماهواره‌ای، روی مغز و اعصاب، پوست و بینایی مردم اثر بدی دارد. همچنین با توجه به نتایج تحقیقاتی که در گذشته انجام شده است، پارازیت‌های موجود در فضا، تاثیر بسیار زیادی بر سلامتی زنان باردار و جنین آنها دارد، به‌طوری‌که حتی خطر سقط جنین نیز برای این زنان وجود دارد و بیماری‌های ژنتیکی و مادرزادی را در این جنین‌ها به شدت افزایش می‌دهد. بنابراین باید از زنان باردار محافظت بیشتری شود.

اما علی گورانی رییس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی که مسئول رسیدگی به این موضوع است در گفت وگو با خبرآنلاین می گوید که هنوز هیچ اسنادی وجود ندارد که نشان دهد چقدر پارازیت بر سلامتی تاثیر می گذارد اما قطعا خطرات گوشی تلفن همراه و ماکروفر کمتر از آن نیست.

سرطان زا بودن پارازیت های ماهواره ای علمی نیست
امروز هم دکتر محمداسماعیل اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست شورای سیاستگذاری رادیو سلامت با موضوع "تاثیر امواج رادیویی و پارازیتها بر سلامت اعلام کرد که تحقیقات علمی، موضوع سرطان زا بودن پارازیت های ماهواره ای را رد کرده است.

وی که خود هم تحقیقاتی با کمک دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه صنعتی اصفهان درباره این موضوع آغاز کرده است می گوید: ابتدا رابطه امواج الکترونیکی و رادیویی را روی بدن سنجیدیم. در این طرح سلولهای سرطانی در محیط آزمایشگاهی کشت داده شد و با تکثیر آنها امواج الکترومغناطیس را روی آن تاباندیم.از طرفی سلول سالم را کشت داده و دوباره امواج الکترومغناطیس به آن تابانده شد تا بفهمیم این امواج چه تأثیر مثبت یا مخربی را روی سلول می‌گذارد.

اکبری با اشاره به اینکه این تحقیق از مرحله سطح سلولی وارد سطح حیوانی شد می افزاید: 20 موش را در محیط آزمایشگاه به سرطان مبتلا کردیم و در نهایت مشخص شد که جریان الکتریکی در محیط برای انسان مفید است اگر چه تئوری می‌گوید استفاده از جریان الکتریکی بیش از حد استاندارد برای افراد مضر است.

وی با اشاره به اینکه انسان در طی روز به طور مداوم در حال اشعه دیدن است تأکید می کند: حتی یک بار پرواز با هواپیما 100 برابر یک دستگاه رادیولوژی به بدن اشعه می‌رساند و اگر اشعه به طور ممتد و ثابت به یک فرد تابیده شود شاید در طولانی مدت مشکل ‌آفرین باشد اما امواجی که اکنون برای خنثی‌سازی امواج ماهواره‌ای استفاده می‌شود چون در حد استاندارد است، مشکل آفرین نیست.

تحقیقات چه می گوید؟
گیجی و خستگی، ناشنوایی مزمن، التهابات و سرطان‌های پوستی، خونی، نخاع و اختلالات هورمونی (عقیم شدن مردان) و مشکلات باروری (در خانم‌های باردار) از جمله مواردی هستند که کارشناسان از احتمال بروز آنها در انسان بر اثر امواج الکترومغناطیسی خبر می‌دهند.

پیش از این نگرانی‌ها بیشتر درمورد امواج رادیویی و تلویزیونی و امواج آنتن‌های BTS موبایل صدق پیدا می‌کرد اما حالا امواج ارسالی روی ماهواره‌ها نیز به موارد قبلی اضافه شده است.

تحقیقاتی در سال 1994 توسط ریچارد آلبنز محقق امواج بر بدن نشان داد که در مورد اساس سیستم‌های نیروی هوایی، پالس‌های الکترومغناطیسی با موج کوتاه، از نوع ساتع شونده به وسیله “PAVE PAWS” و رادارهای هم فاز مشابه ممکن است باعث ایجاد آسیب‌های مکانیکی از طریق آنچه که پیش ماده و لازمه تشعشع است، شود.

وی در یک دوره معین چنین نتیجه‌گیری کرد که انفجارهای ثانویه رادیویی در داخل بافت‌های زنده زمانی‌که به وسیله پالس‌های رادار ضربه می‌خورند، اتفاق می‌افتد و پیش ماده تشعشع یکی دیگر از منابه بالقوه و ثانویه هست، که باعث آسیب بافت زنده می‌شود، که در استانداردهای پرتودهی نادیده گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha