یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۶
کد خبر: 65489

خیانت پدیده‌ای پیچیده است و بیشتر خیانتی که ما با آن روبه‌رو هستیم، خیانتی است که مردان می‌کنند.

درک نادرست زندگی مشترک مهم‌ترین عامل خیانت مردان
سلامت نیوز : زمانی که از خیانت صحبت می‌کنیم پیش از هر چیز باید به این موضوع اشاره کنیم که خیانت پدیده‌ای پیچیده است و معلولی از یک‌سری علت‌های اجتماعی است. موضوع دیگری هم که باید به آن توجه کنیم این است که در 10سال گذشته میزان خیانت در جامعه ایران افزایش بسیاری داشته است. بیشتر خیانتی که ما در جامعه ایران با آن روبه‌رو هستیم، خیانتی است که مردان می‌کنند. مردانی که متاهل هستند و زمان ازدواج براساس عرف، قانون و شرع، قول داده‌اند که متعهد و وفادار باشند اما در عمل اینچنین نمی‌مانند.

این موضوع پیش از هر چیز از این سرچشمه می‌گیرد که بسیاری از مردان جامعه ایران برای خودشان نوعی حق ویژه در نظر می‌گیرند. بسیاری از آقایان به خاطر فرهنگ ناصحیحی که دارند، به خیانت کردن افتخار می‌کنند و فکر می‌کنند این حق آن‌هاست که خیانت کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ اما اگر بخواهیم به دلایل دیگر خیانت بپردازیم، می‌توانیم به نتایج تحقیقات انجمن مددکاری ایران اشاره کنیم. در این تحقیق از 32هزار مرد پرسیده شد که چرا خیانت می‌کنند. بیشتر مردان، جواب‌های مشابهی داشتند. یکی از دلایلی که آن‌ها می‌گفتند این بود که ازدواج کرده‌اند تا زن زندگی داشته باشند. یعنی زنی که با او ازدواج کرده‌اند برای جمع و جور کردن زندگی و نگهداری از فرزندان است. در دید این مردان، زنی که با او ازدواج کرده‌اند، زن خانه خوب و مادری مهربان است. زن زندگی آن‌ها با زنی که به او می‌توانند عشق بورزند و دوستش داشته باشند، متفاوت است.

بعضی دیگر از مردانی که با آن‌ها صحبت کردیم دلیل خیانتشان این بود که زن گرفته بودند تا زندگی‌شان مرتب شود و بتوانند سر و سامانی بگیرند. این افراد بعد از ازدواج و این‌که به قول خودشان، زندگی‌شان سامان گرفت، دنبال زنی می‌گردند که شیک‌پوش باشد و توجه ویژه‌ای به سر و وضع خودش بکند. زمانی که از این مردها می‌پرسیدم که چرا نمی‌گذارید همسر خودتان شیک‌پوش شود و آن‌طور که مطابق سلیقه شماست بگردد، می‌گویند: «ما پول این موضوع را نداریم و نمی‌توانیم برای خرید لباس‌های شیک و... همسرمان زیاد هزینه کنیم.»

یکی دیگر از عواملی که خیانت را بین مردان بالا برده، اتفاقی است که در 40سالگی برای بسیاری از مردها می‌افتد. در 40سالگی و بالاتر از آن مردها حس می‌کنند که دیگر پیر شده‌اند، کسی به آن‌ها توجه نمی‌کند و به همین دلیل خیانت می‌کنند تا به خودشان و دیگران ثابت کنند که هنوز جوان هستند و می‌توانند مورد توجه باشند.

اگر دید درست و عمیقی به زندگی زوجین ایرانی داشته باشیم، می‌بینیم که در شش ماه اول زندگی، اوج زمانی است که زن‌ها به همسرشان به لحاظ عاطفی خو می‌گیرند و تمام دنیای آن‌ها شوهرشان می‌شود، اما در مورد مردها این موضوع مصداق ندارد و بعد از شش ماه اول زندگی، مردها حس عاطفی شدیدی را که باید داشته باشند از دست می‌دهند و دقیقا از همین نقطه است که فاصله افتادن بین زن و مرد شروع می‌شود. به همین دلیل بیشتر زنانی که برای مشاوره به ما مراجعه می‌کنند، اولین مشکلی که دارند، مشکل خیانت
همسرشان است.

به اعتقاد من مشکل خیانت و افزایش آن در جامعه ایران به دید فرهنگی، سیاست‌های اشتباه‌ اجتماعی و قوانینی برمی‌گردد که به مردها اجازه خیانت را می‌دهد. از آنجایی که برای آن هم مجازاتی در نظر گرفته نمی‌شود؛ بنابراین تغییر قانون در درجه اول و در وهله دوم تغییر فرهنگ که البته در درازمدت اتفاق می‌افتد، می‌تواند مشکل خیانت رو به افزایش جامعه ایران را تا حدی کمتر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha