سلامت نیوز : اختلاف نظرها در مورد تاثیر آلودگی هوا و آلودگی امواج پارازیت بر سلامتی افراد ادامه دارد. دبیر کمیته سلامت شورای شهر تهران اعلام کرده رشد ناهنجاری ژنتیکی در سال‌های اخیر متاثر از پارازیت‌ها و امواج پارازیت است. پژوهش‌های مستقل هم نشان داده مرده‌زایی، معلولیت نوزادان و سقط جنین خودبه‌خود در زنانی که در مناطق با آلودگی هوا زندگی می‌کنند، بیشتر است؛ گویی آلودگی هوا و آلودگی امواج دست‌به‌دست هم داده‌اند علیه سلامتی نوزادان و مادران.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ در سال‌های اخیر غیر از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که البته مرجع اصلی تحقیق و پ‍ژوهش در ارتباط با بیماری‌ها و سلامت جامعه است، تعداد زیادی از مراکز دانشگاهی و پژوهشی و نیز بسیاری از پزشکان نسبت به افزایش معلولیت نوزادان، سقط جنین و مرده‌زایی هشدار دادند؛ از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گرفته تا سازمان نظام پزشکی کشور. معصومه آباد، دبیر کمیته سلامت شورای شهر تهران، دیروز در مصاحبه‌ای با ایلنا گفت: اطلاعات و آمار دقیقی در مورد میزان اثرگذاری آلودگی هوا یا امواج بر ناهنجاری‌های ژنتیکی نوزادان در اختیار ما نیست اما یقینا در دوران بارداری به‌ویژه دوماه اول تکامل و تمایز جنینی وجود دارد و آلودگی محیطی و هوا تاثیرگذاری بالایی دارد‌. شورای شهر تهران در سال‌های اخیر جزو معدود نهادهایی بوده که به‌ویژه نسبت به عوارض ناشی از امواج مختلف بر سلامت افراد جامعه هشدار داده است و افزون بر این شهرداری تهران را ملزم به اجرای مصوبه‌ای برای ساماندهی آنتن‌ها، دکل‌ها و جلوگیری از آلودگی امواج در تهران کرده است.

البته آنتن‌ها و دکل‌ها منشا بخشی از امواج هستند. معصومه ابتکار، رییس کمیته محیط‌زیست شورا، در این‌باره به بهار گفت: ما در شورای شهر تهران کاری که باید انجام می‌دادیم را انجام دادیم و شرکت ارتباطات شهر حدود یک سال است که در حال اجرای مصوبه شورا است، اما دستگاه‌هایی هم هستند که تابع نیستند و همکاری نمی‌کنند. من بارها گفته‌ام تشعشع‌های مضر در کنار آلودگی هوا از جمله دلایل بسیاری از بیماری‌ها خواهند بود. مشاهدات بهار از تعدادی از بیمارستان‌های تهران گویای افزایش تعداد سقط جنین‌های ناخواسته در هفته‌های اخیر است به گونه‌ای که در یکی از بیمارستان‌های تهران در یک روز هشت سقط جنین ناخواسته ثبت شده، رییس این بیمارستان که علاقه‌مند به ذکر نامش در روزنامه نیست، به بهار گفت: این اتفاق‌ها و این آمار سقط جنین در یک روز بی‌سابقه و نگران‌کننده دقیقا نمی‌توانیم بگوییم چه علتی دارد اما ممکن است اثر امواج یا حتی آلاینده‌های هوا باشد، اما بسیاری از افراد با کلی هزینه، دارو و درمان نازایی را درمان می‌کنند، باردار می‌شوند و بعد در یک سقط ناخواسته فرزندشان را از دست می‌دهند.

ما مرجعی برای اعلام این‌که دلیل افزایش این سقط‌ها چیست، نیستیم اما سازمان‌های مسئول بیایند بررسی کنند تا حداقل بتوانیم به مردم بگوییم چطور از این عوارض پیشگیری کنند، این کمترین کاری است که در این وضعیت برای مردم می‌توان کرد. پیش از این روسای تعدادی از بیمارستان‌های تهران هم از افزایش سقط جنین‌های ناخواسته خبر داده بودند. مریم کاشانیان، رییس بیمارستان شهید اکبرآبادی، پیش از این گفته بود: «آلودگی هوا در رشد جنین اختلال ایجاد می‌کند چون جنین، اکسیژن خود را از مادر دریافت می‌کند و زمانی که اکسیژن مناسب به مادر نرسد به جنین نیز نمی‌رسد و جنین صدمه می‌بیند. در چنین شرایطی، جنین دچار ناهنجاری یا سقط می‎‌شود.» اما ابتکار معتقد است با استناد به این شواهد نمی‌توان اظهارنظر قطعی کرد و باید وزارت بهداشت و درمان در پژوهشی کاملا علمی این موضوع را بررسی کند که هم امواج و هم آلودگی هوا تا چه اندازه در سقط جنین‌های ناخواسته یا معلولیت نوزادان موثر است.

سازمان‌های دولتی آمارهای دقیقی را در ارتباط با سقط جنین در ایران منتشر نمی‌کنند به این دلیل که معتقدند انتشار این آمارها نگرانی‌ها را در جامعه افزایش می‌دهد. اما منتقدان این رویه معتقدند اگر در این مورد اطلاع‌رسانی انجام شود کمترین نتیجه‌اش این است که زنان باردار برای حفظ سلامت جنین و نوزادانشان می‌توانند برنامه‌ریزی کنند یا دست‌کم دوران بارداری را جایی بگذرانند که کمتر در معرض آلودگی ناشی از امواج و نیز آلودگی هوا باشند. اما طبق آمار وزارت بهداشت، پایتخت‌نشینان در سال 89 با 845 مورد سقط جنین قانونی، بیشترین میزان سقط جنین در کشور را به خود اختصاص داده‌اند. بسیاری از این سقط جنین‌ها به این دلیل بوده که نطفه معلول منعقد شده، جنین در رحم مادر مرده و مشکلاتی مشابه که مادران را ناگزیر از سقط جنین کرده است. واقعیت این است که در سال‌های اخیر هم تهران و هم خوزستان بیشترین میزان آلودگی هوا را در شهرهای کشور داشته‌اند.

پژوهشگران دانشکده علوم پزشکی تربیت مدرس هم پیش از این در پ‍ژوهشی به بررسی اثر مونوکسیدکربن و بنزن بر سقط خودبه‌خودی جنین پرداختند. نتایج تحقیقات آن‌ها که با بررسی 148 مورد سقط جنین خودبه‌خودی انجام شده، نشان داده ارتباط معناداری بین سقط جنین و زندگی در محله‌های دارای آلودگی هوای بیشتر وجود دارد. همچنین این پژوهش نشان داده سقط جنین در زنانی که در فاصله کمتر از 100 متری بزرگراه‌ها زندگی می‌کنند، بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha