سلامت نیوز : کورش اعتماد  امروزدر نشست خبری، در وزارت بهداشت افزود: نیمی از مرگ و میرها و معلولیت‌ها متوجه بیماری‌های غیرواگیر است که البته بخش عمده‌ای از آنها با وجود افزایش موارد در حال کنترل است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: شاخص‌های امید به زندگی و مراقبت‌های پیشگیری طول عمر مردم را افزایش داده اما با این حال عوامل خطر مانند تغییرات رفتاری انسان‌ها، فعالیت فیزیکی، تغذیه نامناسب، سوء مصرف الکل و دخانیات بار بیماری‌های غیرواگیر را افزایش داده است.

اعتماد گفت: 3 سطح عمده پیشگیری  داریم که در قدم اول  به کنترل عوامل خطر مانند اصلاح تغذیه می‌پردازد، سطح دوم به تشخیص زودرس قبل از اطلاع مانند غربالگری و شناسایی بیماری‌هاست و سطح سوم به بازتوانی افرادی که دچار معلولیت و آسیب ناشی از بیماری شده‌اند، می‌پردازد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت گفت: یکی از اقدامات این مرکز این است که سطوح پیشگیری را به صورت اشتراکی در کشور طراحی کند به عنوان مثال تفاهمنامه‌ای میان وزارت بهداشت و صنعت در سال گذشته با 6 کارگروه در زمینه بیماری‌های مختلف در حوزه زیست‌شناسی پزشکی منعقد شد تا به عنوان مثال پراکندگی بیماری تیروئید با توجه به پراکندگی معادن ید شناسایی شود.

اعتماد در پیشگیری سطح 2 و در حوزه سرطان به تدوین آئین‌نامه غربالگری سینه اشاره کرد و گفت: در برخی استان‌ها منتظر تخصیص منابع برای اجرا هستیم و در حوزه قلب و عروق با کنترل فشار خون و همچنین ثبت 10 هزار مورد در سامانه ثبت سکته قلبی اقدامات غربالگری را آغاز کرده‌ایم. همچنین برنامه کنترل دیابت شهری در 17 استان در حال اجرا است.

وی همچنین با اشاره به ماده 37 برنامه توسعه گفت: ممنوعیت تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان بر حوزه بیماری‌های غیرواگیر باید اجرایی شود و در اولین اقدام انجام شده تبلیغ مواد مضر منع شده اما توقعات ما به صورت کلی برآورده نشده است.

وی با اشاره به اینکه تعداد موارد تالاسمی از 1200 مورد جدید به 250 مورد در سال کاهش یافته است، گفت: در برخی شهرها این آمار به صفر رسیده است اما اگر مداخله و استراتژی در زمانی مؤثر بوده ممکن است با تغییر ماهیت بیماری و محدودیت منابع مالی و انسانی در زمانی دیگر مؤثر نباشد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت گفت: از برنامه‌های این مرکز اجرا و کنترل بیماری ژنتیک در برنامه پزشک خانواده است و همچنین برنامه ژنتیک اجتماعی با هماهنگی میان چند سازمان مرتبط به صورت میان‌بخشی موارد ژنتیک را شناسایی، تشخیص، پیشگیری و کنترل می‌کند.

اعتماد گفت: به عنوان مثال پیشگیری از بیماری‌های سرطان ارثی و بیماری قلبی فامیلی به صورت پایلوت در تهران در حال راه‌اندازی است تا از این طریق شجره‌نامه ژنتیکی افراد استخراج شده و به صورت کارگروه جدید بر روی موارد جدید اقدامات انجام شود.

وی همچنین گفت: برنامه ژنتیک اجتماعی از دو جنبه کمک خواهد کرد، از یک طرف غربالگری در وابستگان نزدیک انجام شده و موارد جدید را برای شناسایی افزایش می‌دهد و از سوی دیگر با غربالگری افراد مبتلا اطرافیان آنها ترغیب به انجام آزمایش می‌شوند.

اعتماد در مورد راه‌اندازی مراکز مشاوره ازدواج از سوی وزارت رفاه گفت: در پیشگیری سطح 3 سازمان بهزیستی می‌تواند به وزارت بهداشت کمک کند اما در مشاوره قبل از ازدواج و از نظر کارشناسی و حقوقی در حال بررسی اوضاع هستیم و هنوز به قطعیت نرسیده‌ایم. از سویی تمام این خدمات باید در قالب بسته مشاوره قبل از ازدواج باشد تا مردم تمام خدمات را از یک مرکز بگیرند.

اعتماد افزود: هزینه اجباری شدن آزمایشها نیز باید دید که اهداف را محقق می‌کند یا خیر که این امر نیز در دست بررسی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha