سلامت نیوز : پژوهشگران کشور به تازگی موفق شدند کیت آزمایشگاهی را برای تشخیص منشاء گوشت در مواد غذایی ارائه کنند که قادر به تعیین گوشت حلال از حرام نیز است.

دکتر پرویز شایان- مجری طرح در گفتگو با مهر، با اشاره به اهداف این طرح، گفت: بسیاری از مواد غذایی با استفاده از مواد دامی اعم از گوشت و یا قسمت‌های حیوانات مختلف تهیه می‌شود که از آن جمله می‌توان به تولید سوسیس و کالباس اشاره کرد که به دلیل استفاده از مواد مختلف نوع گوشت در آن مشخص نیست.

وی با اشاره به تمایل مصرف کنندگان از دانستن نوع گوشت استفاده شده در مواد غذایی، اظهار داشت: در حال حاضر مرجعی برای شناسایی منشا حیوانی مواد غذایی موجود هست و در این راستا با انجام تحقیقاتی کیت‌های شناسایی منشا حیوانی موادغذایی را تولید کردیم.

شایان با بیان اینکه این کیت‌ها قادر به شناسایی همزمان گوشت 18 حیوان است، ادامه داد: در صورتی که در مواد غذایی از 3 نوع گوشت گاو، گوسفند و مرغ استفاده شده است قادر به شناسایی همزمان این 3 نوع حیوان است.

مجری طرح با تاکید بر اینکه این کیت بر اساس روش‌های ژنتیکی تولید شده است، اضافه کرد: برای شناسایی منشا گوشت از نواحی ژنی مشخص و اختصاصی در هر حیوان استفاده شده است و کیتی تهیه شد که از طریق آن می‌توان در کمترین زمان نوع گوشت استفاده شده را تعیین کرد.

وی به جزئیات تولید این کیت پرداخت و یادآور شد: این مجموعه دارای یک کیت پایه‌ای است که قادر به تخلیص DNA از مواد بیولوژیکی است که بر پایه ستون‌های تخلیصی که ثبت اختراع شده است. این کیت ما را قادر می‌سازد که ماده وراثتی را از مواد بیولوژیکی تخلیص ‌کنیم.

این محقق از تولید کیت تشخیص همزمان در کنار کیت پایه‌ای خبر داد و خاطرنشان کرد: این کیت شامل نمونه‌های خاص از حیوان مورد نظر است که در قسمت‌هایی از DNA با هم تفاوت دارند ولی این بخش‌ها توسط نواحی که میان حیوانات مختلف از لحاظ DNA با هم همسان هستند، محصور شده است.

شایان اضافه کرد: بر این اساس تحقیقاتی که بر روی ژنوم حیوانات مختلف انجام دادیم توانستیم نواحی را شناسایی کنیم که دارای DNA متفاوتی هستند و با استفاده از این خاصیت دستگاه "هیبرید کردن" را طراحی و پیاده سازی کردیم تا بتوانیم به کمک این دستگاه نوع گوشت مصرفی را کاملا تعیین کنیم.

شایان تشخیص گوشت حیوانات حلال گوشت با حرام گوشت را از مزایای این کیت‌ها ذکر کرد و یادآور شد: این کیت علاوه بر مواد غذایی، قابل استفاده در محصولات آرایشی است ضمن آنکه در مواد غذایی مانند شکلات و شیرینی برای تشخیص اجزای حیوانی قابل استفاده است.

استاد ژنتیک دانشگاه تهران با اشاره به کاربرد برخی اجزای حیوانات در تولید ژله، ادامه داد: در حال حاضر بخش اعظمی از ژله از خوک و یا استخوان گاو تهیه و فروخته می‌شود این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های فعال در این زمینه تمایل دارند تا مواد غذایی از حیوانات حلال تهیه شوند از این رو این کیت می‌تواند جوابگوی نیازهای آنها باشد.

وی با اشاره به نوع حیوانات قابل تشخیص توسط کیت‌های عرضه شده، گفت: این کیت‌ها علاوه بر تشخیص نوع انسان، قادر به تشخیص حیواناتی چون گاو، بوفالو (گاومیش)، اسب، الاغ، شتر، گوسفند، بز، سگ، گربه، خرگوش، رت و همچنین مرغ، بوقلمون، غاز، قو، اردک و کلاغ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha