یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 65482

آیا می دانید که رعایت نکردن بهداشت دهان به بیماری های مختلف از جمله بیماری قلبی منجر می شود؟

بهداشت دهان و دندان در فرهنگ های مختلف
سلامت نیوز : آیا می دانید که رعایت نکردن بهداشت دهان به بیماری های مختلف از جمله بیماری قلبی منجر می شود؟ نتایج بررسی های انجام شده در سال ۲۰۱۰ نشان می دهد افرادی که روزانه کمتر از دو بار مسواک می زنند با خطر افزایش بیماری های قلبی، عروقی روبه رو هستند و علت آن نیز التهاب و از بین رفتن بافت های محافظ استخوان اطراف دندان هاست. در این بررسی مشخص شد افرادی که کمتر از ۲ بار در روز مسواک می زنند، ۷۰ درصد بیشتر در معرض بیماری های قلبی قرار می گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ محققان معتقدند که اگر مردم جهان برنامه غذایی خود را حفظ کنند و از خوردن هله هوله و مواد غذایی فرآوری شده و شیرین پرهیز کنند، نیازی ندارند که از انواع وسایل مدرن بهداشتی استفاده کنند.محققان می گویند، مردم جوامعی که به غذاهای غربی حاوی قند و آرد سفید دسترسی ندارند، دندان های سالم تری دارند. اما به محض مصرف غذاهای غربی در مدت کوتاه با مشکل دندان مواجه می شوند و نسل بعدی آن ها نیز دندان های کج و نامناسب خواهند داشت. دکتر وستن پرنس دندان پزشک محقق اهل اوهایو در دهه ۱۹۳۰ روی وضعیت سلامت دندان مردم مناطق و کشورهای مختلف از جمله آلپ، نیوزیلند، اسکاتلند و... تحقیقاتی انجام داد و ماده ای را به نام اکتیو ویتور Activator X)X) در بزاق افراد بومی که دندان سالم داشتند، کشف کرد.

وی پس از بررسی این ماده دریافت که در ساختمان آن ویتامین K موجود است. در سال ۱۹۴۲ نتایج تحقیقات نشان داد، ویتامین K از تراکم اسید که علت عمده پوسیدگی دندان است، پیشگیری می کند. برخی مواد غذایی حاوی ویتامین K که وی در برنامه غذایی بومی ها متوجه وجود آن شد، شامل جگر مرغ یا غاز، چربی و کره حیوانات که از علف طبیعی تغذیه می کردند و مواد غذایی تخمیر شده مانند ترشی کلم و زرده تخم مرغ بود. البته این به آن معنا نیست که مسواک زدن را کنار بگذاریم و صرفاً به خوردن غذای غنی از ویتامین K یا مکمل آن رو بیاوریم.

تنها مصرف هله هوله باعث پوسیدگی دندان نمی شود

دکتر گودلینگ دندان پزشک از دانشگاه مانهاتان به منظور آموزش شیوه صحیح بهداشت دهان و دندان سفرهای زیادی کرده است. وی در این باره می گوید: صرفاً مصرف غذاهای فرآوری شده باعث پوسیدگی دندان نمی شود بلکه کربوهیدرات هایی مانند نان، برنج و پاستا که به قندهای ساده شکسته می شود، هم در پوسیدگی دندان ها نقش دارد. علاوه بر آن عوامل دیگری به جز برنامه غذایی هم باعث خرابی دندان می شود.

رعایت نکردن بهداشت دهان

در مناطق زیادی از دنیا، مردم دندان خود را با شاخه درخت بلوط تمیز می کنند. عرب های بادیه نشین نیز دندان خود را با چوب مسواک که حاوی خاصیت ضدعفونی است مسواک می کنند. در برخی از کشورهای اسلامی نیز مردم از چوب درخت اراک به نام «مسواک» که به طور طبیعی حاوی میزان زیاد فلور است و با پوسیدگی مقابله می کند، استفاده می کنند.

برهمن های هند و نیز به مدت یک ساعت در حالی که به سمت طلوع خورشید می ایستند با شاخه درخت گیلاس مسواک می زنند. پیروان آیین های دیگر در هند دندان خود را با انگشت تمیز می کنند. در برخی از روستاهای هند، مردم از شاخه های درخت انبه، بادام هندی و نارگیل برای تمیز کردن دندان خود استفاده می کنند.

انواع خمیر دندان طبیعی

در روستاهای هند، آفریقا، جنوب شرق آسیا و جنوب آمریکا، مردم به جای خمیر دندان از زغال، گل، نمک یا خاکستر برای تمیز کردن دندان استفاده می کنند. البته دندان پزشکان آمریکایی معتقدند استفاده از این نوع مواد، باعث التهاب لثه، ساییدگی و حساسیت عاج دندان می شود.یادآوری این نکته لازم است که بهداشت دهان نقش مهمی در حفظ سلامت بدن دارد.در دهان باکتری های زیادی وجود دارد که در صورت مراقبت نکردن به التهاب منجر می شود.مراقبت نادرست از لثه، باعث عفونت، التهاب و مشکلات دیگر از جمله بیماری خودایمنی، عفونت روده و خستگی مفرط می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha