سلامت نیوز : علی سیاری ظهر امروز درنشست خبری کنگره سلامت، تغذیه و آلرژی غذایی کودکان نسبت به عوارض حساسیت غذایی در کودکان هشدار داد و اظهار کرد: 80 تا 85 درصد موارد حساسیت غذایی تا سنین 4 تا 5 سالگی بهبود می‌یابد اما 15 درصد این حساسیتها ممکن است مادام العمر باقی بماند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی آلرژی غذایی را واکنش ایمنی بدن در مواجهه با مواد غذایی مصرف شده توسط فرد عنوان کرد و افزود: بیش از 170 ماده غذایی موجب واکنش ایمنی در بدن می‌شود ولی 90 درصد حساسیت به 7 تا 8 نوع ماده غذایی شامل لبنیات گاوی به ویژه شیر، تخم مرغ، بادام و بادام زمینی، گندم، ماهی و سویا است.

وی گفت: 200 تا 500 میلیون نفر در دنیا از حساسیت غذایی رنج می‌برند

سیاری ادامه داد: حساسیت غذایی یکی از عواملی است که سلامت کودکان را به مخاطره می‌اندازد و در شیرخواران و کودکان شایع است که در پوست، دستگاه گوارش، تنفس، قلبی -عروقی و چشم باعث تظاهرات بالینی و آسیب مخاطی می‌شود.

مدیر گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: حساسیت غذایی در پوست به صورت کهیر حاد، اگزومای اتوپیک، آنژیو ادم تظاهر می‌کند.

به گفته سیاری مواد غذایی که این نوع تظاهرات را ایجاد می‌کنند عبارتند از شیر، تخم مرغ،کیوی،گندم، سویا، ماهی،  و توت فرنگی و همچنین بعضی از داروها، گزش حشرات، عفونتها، قارچ‌ها و انگل‌ها هستند.

به گفته وی تظاهرات آنافیلاکسی یا تظاهرات عمومی به صورت خارش اطراف دهان احساس گرمی، ضعف و ترس و برافروختگی، کهیر، آنژیوادم، خارش دهان، گرگرفتگی گلو، سرفه‌های خشک، مقطع، یا عمیق، خارش اطراف چشم، احتقان بینی، عطسه، تنگی نفس، خس خس سینه، تهوع، دل درد، استفراغ، غش کردن و از دست دادن هوشیاری، افت فشار خون و شوک بیمار مشاهده می شود و حتی ممکن است به مرگ کودک منجر شود.

وی ادامه داد:شروع علائم حساسیت از چند دقیقه تا ۲ ساعت متفاوت است.

سیاری اظهار کرد: اورژانس پزشکی، والدین و مراقبین کودک در مهد کودک و مدارس باید اطلاعات لازم را از نظر پیشگیری و اقدامات درمانی به موقع آموزش دیده باشند و همیشه باید به همراه بیمار آمپول اپی نفرین برای تزریق وجود داشته باشد.

این متخصص اطفال تصریح کرد: با توجه به تنوع علائم بالینی و مواد غذایی که ایجاد حساسیت می‌کند و کمبود امکانات آزمایشگاهی تشخیصی برای کمک به بیماران، مشکلاتی دارد.

وی گفت: تصمیم گیری در مورد حذف نوع مواد غذایی از رژیم غذایی کودک شیرخوار و مادران مهم است و در بسیاری از موارد بی‌توجهی به این موضوع باعث مشکلات تغذیه‌ای برای مادر و کودک می‌شود به همین دلیل بر آن شدیم تا با استفاده از دانش و تجربیات استادان دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی و تهران در رشته های فوق تخصص گوارش، آسم، و آلرژی و ایمونولوژی کودکان و متخصصان تغذیه این همایش را برای شرکت کنندگان شامل متخصصان اطفال، فوق تخصص های رشته کودکان، پزشکان عمومی، متخصصان و کارشناسان تغذیه، برگزار کنیم.

این فوق تخصص گوارش اطفال، همچنین با تأکید بر تغذیه با شیر مادر گفت: بچه‌هایی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، کمتر دچار آلرژی می‌شوند و به کودکانی که دارای حساسیت غذایی هستند توصیه می‌شود تا شش ماهگی فقط با شیر مادر تغذیه کنند زیرا برخی بچه‌ها به شیر خشک هم حساسیت دارند.

وی با اشاره به اعمال تحریم‌های اقتصادی گفت: این مسئله باعث چند برابر شدن قیمت شیر خشک و نایاب شدن شیر خشک رژیمی و مشکلات تهیه آن برای والدین شده است.

سیاری در ادامه در مورد تأثیر آلودگی هوا بر حساسیت غذایی کودکان توضیح داد: کودکانی که دچار این عارضه هستند  در زمان الودگی هوا حساسیتشان تشدید می‌شود.

به گفته وی آمار مراجعات در روزهای آلوده بیشتر است اما آمار تفکیک شده است از عوارض آلودگی هوا در دست نیست.

کنگره سلامت، تغذیه و آلرژی غذایی کودکان از 4 تا 6 بهمن در انستیتو تغذیه برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha