سلامت نیوز : چند وقتی است پدیده «گرانی» را بیشتر حس می‌کنیم. این روزها سایه «گرانی» بر گرده مردم سنگینی می‌کند و این سایه با غروب خورشید هم نمی‌رود، تمام 24ساعت شبانه‌روز خودنمایی می‌کند. اگر تا چند وقت پیش فقط قشر‌های آسیب‌پذیر بودند که از «گرانی»دم می‌زنند، حالا این مشکل همه‌گیر و به نوعی اپیدمی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ «گران» ‌شدن کالا و خدمات در چند ماه گذشته بسیاری از افراد قشرهای متوسط و حتی متوسط به بالا را هم مجبور کرده تا سبک زندگی‌شان را تغییر دهند و از بسیاری خرید‌ها و تفریح‌هایی که همیشه جزو ثابت از زندگی‌شان بوده بگذرند و به حداقل‌ها راضی شوند.این واقعیت را که گپ‌و‌گفتی کوتاه با افرادی از قشرهای مختلف هستند، به خوبی می‌توانیم ببینیم و لمس کنیم. این گزارش را بخوانید تا باور کنید، «گرانی»تنها شما را آزار نمی‌دهد و مشکلات فراوانی را برای بسیاری از شهروندان معمولی که هر روز می‌بینید همراه با خودش آورده است.

مستانه سلیمی، زنی 32ساله و خانه‌دار در مورد تغییراتی که بعد از روند تصاعدی گرانی کالا و خدمات در زندگی‌اش به وجود آورده، می‌گوید: «قیمت اجناس، همواره بیشتر می‌شود، این درحالی است که درآمد همسر من نسبت به چند ماه قبل تغییری نکرده است. بنابراین به ندرت لباس جدید می‌خریم. اگر بخواهیم و مجبور باشیم لباس‌های جدید بخریم از خرید بعضی خوراکی‌ها که به نسبت لوکس هستند، صرف نظر می‌کنیم. میهمانی رفتن را هم تعطیل کرده‌ایم. چون هر دیدی یک بازدیدی دارد. سفر رفتن را هم کاملا از برنامه زندگی حذف کرده‌ایم. به جای این‌که از سوپر مارکت، خرید کنیم خریدهایمان را از مراکزی می‌خریم که کالاهای ارزان‌تر می‌فروشند.»علی طباطبایی، مردی سی و یک ساله و صاحب یک فرزند که شغل مترجمی دارد، می‌گوید: «بااین اوضاع و احوال قیمت اجناس، من و همسرم خرید لباس جدید را کلا تعطیل کرده‌ایم. به مشکلات ماشین تا جایی که حاد شود رسیدگی نمی‌کنم و خرج برای خودمان درست نمی‌کنیم.

دیگر برای خوردن غذا به رستوران نمی‌رویم. سفرهای تفریحی چه داخلی و چه خارجی را تعطیل کرده‌ایم. حتی لوازم منزل را اگر خراب شوند، تنها در صورت ضرورت تعمیر می‌کنیم. سعی می‌کنیم از بیشتر خرج‌ها کم کنیم تا بتوانیم نیازهای کودکمان را برآورده کنیم، اما فعلا از ثبت‌نام او در مهد کودک هم صرف نظر کرده‌ایم تا شهریه ندهیم. در مورد خوراکی‌های مورد نیازمان هم از فروشگاه‌های زنجیره‌ای که قیمت ارزان دارند خرید می‌کنیم و برنج بی‌کیفت خارجی را جایگزین برنج ایرانی کرده‌ایم و به جای هر نوع گوشت قرمز و مرغ، تنها ماهی می‌خوریم.»شهرام سعادت، مردی 36ساله کارمند و صاحب یک فرزند در مورد تغییرات الگوی زندگی‌اش با‌گران شدن اجناس می‌گوید: «برای خرید کالا تنها به مراکز خریدی می‌روم که تخفیف داشته باشند. به هیچ‌وجه خرید‌های جداگانه از سوپرمارکت‌ها ندارم و کالاهای مورد نیاز خانه را یک جا از فروشگاه‌ها یا میادین میوه‌و‌تره‌بار می‌خرم. بسیاری از وسایل خارجی را دیگر نمی‌خرم. حتی کالایی مثل خمیر دندان را ایرانی می‌خرم. تا جایی که بتوانم مسیرها را پیاده می‌روم تا پول کمتری برای بنزین و لوازم یدکی ماشین بدهم. فقط در موارد بسیار ضروری که واجب باشد دکتر می‌رویم. مواردی مثل وقت‌هایی که کودکمان بیمار می‌شود.»

تارا امیری، زنی کارمند و سی ساله در مورد اوضاع زندگی‌اش می‌گوید: «مطلقا گوشت نمی‌خرم. به صورت کامل سویا را جایگزین گوشت کرده‌ام. به جای برنج از نان استفاده می‌کنم. یعنی خوراک‌هایی می‌پزم که برای خوردن آن‌ها به برنج نیازی نباشد. لباس جدید اصلا نمی‌خرم و لباس‌های قدیمی را به نوعی با هم، هماهنگ می‌کنم و می‌پوشم. مسافرت را هم که کلا تعطیل کرده‌ام و تنها در مواقع بسیار ضروری و مواردی که بیمه آن‌ها را پوشش می‌دهد، دکتر می‌روم. به طور مثال به دندانپزشکی نمی‌روم چون هیچ بیمه‌ای درمان مشکلات دندان را پوشش نمی‌دهد.»احمد هاشمی مردی چهل ساله و کارگر ساختمانی که دو فرزند دارد اوضاع و احوالی دردناک‌تر از دیگران دارد: «گوشت در این مدت برای ما به صورت کالایی لوکس در آمده و از خرید آن کلا صرف نظر کرده‌ایم. گاهی سویا می‌خریم و گاهی از خرید سویا هم صرف نظر می‌کنیم. خرید میوه حتی از میادین میوه وتره بار را هم تعطیل کرده‌ایم. فقط در صورت لزوم، یعنی اگر میهمانی داشته باشیم میوه می‌خریم. برنج کمتر می‌خریم و برنجی هم که می‌خریم بی‌کیفیت است. حتی المقدور دکتر نمی‌رویم و بیشتر سعی می‌کنیم به جای پرداخت پول ویزیت دکتر، دارو‌هایی که فکر می‌کنیم لازم است را وقتی مریض می‌شویم از داروخانه بخریم و استفاده کنیم.»

دکتر گیتی اعتماد، جامعه‌شناس در تحلیل شرایط موجود خانواده‌های ایرانی به دلیل گرانی کالاها و خدمات و تاثیر آن بر نسل بعد می‌گوید: «گرانی، نخستین تاثیر خودش را بر سلامت خانواده‌ها می‌گذارد. در حال حاضر بیشتر افراد قشرهای مختلف جامعه به دندانپزشکی نمی‌روند چون بیمه، هزینه‌های دندانپزشکی را تقبل نمی‌کند و از این گذشته بسیاری از افراد حتی با وجود این‌که می‌دانند بیماری‌های مختلف در دراز مدت تاثیرهای جبران‌ناپذیری بر سلامت آن‌ها دارد اما باز هم به پزشک به دلیل گرانی تعرفه‌ها و قیمت دارو به پزشک مراجعه نمی‌کنند.»

او ادامه می‌دهد: «گرانی به طور قطع اثر بسیاری هم بر تغذیه افراد دارد. به‌خصوص روی تغذیه افراد قشر پایین و کیفیت تغذیه آن‌ها را پایین می‌آورد. در چنین وضعیتی، نسل بعداز ما افرادی می‌شوند که مشکل تغذیه مناسب دارند و از زمان تولد با بیماری‌های مختلف روبه‌رو هستند.»او صحبت‌های دیگری هم دارد: «گرانی متاسفانه بر آموزش افراد هم تاثیر می‌گذارد در شرایط فعلی بسیاری از خانواده‌ها کودکان‌شان را در کلاس‌های متفرقه ثبت‌نام نمی‌کنند. در برخی موارد شرایط بسیار بدتر است، چراکه برخی از پدران به دلیل مشکلات اقتصادی فرزندانشان را مجبور به کارکردن می‌کنند. به همین دلیل شاهد هستیم که برخی از کودکان دیگر به مدرسه هم نمی‌روند، چون والدینشان به کار کردن آن‌ها نیاز دارند. در این میان تعداد دختران بازمانده از تحصیل هم زیاد می‌شوند، چون خانواده‌ها اولویت‌بندی می‌کنند و ترجیح می‌دهند اگر می‌خواهند برای آموزش کودکانشان هزینه کنند، این هزینه را برای پسر خانواده پرداخت کنند.» دکتر اعتماد می‌گوید: «من امیدوارم این وضعیت هرچه زودتر سامانی پیدا کند در غیراین صورت، ما در آینده با نسلی روبه‌رو می‌شویم که بی‌سواد و به لحاظ جسمی ضعیف است.»

علاوه بر جامعه‌شناسان، کارشناسان اقتصادی هم در مورد وضعیت خانواده‌های ایرانی و آینده نه چندان خوشایندی که انتظار آن‌ها را می‌کشد، صحبت‌هایی دارند.محمد تقوی، به عنوان یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: «واقعیت این است که خانواده‌های ایرانی روز‌به‌روز در حال فقیرتر شدن هستند. این موضوع یعنی این‌که خانواده‌ها در حال ریاضت کشیدن هستند. این وضعیت به‌طور خاص برای خانواده‌هایی پیش آمده که حقوق بگیر هستند. چون حقوق افراد، به نسبت گرانی قیمت‌ها افزایش نداشته‌اند.»

او ادامه می‌دهد: «عدد تورم رسمی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، 5/27درصد است. این موضوع بدان معنا است که قدرت خرید خانواده‌های ایرانی 5/27درصد کاهش پیدا کرده است. البته رقم واقعی تورم بسیار بیشتر از این رقم است که بانک مرکزی آن را اعلام می‌کند. این موضوع هم دلیل دارد. چون اگر رقم واقعی تورم اعلام شود، افراد برای خرید کالا هجوم می‌برند و همین هجوم بردن مردم برای خرید، نرخ تورم را بیشتر می‌کند.»

تقوی صحبت‌هایش را با این جملات ادامه می‌دهد: «قسمت عمده طبقه متوسطه ایران رو به ریزش به طبقه زیر خط فقر است و این موضوع آسیب‌های اجتماعی را هم تشدید می‌کند. چون افراد طبقه پایین، پیش‌تر می‌توانستند غذاهای ساده مثل نان و پنیر بخرند و حالا همین توانایی را هم ندارند پس به سمت شغل‌هایی مثل قاچاق و... می‌روند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha